Matlust iFokus

Matlust

Etiketterförrättersmårättertillbehör
Läst 4592 ggr
Anne
0

Pepparkakssnurror med ädelost

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det här är en riktigt ljus idé faktiskt receptet är från Tina Nordström. Passar kanonbra till lite glögg, eller ett glas rött.  

**Pepparkakssnurror med ädelost
**cirka 20 snurror

2 tunnbröd
150 gram ädelost, St Agur blir bra
1 matsked olivolja
10-15 pepparkakor, krossade
tandpetare

Mosa osten i en skål, och tillsätt olivolja droppvis tills du får en jämn smet. Bred ut på tunnbröden, ända ut i kanterna. Strö över pepparkakssmulorna. Rulla ihop, tätt! Låt helst vila i plastfolie i en halvtimme, så det "sätter sig" litegrann. Skär sen i tunna bitar, och stick en tandpetare i varje. Mums!

Lise-Lotte
0

Egentligen vore det inte gott att göra dem som namnet anger - alltså kavla ut pepparkaksdeg tunnt tunnt, bred på ädelostsmeten och rulla ihop. Grädda och sedan skära i lagom bitar medans kakorna är varma.

Jag måste testa Räcka ut tungan

//Lise-Lotte

Niklas
0

Vilken udda kombination. Något i min hjärna säger att man inte kan blanda så, men det kan man visst. Skrattande

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Pelle
0

Vilken häftig vidareutveckling på den enkla varianten att lägga en bit ost på en pepparkaka.

Niklas, bara pepparkakor och mögelost är helt suveränt, fast det kanske du testat? Helst en riktigt salt och vällagrad Roquefort och välkryddade hembakta peppisar.

Anne
0

Lise-Lotte - testa och rapportera! Fast sådär spontant är jag skeptisk. Glad Osten borde toksmälta medan degen inte gräddas jämt.

För mig som inte gillar pepparkakor sådär överdrivet mycket är det här en perfekt lösning! Glad

AktieTrader
0

Niklas har du missat att äta pepparkakor med ädelost? Det är jättegott. En pepparkaka och en skiva ädelost på, klart!

Lise-Lotte
0

testsnurror i ugnen just nu Räcka ut tungan

Lise-Lotte
0

Nej Fundersam det bidde inte bra - pepparkakssmaken blir för markant med tanke på att det blir pepparkaksdeg "runt om". Dock känns det som att det skulle kunna bli väldigt intressant med en ost som verkligen står för en stark "karaktär". Gorgonzola borde vinna över pepparsmaken som inbakad.

Sedan tror jag att själva modellen nog ska landa i form av raviollikudde med naggade kanter. Nu körde jag mina snurror och dem på 225 grader och jag undrar om man inte ska köra på 250 istället oavsett.

Deg finns kvar även om det slank ned lite extra ogräddat däremot kan jag INTE rekomendera att därefter alltså efter rå pepparkaksdeg ta en bit ädelost för det var inte ens i närheten av gott.

//Lise-Lotte som ska inhandla gorgonzola

Pelle
0

Fast om man gör en mjuk pepparkaka som rulltårta, kryddar precis som en vanlig pepparkaksdeg,  och använder en ostkräm som fyllning?

Eller om man gör pepparkakscanneloni och fyller med ost?

Anne
0

Pelle - kreativt tänkande, onekligen! Du får helt klart provlaga pepparkakscannelonin Glad

Nä, jag håller nog på "originalet" fast en viss varning för att använda alltför "smal" ost - det blir inte alls lika krämigt och gott.

Pelle
0

Blir tyvärr inga peppisar i år, hinner sätta en deg, men vette tusan när man skall hinna baka ut och grädda. Kanske köper en deg bara för att testa cannelloniidén till julbordet om jag får 20 minuter över.

Tänkte att ren mögelost inte går att bre ut på en rulltårta på grund av konsistensen därav ostkräm (mögel +  philadelphia?), men jag håller med dig, Anne. Vissa saker kan man inte göra "smala" på grund av smakförsämring, då är det bättre att ta en mindre bit!

zachs
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kommer receptet på rulltårtan med pepparkakssmak som jag bakade i dag. Kommer inte ihåg vilken tidning jag klippt receptet ur. Den var inte svår att göra och vi tycket den var god.

Pelle
0

Då ska jag testa min rulltårteidé! Tack så mycket Zachs!