Matlust iFokus

Matlust

Etikettmatprat
Läst 2585 ggr
Tom
0

Vad är det här för nötter?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag blev rekommenderad att prova dessa nötter av en vän.

En okänd tjej i kön till kassan sa att det var vattenkastanjer. Stämmer det, eller är det någonting annat?

I vilket fall som helst är de ganska goda och har en jordnötsliknande konsistens.

Tom

Lise-Lotte
0

Aldrig hört talas om Generad men webben gav mig svar jag citerar;

En australiensisk nöt som även odlas kommersiellt på Hawaii. En mäktig, knaprig nöt med nästan gräddig smak. Ätes som snacks och används i bakverk och desserter.

Makadaminötter är extremt besvärliga att skala och ganska svåra att rosta, och säljs därför oftast skalade och ofta även rostade.

En öppnad förpackning med makadaminötter bör förvaras i kylen eller frysen, då det höga fettinnehållet gör att de annars härsknar snabbt

Du kan själv rosta makadaminötter i ugnen på 130°C, cirka 15 minuter.

Näringsöversikt:

Låg halt av kolhydrater, men högt fettinnehåll. Fettet är dock mestadels omättat vilket lär vara en nyttig form av fett. 100 g nötter innehåller också 7 g protein och 40 mg calcium.

Makadaminötter, torrostade och saltade (Källa: USDA Nutrient Database for Standard Reference, Release 17)

Energi:

716kcal/2995.744kJ

Vatten:

1.61g

Protein:

7.79g

Fett:

76.08g varav mättat: 11.947g, enkelomättat: 59.275g, fleromättat: 1.498g, kolesterol: 0mg

Kolhydrater:

12.83g, varav sockerarter: 4.14g

Fibrer:

8g

Vattenlösl. vitaminer:

C: 0.7mg, Niacin: 2.274mg, B2: 0.087mg, B1: 0.71mg, B6: 0.359mg

Fettlösl. vitaminer:

Alfa-tokoferol (E-vit): 0.57mg

Mineraler:

Fosfor: 198mg, Järn: 2.65mg, Kalcium: 70mg, Kalium: 363mg, Magnesium: 118mg, Natrium: 265mg, Zink: 1.29mg

//Lise-Lotte som nu måste testa dess!

Lise-Lotte
0

ordet australiensisk hasselnöt dök också upp Förvånad

Tom
0

Kul, tack!

Tom

Anne
0

Mm, gotti - det är ett av mina favoritsnacks. Garanterat inte vattenkastanjer nej. Glad

Pia
0

Jättegoda är de verkligen! Finns även i glass, till exempel Häagendaaz. Plus i schampoo från just märket Aussie (överkurs).

AktieTrader
0

hehe 76% fett. Det är ju lika mycket som i smör Skrattande

Pia
0

#6, men fettet i nötter är ju så nyttigt! Och nötter är ju ganska så mättande så så mycket blir det ju inte om man jämför med hur mycket smör man kan ha i mat.

Niklas
0

Fettet i jordnötter, som egentligen är ärtor, är definitivt inte nyttigt. Vanliga nötter däremot, är ofta nyttiga (i rimliga mängder).

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

AndersE
0

Macadamia-nötter är väldigt goda! Bl.a i glass - mums!!!

…och det stämmer att de härsknar efter ett tag. Blä…!

rumpino
0

uäck, sånna där har jag provat en gång … de var dyra o inge vidare, tyckte jag  Glad

Loucar
0

Detta är mycket vanebildande fler än jag som har denna last tro?

Hälsningar

Louise

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång