Vad är det här för nötter?

Aldrig hört talas om
men webben gav mig svar jag citerar;
En australiensisk nöt som även odlas kommersiellt på Hawaii. En mäktig, knaprig nöt med nästan gräddig smak. Ätes som snacks och används i bakverk och desserter.
Makadaminötter är extremt besvärliga att skala och ganska svåra att rosta, och säljs därför oftast skalade och ofta även rostade.
En öppnad förpackning med makadaminötter bör förvaras i kylen eller frysen, då det höga fettinnehållet gör att de annars härsknar snabbt
Du kan själv rosta makadaminötter i ugnen på 130°C, cirka 15 minuter.
Näringsöversikt:
Låg halt av kolhydrater, men högt fettinnehåll. Fettet är dock mestadels omättat vilket lär vara en nyttig form av fett. 100 g nötter innehåller också 7 g protein och 40 mg calcium.
Makadaminötter, torrostade och saltade (Källa: USDA Nutrient Database for Standard Reference, Release 17)
Energi:
716kcal/2995.744kJ
Vatten:
1.61g
Protein:
7.79g
Fett:
76.08g varav mättat: 11.947g, enkelomättat: 59.275g, fleromättat: 1.498g, kolesterol: 0mg
Kolhydrater:
12.83g, varav sockerarter: 4.14g
Fibrer:
8g
Vattenlösl. vitaminer:
C: 0.7mg, Niacin: 2.274mg, B2: 0.087mg, B1: 0.71mg, B6: 0.359mg
Fettlösl. vitaminer:
Alfa-tokoferol (E-vit): 0.57mg
Mineraler:
Fosfor: 198mg, Järn: 2.65mg, Kalcium: 70mg, Kalium: 363mg, Magnesium: 118mg, Natrium: 265mg, Zink: 1.29mg
//Lise-Lotte som nu måste testa dess!

ordet australiensisk hasselnöt dök också upp 
Kul, tack!
Tom
Mm, gotti - det är ett av mina favoritsnacks. Garanterat inte vattenkastanjer nej. 

Jättegoda är de verkligen! Finns även i glass, till exempel Häagendaaz. Plus i schampoo från just märket Aussie (överkurs).

hehe 76% fett. Det är ju lika mycket som i smör 

#6, men fettet i nötter är ju så nyttigt! Och nötter är ju ganska så mättande så så mycket blir det ju inte om man jämför med hur mycket smör man kan ha i mat.
Fettet i jordnötter, som egentligen är ärtor, är definitivt inte nyttigt. Vanliga nötter däremot, är ofta nyttiga (i rimliga mängder).
Vänliga hälsningar
Niklas
Macadamia-nötter är väldigt goda! Bl.a i glass - mums!!!
…och det stämmer att de härsknar efter ett tag. Blä…!

uäck, sånna där har jag provat en gång … de var dyra o inge vidare, tyckte jag 

Detta är mycket vanebildande fler än jag som har denna last tro?
Hälsningar
Louise
Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång