Matlust iFokus

Matlust

Etikettmatprat
Läst 1750 ggr
Sagakeramik
0

Mangold och bladspenat

Hej

Jag har satt Mangold och bladspenat i mitt grönsaksland. Nån som har några bra och goda tips på vad jag kan göra av dom när de är färdiga? :)

Åsa S
0

sallader, suffle, lasagne, paj, piroger, fisk florentin, omelett, stuvningar etc.

Spenaten passar bäst i sallader och det är bara under en kort tid man skördar spenat, spenaten sjunker ihop till nästan ingenting då man värmer den. Ung mangold speciellt sorter med lite tunnare blad funkar utmärkt i sallader annars är nog mangold bäst som tillagad.

Sagakeramik
0

Tack för tipsen.

Hur stor bör spenaten och mangolden vara när man skördar den? Liten är bäst?

[Norum]
0

Den får inte för liten. Svårt att säga exakt men så där lagom.. :-)

Får du en stor skörd kan du förvälla bladen i nån minut och sen frysa in dom.

Maria
0

Jag odlar mangold varje år och använder i det mesta. Sallader, lasagne, som spenat osv.

Det bästa med mangold är att när de är tillräckligt stora så skördar man blad för blad, så att säga. Det kommer hela tiden nytt.

Är mangolden riktigt välväxt så kan man använda mittdelen (det vita) som spenat. Skär loss detta från det gröna och förväll. Jättegott…

/Maria

[Norum]
0

En del av det roliga med mangold är ju att den finns i flera olika färger.. Ser hur fräscht ut som helst i en salladskål! :-)

Maria
0

#5 Ja, precis.

Dessa stjälkar blir desto roligare…

/Maria

Sagakeramik
0

Tack för tipsen:)

Jag har just en sån mangold som är så där färgglad.

Bjornen
0

Vi  som har långa sommarnätter ska inte så vanlig spenat förrän efter den 15 juli. Rankspenat bör dock sås tidigt.