Matlust iFokus

Matlust

Etikettermatbrödsmörgåstårtorkaffebröd
Läst 4148 ggr
[Norum]
0

Sockerfria kakor

Jag brukar baka en fasligt massa kakor när andan faller på.. Men vsst borde jag kunna byta ut sockret mot tex Hermasetas? (stavas det så) Ibland kan det ju vara gott med en kaka eller nåt.. Jag kan ju göra en halv sats eler så av "mina" kakor..

[Asta]
0

Det gäller dock inte vilka recept som helst. I vissa recept har sockret även en annan funktion än att söta. Det kan t.ex. hjälpa till med konsistens på kakan.

Men det är väl bara att testa sig fram :) Ibland lyckas man, ibland inte.

Det gäller väl dock att hitta kakor med inte alltför mycket fett i heller.

[Norum]
0

Jag äter kanske 2 kakor i månaden på sin höjd så jag är inte så noga.. Tycker inte ens om kakor egentligen men en slät kopp kaffe blir lite väl träligt ibalnd..

[Asta]
0

Kunde inte låta bli att googla lite.
Canderel har lite på sin sida. Bla tyckte jag den här lät supergod. Väldigt bra för diabetiker dessutom. Fullkornsmjöl och lite fett.

Hermesetas har också flera recept. tex en riktigt light cheesecake.

[Asta]
0

Vetebullar på fullkornsmjöl är ju annars en bra grej att ha i frysen. Där har sockret bara sötningseffekt så där bör det gå bra att stoppa i sötningsmedel. Men man ska komma ihåg att inte använda jäst för söta degar då utan köra med vanlig jäst.

[Norum]
0

Vad bra, Asta. Tack för hjälpen.. ska kolla vad som står där.

[Asta]
0

De här också, funkar att frysa in och ta en då och då.

Kollar relativt ofta efter sånt här eftersom syrran har diabetes och jag ändå vill bjuda på något gott när hon kommer. Har du sådan diabetes så att du tar insulin så kan man för det mesta äta nästan vad som helst, någon gång då och då, man ökar på dosen inför den middagen. Men om jag inte missminner mig har du inte så mycket diabetes  att du tar sprutor?

[Norum]
0

Nej, det räcker med medicin för mig. Har fått till balansen riktigt bra faktiskt.. :)

Sagakeramik
0

Jag köpe något som heter suckrin som ser ut som och funkar percis som socker. Kanske kan vara värt att prova?

[Norum]
0

Hittade du det på en vanlig affär?

Sagakeramik
0

Nej, men tydligen ska det börja säljas i butik i Stockholm. Jag hittade mitt på nätet.

[Norum]
0

Då ska jag kika om jag hittar det.. för om det är som socker blir det ju så mycket lättare att dosera och så.. förd vet man ju hur det fungerar.

Sagakeramik
0

Jupp, ser ut som och smakar precis som socker. Man tror nästan att man blivit lurad:)

Kostar dock mer än vanligt socker. Men höjer inte blodsockret och funkar om man är diabetes osv.

[Norum]
0

Det var dyrt! Gråter 89 kronor för 500 gr… plus frakt antar jag. Dyra sockerkorn det..

Sagakeramik
0

He he… ja man äter inte så många kakor åt gången, det är det som är själva tricket;)

[Norum]
0

Men innan jag har gjort av med ett halv kilo… då har ju kakorna redan möglat! haha

Sagakeramik
0

Du får stoppa dom i frysen ju:)

[Norum]
0

ja men jag käka i bästa fall 2 kakor i månaden om ens det… Då har jag ju kakor för hela året! Glad

Sagakeramik
0

Ja just det, då slipper du fundera över det på hela året!!! ;D

[Norum]
0

Tungan ute

Kramis65
0

Om du nu äter BARA två kakor i månaden varför unnar du dig inte en vanlig kaka? Ni diabetker ska ju äta men i mindre mängd,Oskyldig

// Ulrika

Medarbetare på Frivillig arbetare, sorg ochMatlust En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket. Man behöver inte veta allt, men man kan ta reda på det!

[Norum]
0

Vill inte ha socker, tycker det är onödigt. Då är jag hellre utan.. Är jag på kalas eller nåt så då äter jag naturligtvis men inte mycket. Minsta kakan jag kan hitta..