Matlust iFokus

Matlust

Etikettermenyermatsedlarmiddagstips
Läst 2147 ggr
Madde
0

Förslag på dessert

till nyår.

Nu behöver jag hjälp med just det här.

Till förrätt: har vi tänkt oss en halv avokado, med hemmagjord skagenröra och en halv skiva bröd med vitlökssmör gjord i ugnen.

Till varmrätt: Kycklingfile med fårost inuti och skinka lindad runt (någon finare sort) sen Rot och klyftpotatis i ugnen. (Sås är ett frågetecken) och så sallad.

Dessert: ?

Alla förslag är uppskattade. Glad

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Anne
0

Det är ju praktiskt med något som går att göra i förväg. Jag gjorde en frusen chokladmoussetårta häromdagen, kan det vara nåt kanske? Det går att variera - man kan till exempel ta vit chokladmousse, och så täcka med en sås på passionsfrukt.

Terrierlina
0

Jag gjorde vit chokladmousse för ett tag sen…. med en sås på varma hallon med calvados i till det… det var fantastiskt gott, kan leta efter receptet om det verkar intressant!

Karmatarerskanise
0

Jag tycker att en god fruktsallad passar :)

Pheobe
0

Chokladpudding med grädde och sådana där kex som ser ut som en rulle med choklad i.

emmaa
0

Gino är ju både supergott och lite lyxigt till nyårsafton!

/Emma

john-a74
0

:)) håller på #5 ju gino är perfekt och finns färdigt att köpa i låda ju

går ej at misslyckas med det är varm fruktsallad med smält vit choklad över det är ju ej alla som vet det ju :)

Madde
0

Tack för alla förslag.

Tänkte höra om ni har något förslag som inte innehåller choklad???

Anne
0

Javisst!

Frusen cheesecake

Frusen citronmarängtårta

(båda goda med en liten fruktsallad till, eller kanske en sås med hallon)

Sukram
0

Nakne kocken (Jamie Oliver) gjorde väl en variant på Gino utan choklad om jag inte minns fel??? Han bakade frukt i ugnen men strödde nog bara lite florsocker över och serverade med någon form av sås. Ska kika om receptet finns med i min kokbok. Såg väldigt gott ut iaf.

Annars är något av det godaste jag ätit hitills en variant på chokladmoussen som redan har nämts. Fast inte med passionsfruktsås till utan det var passionsfrukt (passerad utan kärnor) och vit choklad i själva moussen, serverades med färska bär och frukter.

Madde
0

Mycket låter riktigt gott. Nu ska jag snacka med våran kock vad han känner för. =) hihi.

Nä då vi ska laga maten ihop var det tänkt. =)

Anne
0

Markus H - Jamie har nån variant med ugnsbakade frukter (med vaniljsocker på) och en mascarponekräm till! Det är riktigt gott. :)

AktieTrader
0

Jag har funderat på en vaniljpannacotta i två lager med lime och basilikamarinerade jordgubbar mellan och lite ovanpå.

Man måste nog göra pannacottan i två omgångar och låta första halvan stelna först innan man lägger på jordgubbarna och andra halvan pannacotta.

Kan det passa ihop?

Illan
0

Vit chokladmousse med limoncello är fantastiskt god - men mäktigt. Man kan ju göra en sån där liten tjusig presentation på en tallrik med ett litet glas med chokladmousse, en kula frisk sorbet och något litet bakverk. Ser urtjusigt ut, men är bra då allt går att förbereda - bara att lägga upp vackert inför serveringen.

Pheobe
0

äppelpaj med vaniljsås…enkelt och gott som kan varieras i oändlighet

Madde
0

Tack för era tips. =)) ska höra med våran kock vad han tycker att vi bör göra. =))) Han är som sagt lite mer haj än va ja är.