Matlust iFokus

Matlust

Etiketterallergiöverkänslighetsjukdomar
Läst 10755 ggr
[Norum]
0

Nudlar och diabetes

Jag funderar på detta med nudlar.. Jag ska ju inte äta för mycket potatis efterom jag har diabetes. Men eftersom jag älskar nudlar undrar jag om det är lika illa eller om det är ett bra byte? Är det nån som vet?

Loucar
0

Det är väl kolhydrater du ska undvika o då är ju pasta lika illa. Det är ju bättre att äta fullkornspasta och fullkornsris så du får prova det istället. Sen finns det ju en uppsjö av goda salladsblandningar man kan äta till maten istället

Hälsningar

Louise

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

[Norum]
0

Jo, det förstås.. Men det är ju så gott med nudlar..

Loucar
0

Jo men du får resonera såhär man kan äta allt med måtta så du får äta potatis en dag, nudlar nästa o sallad den 3:e dagen o sen varva så då borde du vara säker.

Hälsningar

Louise

[Norum]
0

Mitt socker är inte så allvarligt så än så länge "småfuskar" jag utan att det gör nåt. Det enda jag undviker ordentligt är socker.. annars så tar jag det som det är. :)

sissie
1

Om jag inte minns fel så är bovete bättre för diabetiker. Någon annan som vet mer om det?

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

[Norum]
0

jag får olika besked från olika dietister.. :-(
Var och en har sin tro och själv sitter jag i mitten och fattar ingenting känns det som. En del säger att jag kan äta allt men med måtta, en del säger att jag ska ta bort kolhydraterna och nån tycker att GI är en förträffligt kost. Det är inte lätt att bli diabetiker i dagens läge kan jag tala om..

sissie
0

Grunden är väl ändå att få en så jämn balans av sitt sockerintag under dagen som möjligt. Kolhydrater är ju långsamma "sockerarter" och socker, fruktsocker m m är snabba. Sen innehåller ju olika saker olika snabba kolhydrater och socker.

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

[Norum]
0

Jo, visst är det så men det blir många bud om kosten.. Men man får ju lära sig hur kroppen reagerar och försöka hitta nån slags balans i det hela. Fast ett tag var det rätt snurrigt i skallen, det måste jag erkänna. haha Visste knappt vad jag skulle äta och vilken kost jag skulle ha störst tilltro till. Nu har jag hittat en egen modell som verkar fungera, sockret var på 4,9 härom dagen. Så jag ska inte klaga, så lågt har det inte varit på länge.. :)

sissie
2

Mamma har diabetes. Haft det i säkert mer än 40 år nu. Har insulin sedan 25 år tillbaka. Hon mår bäst när sockret ligger lite över normal. Typ 6 ibland 7.  Om det blir så lågt som 4,9 så får hon lättare insulinkänning.

Nu är hon gammal och skruttig och orkar inte så mycket längre men förr vet jag att om hon tyckte att sockret låg lite för högt så gick hon ut i trädgården och jobbade istället för att ta mer insulin. Och visste hon att hon skulle jobba hårt en dag så tog hon mindre insulin än annars.

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

[Norum]
0

Man lär sig nog hur kroppen reagerar.. Jag själv har inte insulin utan jag håller på med medicin ( Metformin) och kosten. Jag tror jag börjar få häng på det hela men det är en djungel när man precis har fått prognosen.. Tycker det är svårt men antar att det blir lättare med tiden.

Loucar
0

såg att du skulle äta bruna bönor idag det är ju inte så bra mat för en diabetiker innehåller en hel del socker. Det gör även sill fast inte många tänker på det.

Hälsningar

Louise

[Norum]
1

Jo, jag vet men jag äter inte så mycket av det. Ibland är det bara så gott… Oskyldig

sissie
0

Lite kan man unna sig. Om man äter något som man inte borde så kan man ju kompencera det med det andra man äter. Ersätta potatisarna med massor av grönsaker.

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

[Asta]
0

Syrran som har mycket diabetes får ändå äta lite socker ibland. Naturligtvis ska hon vara försiktigt, men enligt hennes läkare är fett den största boven av alla för henne, inte socker.

Loucar
0

Stämmer verkligen detta med fettet längre enligt lchf ska ju diabetiker äta fett dvs diabetes typ 2. (vet ju inte vilken du har skruttis).

Klart man får äta lite socker men i just bruna bönor o sill kryllar det av socker som man lätt glömmer.

Hälsningar

Louise

[Asta]
0

Om man äter normal kost så stämmer fettet enligt syrrans läkare. Sedan säger jag inte att det ÄR så utan att det är det besked hon fått.

[Norum]
1

Jaha, ytterligare ett besked om vad man ska undvika.. Är det konstigt att man lätt blir snurrig? Förvånad

Loucar
0

Vet du skruttis jag tror du ska lyssna på din kropp o sen äta det du känner att du klarar av. Börjar du sen bli "glömsk" kan du ju notera i en bok vad som fick dig må sämre.

Ska man följa alla råd som kommer om vad man ska äta oavsett sjukdom fick man nog svälta.

Hälsningar

Louise

[Norum]
0

Ja, jag börjar tro det med. :-) Det enda jag vet är bra är vatten men det innehåller väl nåst skräp det med kan jag tänka.. haha

MdM-Cernita
0

Önskar jag hade fått info om Lchf när jag fick typII för drygt 10 år sedan. Följde strikt alla råd jag fick av min diabetessköterska, fibrer, frukt, fullkornsproduketer och bönor, jag motionerade och stod i men blev ändå sakta men säkert sämre.

Det verkade som om kroppen tålde en del felsteg i början, men sakta gick det allt sämre.

Har kommit till en punkt där jag inte "unnar mej" någonting som är dåligt för mej hur gott det än är, pratar om potatis, pasta, socker och fullkornsbröd.

Undrar om du läst Diabete inte bra bok, tror att man måste bestämma sej vilken kost man ska äta, särskilt vid diabetes. Det går inte att både äta mycket fett och mycket kolhydrater.

[Norum]
0

Jag mår faktiskt bättre om jag käkar lite kolhydrater, då åker värdet ner. Jag har hittat nåt mellanting mellan lite kolhydrater och magert.. Då verkar det som att sockret håller sig på plats. För bara LCF funkar inte på mig, tyvärr.