Matlust iFokus

Matlust

Etikettermatbrödsmörgåstårtorkaffebröd
Läst 5075 ggr
Illan
0

Långpannerecept?

Nån som har något smarrigt långpannerecept att dela med sig av? Som inte är snoddas och äppelkaka? Ska ha många gäster och tänkte göra det enkelt för mig Glad

Snuan
0

Vad är snoddas för något?

kryddburken
0

Snoddas är samma som mockarutor, kärleksmums med mera

kryddburken
0

Här kommer en supergod långpannekaka som min farmor alltid gör på sommaren!

GRUND :
100 gram smält smör
3 deciliter mjölk
1 ägg
3 deciliter socker
7 deciliter vetemjöl
4 teskedar vaniljsocker
4 teskedar bakpulver

TOPPING :
150 gram smält margarin
2 deciliter socker
3 deciliter havregryn
6 teskedar kanel

Vispa ägg och socker. Blanda ner övriga ingredienser. Bred ut i smord långpanna. Blanda ingredienserna till "toppingen" och klicka ut över smeten. Grädda i 225° i 15 minuter. Skär i rutor.

Himmelskt god!

Snuan
0

#2 Tack, då vet jag det =)

Aelsklinn
0

Silviakaka är ju jättegott också! Det är ju ungefär som kärleksmums, men vanlig sockerkaksbotten typ (saftigare) och sedan en glasyr på med smör, florsocker och vanlijsocker tror jag det är. och sen kokos på. Man kan inte tro att den är så god när den låter så simpel, men den är underbar!

[Asta]
0

Grön mandelkaka är en lite rolig kaka - om man har svårt för grönt så kan man skippa färgen, men själv tycker jag det gröna gör sig mot den mörka chokladen.

**Kaka
**40 sötmandlar
20 bittermandlar
350 gra smält smör
4 ägg
6 deciliter socker
6 deciliter mjöl
3 deciliter vatten
2 teskedar bakpulver
grön karamellfärg

Topping
220 gram riven mörk choklad

**Gör så här
**Mal mandeln (den behöver inte skållas)
Vispa ägg och socker
Blanda i övriga ingredienser och rör ihop ordentligt
Rör i karamellfärg (här får man testa sig fram)
Häll i långpanna och baka i 175 grader 25-30 minuter

Ta ut kakan och strö över blockchokladen medan kakan fortfarande är varm.

Skär i rutor när chokladen stelnat något, men inte helt.

Anne
0

Asta - oj, 20 bittermandlar? Det låter rätt mycket - men det låter ruskigt gott också :)

[Asta]
0

Jo - jag vet, det låter mycket, men jag har bakat den och jag tror att det är att den är så stor - en hel långpanna - som gör att det funkar med så många bittermandlar. Det smakar som en jättemazarin ungefär.

Men  man kanske kan minska mängden - är inte så bra på sånt där.

sme4
0

Kan man inte ta bort bittermandel?

Illan
0

Tack snälla alla - nu ska jag prova minsann! Den där sista som är lite mazarinstuk över tror jag min man skulle gilla!  Fast man kanske kan använda bittermandelarom istället för mandlar? Vi tål inte nötter och mandel.

[Asta]
0

Kan inte svara på om man kan använda bittermandelarom - har aldrig använt det. Men tar man bort bittermandeln helt och hållet kommer den inte att smaka mazarin. Det som Anne reagerade på är inte att där är bittermandel utan att det var så många. I mazariner och dylika kakor är det bittermandeln som gör att de får rätt smak.

Anne
0

Jag har ett liknande recept med bittermandelarom, men man kommer ju inte undan att det är mandlar i själva kakan. Det är liksom svårt att få det till mazarin utan. Men gott blev det.

[Asta]
0

Letade efter ett recept och råkade då ramla på det här receptet som också bakas på långpanna. Det här blir en ganska tunn kaka, men en som försvinner nästan innan man ställt fram den på jobbets fikapaus.

**Havrekakor
**150 gram smält smör
3 matskedar ljus sirap
2 matskedar grädde
2,5 deciliter strösocker
7,5 deciliter havregryn

**topping
**Nougat

Blanda allt till kakorna och bred ut smeten på bakplåtspapper i en långpanna.

Grädda 10-12 minuter i 175 grader.

När kakan svalnat något hyvla över nougat.

Skär i rutor.

tullmejs
0

#13 - De där havrekakorna känner jag igen, svärmor brukar göra dem. Ruskigt goda är de minsann. Glad

Illan
0

#12 Shit pommes frites! Hur många sajter hinner du med?

Jo, jag fattar att det är mandel i kakan - men om man ersätter det med mandelmassa (som maken av någon outgrundlig anledning tål) så kan det funka. Och ja - det är mycket "ersättningsexperimentering" i mitt kök för att alla mina allergifamiljemedlemmar ska må bra Skrattande

Anne
0

Illan - åhå, mandelmassa funkar? Så väldigt underligt, men bra! Det går säkert fint att ersätta med det, och matcha med lite mindre socker förstås. Beundrar verkligen dig som får balansera så många behov på en gång - man blir lite bortskämd med "tål allt"..

Tatsu
0

#3 Jag gjorde receptet du hade lagt ut och tog med till jobbet idag, de var jättegoda och fick mycket beröm. Det gick snabbt och lätt att göra. Det var bara en sak som var lite lustig, en annan arbetskamrat hade med sig exakt samma kaka, som hon också hade bakat igår, hon har haft semester och vi har inte träffats på flera  veckor och jag hade aldrig bakat dessa förut, visst är det konstigt när det finns så många recept att baka av.

Vad roligt det är med alla tips och recept.

MaMaMade
0

# 3 och 17

Jag kallar den kakan för Pitekaka!

Tatsu
0

det sa min arbetskompis också att den hette.

SundblomMaria
0

Min favorit, med Mildas vaniljvisp till:

Tre tjejer i köket

AnneN
0

Brukar göra vanlig sockerkaka som jag sedan blandar i valfria fruktbitar och/eller bär i och gräddar i långpanna *mums*

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Sagakeramik
0

När jag är i Danmark brukar jag alltid köpa Brunsviger hos bageriet. De är supergoda. Jag har inte lyckats göra lika goda själv. Men här är ett recept på hur man gör (bör käkas nygräddade från ugnen):

Ingredients
400 ml milk
50 g yeast cake or 1 package dry yeast
60 g butter
3 tablespoons sugar
1 teaspoon salt
600 g flour
Fill
200 g butter
200 g brown sugar
Directions
1Stir the yeast into luke warm milk.
2Rub the butter into the flour and crumble it.
3Add sugar and salt.
4Combine the liquid into the flour and stir until the dough is smooth.
5Divide the dough and flatten it out into a large pan.
6Let the dough rise 20 minutes in a warm place.
7Fill: Melt the butter and stir in the brown sugar.
8Drizzle over the risen dough.
9Bake in a preheated 400 degree F oven 20- 25 minutes.

Kramis65
0

Nu är det jag hör mest Morotskaka, fick sån igår och var mumsigt

// Ulrika

Medarbetare på Frivillig arbetare, sorg ochMatlust En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket. Man behöver inte veta allt, men man kan ta reda på det!

DesireEsmeralda
0

#23 Åh, har du nåt recept på morotskaka? Jag är väldigt förtjust i det!

"Varje katt är ett original och ett mästerverk"

Kramis65
0

Morotskaka

Ingredienser: 12 portioner
Morotskakan
2 ägg
50 gram smör
2 deciliter socker
2 deciliter vetemjöl
3 deciliter finrivna morötter
1 tesked kanel
1 tesked bakpulver
1 tesked bikarbonat
1 tesked vaniljsocker

Ost krämen
75 gram smör
3 deciliter florsocker
100 gram philadelphiaost
1,5 tesked vaniljsocker
1 matsked pressad limesaft

Gör så här:

1. Blanda mjöl, kanel, bakpulver, bikarbonat och vaniljsocker.

2. Vispa ihop smör och socker till en luftig smet. Blanda sedan i äggen och de torra varorna, när detta är väl blandat rör du ned de rivna morötterna.

3. Smörj och bröa ett bakplåtspapper i en ugnsplåt. Häll i smeten och grädda i 175 grader, 25-30 minuter. Kontrollera med en provsticka om kakan är färdig.

// Ulrika

Medarbetare på Frivillig arbetare, sorg ochMatlust En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket. Man behöver inte veta allt, men man kan ta reda på det!

Sagakeramik
0

Jag brukar riva citronskal att ha i ostkrämen. jummie Glad

Kramis65
0
#25 Glömde ju slutet av receptet av morotskakan
4. Stjälp upp kakan på ett bakplåtspapper och låt den svalna.

Ostkräm

Vispa alla ingredienser till en "fluffig" smet. Bred sedan ut ostkrämen på den väl avsvalnade kakan. Låt den färdiga kakan stå i kylen en halvtimme innan du skär upp den, ät och njut.

// Ulrika

Kramis65
0

Falsk potatisbakelse

30 bitar

200 gram Svenskt Smör
4 deliter socker
4 ägg
6 deciliter vetemjöl
3 teskedar bakpulver
2 deciliter mjölk

Smörkräm:
200 gram Svenskt Smör
2 deciliter florsocker
3 teskedar vaniljsocker
2 deciliter färdig marsankräm

Garnering:
300 gram mandelmassa
2 matskedar kakao

Sätt ugnen på 200°. Rör smör och socker krämigt. Tillsätt äggen. Rör i mjöl, bakpulver och mjölk. Grädda smeten i en bakplåtspappersklädd långpanna i 15 minuter. Låt svalna.
Fyllning: Rör smör, florsocker och vaniljsocker krämigt. Blanda i marsankrämen. Bred smörkrämen över kakan. Riv mandelmassan över smörkrämen. Sikta kakao över. Skär kakan i bitar.

// Ulrika