Inte bra med mjölk?
Jag läste någon stans att en person slutat dricka mjölk och bytat ut det till vatten ist. varför? Jag trodde det var nyttigt med mjölk? Jag dricker minst en lite var dag .. Vad kan hända? Dricker lättmjölk.
Jag har för mig att det har nåt med magen att göra, men jag vet eg inte mycket mer än så ^^' Man kan iaf få ont i magen av mjölk och vissa är mer känsliga än andra. Jag kommer iaf inte sluta dricka mjölk så länge jag inte har ont av det
(sedan är ju mjölkprodukter slembildande, så det är inte så bra att dricka mjölk om man har hosta (en av anledningarna jag avskyr att ha hosta: jag "får" inte dricka min favoritdryck, O'boy))

Laktosintolerans. Kan ofta uppstå runt 30-årsstrecket. Magen protesterar.
Det är jobbigt på många sätt, själv slutade jag dricka bara mjölk för bra många år sedan, magen fungerade inte alls. Numera har jag laktosfri/låglaktos mjölk i teet och matlagning. Fungerar ok, hyfsat.
Min mage reagerar på svensk mjölk, dock fungerar det med vanlig mjölk utomlands, så jag misstänker att det är någon form av tillsats i den svenska mjölken man kan reagera mot också…
Personligen är jag väl lite skeptisk till att dricka mjölk rakt upp och ner i vuxen ålder. Om det verkligen behövs ur näringssynpunkt alltså. Kalk kan man ju få i sig på många andra vis.
Jag har också tänkt så. Vi är skapta för att dricka mjölk när vi är små, inte när vi är stora.
Men jag använder så mycket andra mejeriprodukter så jag är inte konsekvent.
Jag var laktosintolerant som liten, inte nu :)
Jag dricker inte heller mjölk speciellt ofta. Mest i kaffe och så. men jag måste protestera mot dig lite där Pia. När det gäller Kalcium. Jag har jätteproblem att få i mig min kalciumdos. Måste käka piller. SÅ himla mycket kalcium får man inte i sig. Blev superförvånad när jag under lång period bokförde allting jag åt och såg hur lite kalcium det var. Ofta bara ca 30-40% av vad jag borde få i mig. Då käkar jag ändå yoghurt varje dag t.ex. Plus får i mig ganska mycket sesamfrön.
Jag har en känslig mage, är laktosintolerant och använder ganska lite mjölkprodukter. Så kom Pyret till världen och hon visade sig vara mjölkproteinallergiker. Det innebar att jag fick totalt och helt utesluta alla mjölkprodukter ur min vardag så länge jag ammade - och lära mig lusläsa innehållsförteckningar! Mjölkproteinet gömmer sig i buljongtärningar, i köpta maränger, i ströbröd och i vegetabiliskt margarin med fler ställen. Så jag var utan mjölk där ett halvår. Sen återgick jag till låglaktos och försiktig användning av mjölkprodukter. Kan säga att min mage var superbra under amningstiden, min hy likaså och jag mådde riktigt bra! Så jag har börjat fundera på om kalvens di verkligen är avsedd som människoföda. Tror inte det faktiskt.
Avsedd eller inte, jag känner ingen, oavsett ålder som har problm med mjölk. Jag vet inget bättre än ett stort glas iskall mjölk :)

På senare år har jag fått känslig mage mot mjölkprodukter som ren mjölk och yoghurt.
Jag kunde inte förtstå varför min mage svällde upp ibland, jag såg bokstavligen höggravid ut.
Så jag började prova mig fram och kom fram till att det måste vara mjölken.
Nu dricker jag bara nått glas i veckan och undviker yoghurt…ost och smör tycks fortfarande fungera, men så äter jag så lite mackor ändå…
Minimjölk fungerar mycket bättre än mellanmjölk för mig.
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.
Hera, så länge du mår bra av det tror jag inte att det är något dåligt alls, utan fortsätt du :)
#8 Hårdost innehåller väldigt lite laktos. Men messmör, mesost och välling av pulver är rena laktosbomberna :) Jag har också upptäckt att jag får samma reaktion av sötningsmedel inkl fruktos. Fruktos ger akut magsmärta faktiskt.

Jag har också känt av att magen inte alltid mått bra av mjölk, så nu har jag börjat med sojamjölk. Den smakar apa som den är, men den fungerar utmärkt i té och kaffe, vilket är den enda gången jag dricker mjölk så det funkar ju för mig. :)
Har även blivit lite anti mot mejeriprodukter i allmänhet efter att ha läst att det kan öka finnar och dylikt, och eftersom jag fortfarande (i 23 års ålder) har sådana problem med detta så ska jag se om det blivit någon skillnad om några veckor.
#11 Prova RiceDream, den är riktigt hygglig i smaken! Funkar på flingor. Jag tycker sojaalternativen är riktigt uäck, och solhavre smakar… havre…

Jag är allergisk mot komjölk, både laktos och komjölksprotein.. Har varit i många år.. Men problemet för mig är inte magen, utan att luftvägarna svullnar igen..
Men jag gillar Provamel Soya Extra (med kalcium, B2, B12 o E) och även Rice Dream Hazelnut-Almond (hasselnöt-mandel). Båda är jättegoda att dricka som dom är. Till matlagning väljer jag nån billigare sort.
Rice Dream Hazelnut-Almond låter gott - var får du tag i det? Har aldrig sett det i butik!

#14; det har jag köpt på en hemköp-butik.. Ja det är underbart gott! Hoppas du hittar det Illan!!!