Matlust iFokus

Matlust

Etiketterdesserterfruktgodis
Läst 1123 ggr
LinneaK
0

Dessertmunsbit till nyår

Jag är bjuden på knytkalas på nyårsafton och ska fixa dessert (tre till ska också göra det). Temat är munsbitar, så det ska vara något litet och lättätet, gärna utan att man behöver använda sked eller så. Nötter ska undvikas.

Tryfflar är ju en självklar idé, men det skulle vara roligt att pröva något annat. Jag funderar just nu på mini-pavlovas, söta vårrullar eller små äppelmunkar, men vill hemskt gärna ha tips på andra goda småsaker.

april4
0

Köp små minikrustader och fyll dom med nåt gott.

Anne
0

Minipavlovas var en jättebra idé :) Minibiskvier är en annan idé, eller om du ändå kan tänka dig att använda sked så är små, små glas med pannacotta lätt att förbereda och festligt.

LinneaK
0

Jag lutar lite mot Pavlovas, det brukar vara så vackert också. Hjälp mig gärna med tankar om vad man ska ha på dom. Citronkräm för att balansera upp det söta lite? Eller grädde? Vad för slags frukt och bär?

Anne
0

Mm, lite lemon curd-aktigt, skivade jordgubbar (jag vet att det såklart inte är säsong, men det brukar finnas skapliga just till nyår), hallon (fast igen, helst färska), björnbär, kiwi.. Och kanske en liten topp av grädde också.

Anne
0

Oh, och passionsfrukt och granatäpple passar också bra :)

LinneaK
0

Tack Anne, det låter jättegott alltihop! Vi har bestämt oss för lemon curd, ev utblandad med grädde. Nu ska vi gå och handla och se vad det finns för bra frukt och bär.