Matlust iFokus

Matlust

Etiketterallergiöverkänslighetsjukdomar
Läst 4417 ggr
Illan
0

Smoothie/milkshake utan mjölk

Försöker få min mjölkproteinallergiker att dricka mer öht, och få i sig mer kalcium. Vapnet i denna strid är smoothies. Hon är ganska ointresserad men idag så slinker den ner. Kanske för att den är hyfsat söt *ler*

Jag tog:

Sia Sorbet Hallon (mjölkfri)
1 banan
Oatly havreglass med jordgubbssmak
Rice Dream med kalcium
En näve havregryn

Tjo ner i mixern och mixade attan. Mmmm, gott! Med ett glas sådant och ett fullkornskex tror jag de står sig till maten, de små.

johan
0

Det är skönt att det finns så mycket alternativ till mjölk idag. Jag drack mest äckliga brustabletter med kalcium. Hua…

Mvh // Johan

Illan
0

I två månader har jag försökt få i henne sån brusdricka. Fina glas, sugrör, tävla med mamma vem som dricker upp först… you name it! Sen har vi försökt med tuggtabletter, men dem spottar hon ut. Nu är senaste försöket ett pulver man strör i maten. Men det hade visst slutat tillverkas så nu är receptet i Malmö för specialtillverkning. Eh, kan bli dyrt känns det som *ler*

johan
0

#2: Min mamma blandade ut mina i sockerdricka. Har för mig att det var ok.

Men jag har fortfarande lite svårt för brustabletter, typ treo.

Mvh // Johan

QazzaQY2K
0

själv så äter jag en typ av koralrevs kalcium som lösser sig bra i vatten o smakar inget alls typ .. annars går det ju att blanda med lite havre mjölk .. ;D

KarlZ
0

Min dotter (11) tar en tuggtablett som ser ut som en nalle. Finns på Hälsokostaffärer. Kommer inte ihåg vad den heter. Smakar lite äpple korsat med krita. Men hon äter dem. :-D

QazzaQY2K
0
 usch va äckligt o jätte sött    <!-- /\* Style Definitions \*/ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-parent:""; margin:0cm; margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:12.0pt; font-family:"Times New Roman"; mso-fareast-font-family:"Times New Roman";} span.SpellE {mso-style-name:""; mso-spl-e:yes;} span.GramE {mso-style-name:""; mso-gram-e:yes;} @page Section1 {size:595.3pt 841.9pt; margin:70.85pt 70.85pt 70.85pt 70.85pt; mso-header-margin:35.4pt; mso-footer-margin:35.4pt; mso-paper-source:0;} div.Section1 {page:Section1;} -->  

usch va äckligt o jätte sött .. så här ser min protein/kalcium drink ut

2-3 st apelsiners juice

2-3 cm skalad & Riven ingefära

1 dl havregryn (ekologiska)

3 msk linfrön

½ dl sesamfrön (massor med kalcium)

4 vitor + 2 hela ägg

75-125 g Frusna blåbär, hallon, mango, jordgubbar (sammanlagt)

1 tsk honung

Ner med allt i mixer kör tills det blir en slätt smothie drick svalt i ett stort glass ;D

Anne
0

Smaken är som baken.. tanken på att dricka nåt med massa frön och äggvita tycker jag är riktigt läbbigt :)

Illan
0

#6  eh, äggvita och råa ägg? I en smoothie? Trodde jag bara Rocky och muskelbyggare gjorde. Nä det ska vara _gott_ - inte bara "nyttigt". Mat och dryck är så oerhört mkt mer för mig än bara näringsintag *ler* Skulle kunna tänka mig att experimentera lite med juice, ingefära och kanske lite havregryn. *funderar*

QazzaQY2K
0

innan ni tror att det inte smakar gott så har jag flera som inte visste vad som var i utan bara att det var en smothie som tyckte det var jätte gott o efter det fick veta hur nyttigt o vad som fanns i .. blev det typ like överraskade som ni är .. så innan ni dömmer boken utav bara höljet så missar nu något gott o nyttigt ;D

Illan
0

Hur är det med salmonellarisken förresten? Och det där fågelviruset tvärdog direkt, eller vart tog det vägen? Med tanke på att hinka i sig massor av råa ägg alltså *ler*

Tom
0

Min treåriga dotter är också mjölkproteinallergisk. Men hon slukar kalktabletterna med glädje. Det är ingen risk att vi glömmer att ge henne dem på morgonen. Hon påminner oss, gärna en gång till efter att hon redan fått en tablett! :-)

Vi har visst haft tur.

Tom

Illan
0

#11 Ja du, striden fortsätter. Nu hittade jag kalciumtabletter i form av nallar. Men korkskallarna har gett dem äppelsmak = sura! Stora tösen älskar dem, men hon som behöver dem spottar och fräser.