Matlust iFokus

Matlust

Etiketterallergiöverkänslighetsjukdomar
Läst 828 ggr
trollet85
0

nyttigheter för allergiker

Hej jag söker lite nyttigheter som jag kan äta. har lite svårt o hitta nåt då ja inte kan äta:
stenfrukter
morot
tomat
nötter/madel
mjölkpodukter
sojaprotein

vill gärna ha förslag på sånt som ja kan äta i och utanför maten.

Illan
0

Jag vet precis hur det är. Dagligen tampas jag med samma utmaning. Bulgur och quinoa funkar ju. Är det allt sojarelaterat eller kan du äta tex gröna ärtor? Dem kan man annars göra goda såser av genom att mixa dem.

Ang stenfrukter så är det i vår familj en korsallergi och inte så "svår" som en primär allergi. Om det tillagas så funkar det. Lättwokat funkar alltså inte - men tex konserverade persikor funkar fint liksom välkokta morötter. Då får man dra till med långkok istället för snabbkokt :)

Solrosfrön använder jag ofta som ersättare för nötter och mandel. Men jag vet att en del känner av även dem beroende på vilken typ av allergi man hade från början. Vilka växter som är besläktade med varandra finns på nätet, men just nu hittar jag inte inte länken *muttrar*.

Sen vad som är "nyttig" mat förändras ju över tiden. För några år sen var ägg det värsta hotet mot mänskligheten, för då fick man förhöjt kolesterolvärde och dog på fläcken. Idag ska man enligt GI äta upp till 15 ägg om dan… Ingen mer än jag som tycker det är lite konstigt?

Tallriksmodellen funkar fint. Vill man hålla vikten ska man inte äta mer än man gör av med. Alla kan äta allt -men inte alltid. Typ.

Så mitt tips är att ät av allt du kan äta. Uteslut inget i onödan. Variera kosten. Hämta inspiration från webben, tidningar, kokböcker, vänner o bekanta.

Om du har några goda recept så lägg in dem här vettja!