Matlust iFokus

Matlust

Etikettmatprat
Läst 1487 ggr
Anne
0

Riktigt svensk mat?

Jag får besök på söndag, av en amerikanska som läser min blogg. Jag tänkte bjuda på något riktigt svenskt. Och för att göra det hela lite roligare - eller kanske mest för att jag har svår beslutsångest - tänkte vi göra ett par små rätter, istället för mer traditionellt förrätt-varmrätt. Men vad?? Tänkte så här ungefär, men vill gärna ha mer idéer…

-Toast skagen med löjrom
-kantarellsallad (eh, ja, kanske inte så svenskt, snarare estniskt, men det tror jag nog hon gillar ändå, serverat på små knäckebrödsbitar)
-köttbullar och janssons frestelse
-kräftor
-gravad lax

Sill känns trist - det vet jag att hon ätit ändå, och iofs gillar, men det gör inte jag, så…

Efterrätt blir varma hjortron och vaniljglass, väldigt exotiskt. :)

E_hjo
0

Är inte pannkakor svenskt? Jo, fläskpannkaka!

Linda
0

Blodpudding, keso och lingonsylt:)

Linda
0

kroppkakor..

Martin
0

Kanske inte det bästa alternativet om du tänkt dig flera smårätter, men ärtsoppa med fläsk och stark senap tycker jag känns som svensk husmanskost :)

mvh Martin

Didring
0

Keso är väl inte svenskt…? Dessutom är den godare utomlands…:)

Pernilla
0

Tycker det låter underbart, Anne! Kantareller är väl toksvenskt? Låter jätteroligt! Vad dricker ni till som känns… svenskt?

Anne
0

Åh, vatten.. typ. :) Hade inte tänkt någon speciell dryck - jag känner henne inte tillräckligt väl för att veta om hon gillar sprit :)

Linda
0

#5 Nä if men har aldrig käkat blodpudding i USA iaf..

-En kompis till mig brukar bjuda på något som ex blodpudding, kroppkakor etc till lunch för att sedan bjuda på lite bättre mat.

Lycka till!

Anne
0

Blodpudding finns däremot i England - Black Pudding. Fast största argumentet mot det är nog mest att jag aldrig äter det själv. :) Kroppkakor är kanon, men potatisen är inte tillräckligt bra ännu. (Eller? Minns att jag testade så här på tidiga hösten för ett par år sen och det blev bara klister.)

Venus
0

Gravad lax runt en liten boll av Mascarpone (ej svenskt) med hackade soltrokade tomater (ej svenskt) och hackade svarta oliver (ej svenskt) men det visar lite på vår mångkulturella matkultur numera. Perfekt som liten entrérätt med något bubbelvatten.

Kalops med rödbetor och ångad broccoli. Blomkål med skinksås. Stekt rimmat fläsk med löksås och en potatis.  Laxkotlett med spenat och citron. Pannbiff på nötkött, fårost och basilika med en sallad till av ruccola och någon annan samt cocktailtomater.

Anne
0

Tack för alla fina tips! :)

Tilda-T
0

#9 Det är sant det går inte att få till bra potatismos av färskpotatisen man måste vänta några veckor till.

Jag tyckte matsedelsförslaget i inlägget lät både ambitiöst och gott!!!

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Karmatarerskanise
0

Jag tycker dina egna planer var perfekta :)

Anne
0

Nu visade det sig att våra kräftor -hemfiskade - omöjligt hinner tina så det får vi skippa. Å andra sidan frågade jag vad hon verkligen ville testa och svaret var något oväntat pyttipanna. Men visst, det är ju lätt. :) Så, den något mindre ambitiösa menyn låter så här:

-toast skagen toppad med räkor och löjrom
-kantarellsallad med hårt bröd
-köttbullar och janssons frestelse
-pyttipanna med rödbetor och ägg

Ja. Ungefär så. Och så hjortron och glass. :)

Karmatarerskanise
0

Hoppas det smakar :)

Anne
0

Det blev väldigt lyckat! Och jag fick testa färska hjortron för första gången - jättegott.

Nu är bara frågan..hon var lite nyfiken på surströmming. Finns det nån restaurang i Stockholm som serverar det? Antagligen inte va?

clivia
0

Har aldrig hört talas om en restaurang som serverar surströmming. I Ångermanland kanske? Men om det fanns någon skulle jag gärna gå dit!

Amerikanskan ifråga kanske kan möta mig i en mörk park och så kan vi öppna en burk i lönndom, haha.

Anne
0

Clivia, det låter som en plan :) Hon ville SÅÅ gärna testa - modig tjej :)

clivia
0

ja det var inte illa, att hon vill testa denna beryktade delikatess. Om det går att ordna praktiskt introducerar jag henne gärna!

K

Anne
0

Clivia, hon var väldigt intresserad. Men jag tror bara hon är kvar i Sverige veckan ut.