Matlust iFokus

Matlust

Etikettmatprat
Läst 1824 ggr
Stenis
0

Snabb och god vardagsmat?

Vad har ni för tips på lättlagad god vardagsmat som får en att orka laga mat hemma istället för att välja snabbmatställen (ofta välbesökta av oss)

Jag vill gärna ha vardagsmat som inte tar längre tid att laga än de 7 minutrarna det tar för pastan att koka.

Mitt förslag får bli Falukorv ala carbonara. (För två personer)

Koka spaghetti. 

Bryn falukorv och champinjoner i en kastrull.

Knäck i två ägg och rör ihop med 1.5 deciliter mjölk.

Låt koka upp och bli krämig, krydda med svartpeppar, basilika och bladpersilja. Vitlökspulver eller vitlök de luxe.

Rör ihop med den färdiga pastan. 7 minuter och helt ok!

Anne
0

Oj - det var lite väl kort tidsmarginal för min del kanske. Glad Mest för att jag inte äter sådär vansinnigt mycket pasta - och både ris och bulgur tar *några* minuter till.

Men ett par idéer:

*Fullkornspasta med pesto och philadelphiaost, kan ha i bacon om man vill ha lite matigare

*Chevre-wraps - tortillas med getost, ruccola, paprika, rödlök, valnötter, honung. Snabbt som attan. Recept här: Anne's Food.

*Kycklinggryta med thai-smak. Också väldigt snabbt, men du får nog räkna med en kvart. Recept finns här.

ledarn
0

Koka tortellini (tar tyvärr 14-16 minuter…) i vatten med buljong. Smält tortellini i mellangrädde. Blanda.

Saknar du grönsaker så släng i frysta ärter i pastan innan du häller på ostsåsen.

Niklas
0

Jag slängde i lite strimlat nötkött i stekpannan. När det var brynt hällde jag i en Creme fraiche med fransk örtsmak, Tabasco och fransk senap. Det var klart när pastan hade kokat färdigt.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Pernilla
0

Kan det här vara en idé för nästa tema här på matlust, tycker ni? Den snabba, goda (och kanske nyttiga) vardagsmaten?

Niklas
0

Absolut. Nio gånger av tio är det vad man lagar.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning