Matlust iFokus

Matlust

Etikettmatprat
Läst 2371 ggr
Karmatarerskanise
0

Din perfekta myskväll?

Hur ser din perfekta myskväll ut?

Vad vill du äta och vad vill du dricka?
Var vill du äta och dricka det?

Liss
0

Hemma i vardagsrummet med tända ljus och härligt låg belysning.

Någon kycklingrätt först och främst
efter de kanske någon god efterrätt eller också äta räkor med aioli senare med ett glas tyskt vin:P

inte så jätte bra beskrivning, men de är sent^^

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Hoppfull
0

Gärna hemma här med så man verkligen kan slappna av… förutsättningen är förstås att det är barnfritt, vilket inte inträffar så ofta. Har jag de förutsättningarna är jag nöjd med det mesta :)

Men då kan det bli en liten räkrätt till förrätt, lax eller en god pasta som veg. lasange eller dyl och pannacotta eller en kaka till efterrätt. Vi dricker öl till allt numera då jag inte tål vin längre (snyft snyft).

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

[Asta]
0

Jag har två varianter. Antingen slår man på stort och går på en riktigt bra restaurang, unnar sig allt man vill ha och tar gott om tid på sig.

Det andra alternativet är hemma, att man fixar maten tillsammans och sedan käkar en mysig middag. Gärna mat som tar lång tid att äta. Plockmat, fondue etc.

tezzie
0

Myskvällen vill jag ha hemma i vardagsrummet. Äter gärna en sen lunch så att jag kan hoppa över middagen och gå direkt på alla gosaker :)

Tända ljus är ett måste :) Räkor, vitt vin (sambon dricker öl), aioli, rostat bröd, ost och kex, oliver…

Det ska plockas och mumsas hela kvällen ;)

Hur ser din myskväll ut då Hera?

*** Kärleken övervinner allt ***

Karmatarerskanise
0

Ungefär som din verkar det som :) Eller precis som din rättare sagt :D Gräna ett par havskräftor också. Och detta vill jag äta ute på balkongen i solnedgången :)

tezzie
0

Ja, jag har en mysig altan framför en stor sjö :) Där vill jag sitta… Vad korkad jag var som sa vardagsrummet. Men nu har man iofs varit hänvisad dit några månader :)

*** Kärleken övervinner allt ***

Karmatarerskanise
0

Oj det låter inte illa :D

CarolineJ
0

Det ultimata är om det är sommar.

Då blir det trerätters på balkongen.

Förrätt: Toast med stekta kantareller och lite lite citron på och mycket smör hehe

Middag: Jag älskar verkligen thaimat så jag hade inte sagt nej till kycklinggryta med grön curry, bambuskott och kokos.

Efterrätt: Vid det här laget är jag sjukt mätt haha men lite senare på kvällen hade det säkert blivit en riktig god glass - typ chocklad glass med hallon och skivad banan, chockladsås och grädde på toppen hehe.

Måste bara säga att den ultimata kvällen som inte är så mys är dock hos mina föräldrar, när det bara är jag johannes, mamma och hennes sambo. Då grillar vi flintastek, äter det med potatissallad och lite gurka på sidan, såååååååå underbart, sen på kvällen spelar man kort och äter chilinötter haha.

Dryck: Jag dricker aldrig alkohol till mat. Läsk eller vatten, ibland mjölk.

Efter maten däremot så gillar jag cider och sommardrinkar. Min favorit drink är vodka och apelsinjuice uppdelat ca 80/20. krossad is och jordgubbshalvor.

solskensbarn
0

Mmmm! Vilken härlig fråga!

Idag känner jag att den perfekta myskvällen skulle vara gott sällskap i köket och bakning av vegetariska piroger, en tekopp efter maten och sedan en lååång skön promenad i kvällssolen. Efter det skulle jag gärna njuta lite glass och blåsta fikon med sesamgrädde mellan lite folkmusikspel. Kanske lite popcorn och film innan man somnar :)

Alternativet en annan dag skulle vara att ta sig ut till ett vindskydd ute i skogen, långt från bebyggelse, steka kolbullar och fräsa på en wok eller nåt över öppen eld och sitta och småelda och prata tills ögonlocken börjar falla ihop. Å det där vindskyddet ligger förstås vid en tjärn som har en jättevacker kvällssol!

Martin
0

#8 Det blir bara en drink va? Om du blandar 80 vodka och 20 apelsinjuice menar jag :o)

mvh Martin

CarolineJ
0

haha nä för fan, det brukar landa på tre drinkar ;o)

Karmatarerskanise
0

Ööörk den drinken hade jag ine kunnat dricka :)

Martin
0

Du landar efter 3 drinkar? :o)

mvh Martin

CarolineJ
0

hehe, det brukar bli…. 3 drinkar

Wassago
0

En rykande het Thagin gryta ute på verandan hemma på Lilla Friden, en liten stuga på snart 32kvadrat i en liten skogsglänta.

Grytan släpade jag med mej från en liten by uppe i Atlasbergen i Marrocko -98, en liten toppig lergryta som man fyller med: Vitkål, morötter, kålrot, paprika, lök, tomater samt några bitar kyckling el nötkött, kryddar m lite salt, grillkrydda hot `n thai sås samt två paket saffran. Grytan får puttra på låg värme i två tim ung, sen äter man direkt ur grytan (finns allt från en pers. till 10pers grytor, min e för två) Man doppar bryt bröd i den underbara spadet å äter köttet å grönsaakerna som smälter i munnen ute på verandan tillsammans med fästmön å ett glas rött till!

Det e livet det!