Billig men schysst mat
Undrar jag om ni har tips på? Vi ska råspara pengar inför en utlandsresa och behöver tips på god och "riktig" mat som är billig (enkelt va??
). Vi är en familj på fem.
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
Chilli con carne är gott och nyttigt. Kokar man alla bönorna själv så blir det ännu godare och nyttigare. Jag brukar ha i både svarta bönor och kikärtor.
Hemmalagad rotmos med korv är jättegott tycker vi.
Överhuvudtaget grytor av alla de slag brukar vara drygt och gott.
/Maria
Kom att tänka på olika varianter av risotto.
Falukorv och köttfärs kan man trolla mycket med. Det är också ganska billig mat. När jag gör ex. köttfärssås så drygar jag ut med riven morot. Det blir saftigt och så behöver man inte så mycket färs.
För att inte tala om vitkål som man kan göra stuvning på, kålpudding, ha i olika sallader med mera.
Sedan har vi ju soppor som även kan vara gott när våren kommer.
/Maria
Här kommer jag igen…
Potatisrätter som gratänger med något gott på "toppen" Potatisplättar, Rösti, Jansons som man kan göra både med något rökt kött eller ansjovis.
/Maria
Korvstroganoff, köttfärsås, chili con carne, grönsakssoppa, köttsoppa, köttgryta :)
Allt med färs (jag brukar sällan välja den billigare fläsk- eller blandfärsen utan blir nästan alltid nötfärs, men det är ju en smaksak).
Som någon redan nämnt så kan man riva ner morötter i det - gott!
Med färsen kan du göra allt från hemlagade hamburgare, pannbiff, köttbullar, köttfärssås, chili con carne, köttfärslimpa, köttfärsfyllda papriker med mera.
Ett alternativ till pasta som tillval till köttet kan ju vara rösti, och rösti kan du ju även göra matigt med hjälp av kanske lite kassler som också brukar kunna hittas billigt.
Sallad och grönt tycker jag är ganska "dyrt", men kanske har ni någon lokal handlare eller marknadstorg där man kan fynda på?
Köp storpack av det mesta (jag köper själv oftast 2 kilo nötfärs åt gången - och jag är singel).
Riktiga köttbutiker brukar ibland ha "lådor", där man kan köpa för en vecka eller liknande. Brukar finnas olika storlekar, och man får försöka hitta något alternativ som passar i pris. Fördelen där är att om man köper en veckolåda så får man lite blandat kött och så vidare - och sedan har man det hemma. Och gör inga impulsköp - det är de som kostar.
Lycka till och trevlig resa!
mvh Martin

Tack för alla goda råd och tips!
Att byta ut kött mot hemkokta bönor ett par gånger i veckan måste få ner matkostnaderna rejält! Det ska testas idag blir det linsgryta, mumsfillibabba 
Åh - kålpudding! Vad sugen jag blev på kålpudding nu! Det brukar vi göra i ett antal aluminiumformar som man sedan bara kan stoppa in i frysen. Suveränt
Tänkte också på det där med bönor. Köp dem torkade och lägg dem i blöt så kostar de nästan ingenting.

Jo, jag köper dem torkade… har läst att burkkonserverad mat ofta är mycket illa hanterad och näringsvärdet mer eller mindre noll så vi använder ytterst sällan konserver numer. Tyvärr för det är ju väldigt smidigt!!
Där jag handlar kan man ofta köpa fläsklägg till bra pris. Nyttigt och supergott! Jag brukar frysa in eventuell buljong som blir över efter köttkok för att använda till nästa kok och för spädning av till exempel köttfärs och dylikt. (Se bara till att kyla den och snabbt in i frysen.) Buljongtärningar är dyra och innehåller ofta glutamat.
Sidfläsk kan man också komma över billigt på stormarknader. Lätt att tillaga också, man behöver inte skiva upp och steka bit för bit, utan det blir lika gott att skicka in i ugnen och låta biten sköta sig själv. Mört blir det också, låg värme under längre tid.