Potatissallad på färskpotatis
Vi ska ha studentavslutning i veckan och dottern beställde färskpotatis… jag tänkte grilla lite kött och sen till det göra några "grillsåser" en vanlig grönsallad och sen hade jag tänkt ha potatissallad.
Så då kom genast iden om att försöka hitta ett gott recept på någon form av potatissallad med färskpotatis? Har någon något gott recept?
Olivolja, rödlök, hackade örter (persilja o oregano brukar jag köra med), vitlök, dragon…förbaskat, jag kommer inte ihåg…hittar inte receptet. Ska leta vidare imorgon, nu går hjärnan i spinn av trötthet.
Ngt som ovan iaf o det blir jättegott!

Mycket god olivolja, lite vinäger, ett par nävar hackade färska örter efter smak, ruccolasallad, rödlök i fina ringar, salt och ett par tag med svartpepparkvarnen. Kanske lite smulad feta på toppen. Mmmm…
Ur "Annas mat" (hade den på student i fredags):
Koka potatis, skär (ännu ljummen) i tjocka skivor, blanda med hackad lök och strimlad purjo. Häll över kokt buljong.
Blanda vinäger, salt, peppar, senap och olja och slå över potatisen.
Garnera med kapris, rödlök, svarta oliver och gräslök.
Vi gjorde den på nypotatis. Jättegod. Allt utom garneringen gjordes dagen innan.
AndersE, håller med om att den potatissalladen är suverän. Jag hade den på min student -93…
När jag gör potatissallad använder jag inte så ofta recept - grundprincipen är ljummen eller varm potatis som jag häller en god vinägrett över och låter svalna. Jag gillar inte "vit" potatissallad så värst. Sedan har jag i finstrimlad späd purjo eller salladslök, gurka och grovriven fetaost - man kan ju bygga vidare om man vill men det är så jag oftast gör. Nu sist hade jag i stavar av kålrabbi, det var jättegott!

Det låter jätte gott AndersE så den ska jag helt klart göra.
clivia, den där med grovriven fetaost kommer jag också att göra för dottern är tokig i fetaost.
och man kan ju ha många lite olika - basen är ju den samma *ler*
Sen hur det blir får vi se… jag är ingen direkt "matmamma" *ler*

Nu har jag gjort förberedelserna för båda potatissalladerna ni kom med som förslag. Så gör jag det sista imorgon. Bara hoppas att det uppskattas sen också….
Har också gjort en - den jag gjort o haft recept på innan men kommer inte ihåg exakt…. men gick lite på känn…. tror det vart som det skulle…. man har den ganska små tärnad och den innehåller:
gurka, salt gurka, rött äpple, kokt ägg, tomat, gul lök, kokt potatis - dressingen görs av gräddfil, olja, senap, salt, peppar, lite vitlök.
Smakar bäst om den får stå över natten …

Alla sorterna vart mycket populära och tog slut fort.
Kul!

Anders, lite frågor om potatissalladen i #3
Vad för buljong, varm? och hur mycket?
Hur mycket vinäger och olja?
#9 För 10-12 personer:
- 3kg potatis
- 3dl hackad lök
- 2 purjolökar (7 dl finstrimlad)
- 3dl varm buljong
Dressing:
- 1dl vinäger
- 1 tsk salt
- 1/2 tsk svartpeppar
- 2msk söt svensk senap
- 2dl olja
- 1dl kapris
- 2 rödlökar - tunna ringar
- 2dl svarta oliver utan kärnor
- rikligt med gräslök
Koka och skala potatis, skär i cm-tjocka skivor. Blanda med lökhack och purjostrimlor. Potatisen är ännu ljummen när varm buljong slås över.
Blanda såsen (vänta med kapris, lökringar, oliver och gräslök) och slå den över den ännu ljumna potatisen. Låt svalna. Fördela kapris, lökringar och oliver översalladen och låt dra ett par timmar. Före servering - strö över gräslök.
Allt avskrivet från "Annas mat". Länk till bilder i #3.

Tack Anders. Jag ska testa denna.

Den var god, det är kul att testa något nytt. Men jag den potatissalladen jag brukar göra är fortfarande den bästa.
1,5kg kokt välsaltad potatis
3dl gräddfil
1dl majonäs
1 finhackad gul lök
1-2dl hackad inlagd gurka
lite senap om man känner för det
svartpeppar
Mm. blir ju alldeles hungrig av alla potatissallader :)
Fransk potatissallad
Färskpotatis, olivolja, äppelcidervinäger, dill, persilja, gräslök, röd lök.
Koka potatisen med skalen på. Skala medan den är varm - ljummen. Gör salladen i den skål den skall serveras i.
Skala skär i skivor och varva potatis rikligt med fint hackad persilja, dill och gräslök samt skivad rödlök.
Blanda 3 delar olivolja, 1 del äppelcidervinäger, salladskrydda
Häll dressingen vid varje varv potatis med kryddor. Serveras rumsvarm. Otroligt gott!!