Matlust iFokus

Matlust

Etiketterfiskskaldjur
Läst 1468 ggr
Grodan
0

Misslyckas med lax?

Min mamma sa en gång "man kan aldrig misslyckas med lax" och det tänker jag på ibland när jag gör mat där lax ingår och känner att det stämmer. Så jag undrar faktiskt… KAN man misslyckas med lax?

Skrattande

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Mandysan
0

Kan, kan man men det är nog bara ngt jag har lyckats med….Generad

Kiara
0

Abba har gjort det, jag köpte deras laxburgare för att ha något snabbt i frysen, ja inte var det gott inte…annars älskar jag lax, på längden och på tvären godas i en gryta med vitfisk och räkor ocksåFlört

Grodan
0

och saffran…

jo, det är sant… smakade också en hemsk laxburgare… iiisch… var det ABBAs månne?

Pia
0

Ja fy, håller med om den där fyrsta laxburgaren, smakade verkligen så där ofräscht fiskigt som dålig fisk kan göra:(

Apropå laxburgare så hade de vansinnigt goda sådana på McDonalds i Norge för en hel del år sedan, men tyvärr försvann de…:/

Illan
0

Oooo ja visst kan man misslyckas!

Ett par säkra kort för att misslyckas:
1. Köpa fryst lax. Blir inte gott hur man än tillagar den.
2. Överkoka/steka. Torrfnöskig lax är urk!

Bästa laxtipset är att köpa färsk lax, hantera den i obruten kylkedja, pensla med olivolja och salta och peppra. Sen grilla den på medelhög värme så att ytan blir knaprigt läcker och att den precis nätt och jämt blir genomvarm i mitten. Då smälter den i munnen. Gudomligt!

clivia
0

Mitt absoluta favortsätt med lax är att snabbgrava den och sedan grilla, det blir sååå gott. Och det där sötsalta är precis vad man längtar efter en varm dag.

Men visst kan man misslyckas, det har jag gjort många gånger oftast genom att överlaga den så den bara blir torr. Men vad gäller tillbehör "tål" laxen det mesta - det går att improvisera ungefär hur mycket som helst. Nu senast hade jag fått någon slags "bruschettablandning" med örter och torkad mango som man ska blanda med hett vatten och bre på bröd innan det gratineras. Jag testade den på en bit lax och det blev toppengott!

Illan
0

Clivia - kan man få en liten genomgång om den där snabbgravningen? Det lät spännande!

clivia
0

Hmm, har faktiskt inte gjort det själv men det går ungefär ut på att man tar en vanlig salt-sockerblandning (kolla i kokboken under gravlax) och en sida lax, strör över och låter stå antingen i rumstemperatur någon halvtimme eller i kylen (kanske att föredra så här års) ett par timmar. Och sedan är det bara att grilla! Förutom den läckra smaken blir fisken lite fastare i köttet. Servera med kokt potatis och någon god kall sås med mycket färska örter.

Pernilla
0

Mmmm… eller att bara handla färdigrökta laxspett på rökeriet i Nynäshamn… kan varmt rekommenderas för den som har vägarna förbi…

Karmatarerskanise
0

Jag tycker det går utmärkt med fryst lax. Bara till att tina så smakar den som de ska.

Grodan
0

mmm… jag misslyckas då sällan med lax, vare sig den är fryst eller annat… o även om den är lite torr, så fasiken… det är ju lax!!! Flört