Matlust iFokus

Matlust

Etikettfågel
Läst 34351 ggr
Martin
23

Kycklingfilé vs Kycklinginnerfilé?

Ja, vad är egentligen skillnaden på kycklingfilé och kycklinginnerfilé?

Jag kan ju - från namnet - gissa lite, att det ena är hela filéen så att säga och att det andra bara är innerbiten (låter rimligt i alla fall)?

Olika kvalitet? Olika mört?

Vad köper ni? Köper ni olika, utifrån vad för maträtt ni skall tillaga?

mvh Martin

Karmatarerskanise
0

Vet bara att det ena är den lilla delen på bröstet :P
Och att jag inte köper innerfilé. Har så svårt att räkna ut hur mkt jag behöver av det för att mätta våra magar ;)

Tycker det är lättare med hel kycklingfilé :)

Själv då marnyman?

Martin
0

Brukar alltid köpa vanlig kycklingfilé, har köpt innerfilé ett par gånger innan.

Såg billig innerfilé häromdagen och köpte det, och tog fram tre st (den ena väldigt liten, tror det är totalt ca 200 g) igårkväll, som skall bli söndagsmiddag.

Tänkte steka på dem lite för att få färg, sedan göra dem färdiga i ugnen, fyllda med fetaost. Klyftpotatis till, så får vi se om det inte blir någon god sås eller om jag helt enkelt kanske gör tzatziki till.

Men undrar som sagt, vad är egentligen skillnaden mer än var från kycklingen det kommer?

mvh Martin

Karmatarerskanise
0

Ja, det har jag ingen aning om. Hoppas ngn annan vet :)

MaMaMade
0

Jag tror att det är den där lilla halvlösa slamsan som sitter fast på den större kycklingfilén.

Maria
0

Jag tror att det är som MaMaMade säger…den lilla slamsan. Jag känner ingen större skillnad.

För egen del gillar jag klubbor,  för det blir lite mer smak med benet kvar. Eller hel kyckling.

Fileér kräver oftast att man fyller dem med något gott eller strimlar i någon gryta annars är det ju ganska torrt kött.

Jag köper blandat beroende på vad för maträtt det ska bli. Jag tycker också mycket om kycklinglår och då menar jag "bara låret" utan klubban till. Brukar klippa färsk rosmarin på baconskivor och linda runt låren och steka dem gyllene. Sedan får de eftersteka en stund i ugnen. Perfekt som utflyktsmat då de är goda även kalla. Bara att linda lite folie runt själva benstumpen så är det lätta att äta.

/Maria

Martin
0

Bra tips, tackar!

mvh Martin

tezzie
0

Det beror på vad jag vill/ska göra med kycklingen. Ska jag steka fileérna hela (el. fyllda) så tar jag alltid hel filé. Men om jag tex ska göra spett så tar jag de små innerfileérna som jag slipper göra i små bitar.

Men håller med bumbleboo om att kyckling med ben är godast =)

*** Kärleken övervinner allt ***