Marinad, glace eller sås?
Vad föredrar ni till köttet, kycklingen eller fisken på grillen? Har ni några bra recept? Vilka färdigköpta såser och grilltillbehör är bra?
Mvh // Johan
Vi kör oftast med färdig marinerad flintastek… Annars till laxen har vi en supergod sås som jag inte kommer ihåg vad den heter.
Jag brukar göra en specialmarinad till oxfilé som min vän stenhuggaren har lärt mig. Blanda ihop lämpliga mängder av följande ingredienser:
Olivolja eller annan favoritolja
Soja, KIKKOMAN eller liknande söt soja
Thaisås
Vitlök, pressad
Ljus sirap, en skvätt
Krydda efter behag men det är inte nödvändigt för smaken.
Doppa köttskivorna och lägg dem i en påse i rumstemperatur i mellan en och 20 timmar beroende på hur mycket smak du vill ha.
Innan du grillar ska du torka av marinaden så att den inte droppar ner i grillen och börjar brinna.
Happy grilling! ;-)
Tom
Kött i rumstemeratur? Då åker 20 timmar bort. Högst en timme under sommaren ska det ligga framme, om ens det.
Hera, du får göra precis hur du vill. Ju längre det ligger desto mörare och mer smak får det.
Rumstemperatur är inte samma sak som att lägga det i solen. Har du fyrtio grader innomhus på sommaren är det inte normal rumstemperatur…
Tom
När jag gick kockskolan läste vi om bakterier, och på 20 timmar i rumstemperatur växer de VÄLDIGT mkt. Men visst, alla får göra som de vill. Vissa har kanske tåliga magar.
Och visst blir köttet mört,2- 24 timmar i kylen! Innan tillagning kan man låta köttet stå framme till det fått rumstemperatur.
Vill man ha supermört kött kan man använda coca cola som marinad med lite skal från citron, riven ingefära, lite kanel och sop. Detta ska ligga ett dygn i kylen. Använd oxfile för bäst resultat.
En annan god marinad är soja,flytande honung,mycket skivad vitlök,hackad chili,chilisås,peppar och rosmarin.
#5, så är det säkert. Men uj vad gott det blir och de flesta bakterier borde väl ändå försvinna när man grillar det? Jag och alla de som ätit min marinad har varit friska även efter och det är ganska många vid det här laget…
Din marinad var ganska lik den jag föreslog. Visst blir det gott! =)
Tom
Super gott!! Vattnas i munnen på mig nu :)
Jag gillar cr fraiche-röror. Min favvo är: cr fr, hackad lök, hackade torkade tomater o lite salt o peppar. Gott till det mesta.
Saffranscréme är suverän till kyckling men funkar också till det mesta: 2 dl matlagningsyoghurt (jag tar cr fr), 1 msk majonnäs, 1 dl vispad grädde, 3 pressade vitlöksklyftor, 0,25 g saffran, 1 tsk flytande honung, salt, peppar o chilipeppar efter smak.
Moderera efter smak, jag tar lite mer honung o skippar oftast chilipepparen.