Matlust iFokus

Matlust

Etikettutanför-ämnet
Läst 17644 ggr
Citron
0

Säkringar i ugnen.

Nu har jag ingen aning om det här är rätt forum att skriva i angående detta. Men eftersom de flesta är mycket matkunniga så måste de ju också kunna lite om spisar också. :)

Det ligger till såhär. Våran ugn är trasig och det har förmodligen gått en säkring i den. Vi hade tänkt ringa hyresvärden om detta, men redan nästa dag när jag skulle laga mat så satte jag plattan på högsta värmen. Tyvärr fel platta och det stod en tallrik på den plattan jag råkat sätta på. Den tallriken exploderade och det flög glasbitar överallt. Fick en massa brännhål i golvet. Därför har vi inte vågat ringa hyresvärden angående ungnen av räddsla att de ska se brännhålen som jag lyckats skapa. Plattorna fungerar, men ungnen är helt kaputt. Finns det någon som vet om man kan fixa säkringen själv och hur man gör isåfall? Vi har inte haft någon ugn på ett halvår nu. :)

Vänliga hälsningar
- Jim Johansson

Pernilla
0

Ojojoj vilken otur… Har ingen aning om hur man gör. Ska kolla med Hemmet-gänget…

Niklas
0

Vad är det för märke på ugnen? Du skulle kunna ringa tillverkaren eller en reparatör och fråga om det sitter en särskild säkring i ugnen eller om ugnen helt enkelt har gått sönder. Sånt händer ju.

Hur stora är brännmärkena i golvet? Är de verkligen så stora att de skulle bråka om ni förklarade hur det ligger till?

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Tom
0

Oj, det låter läbbigt. Tur att ingen skadades!

Lägg en matta på golvet när hyresvärden kommer…

Om Det finns en säkring så borde den sitta i närheten av där sladden kommer in i ugnen. Troligen bakom en lucka som är skruvad. Men jag har inget minne av att jeg har sett någon säkring.

Tom

Flugan
0

I moderna spisar är det inga säkringar utan det är kretskort och för att byta ett sådant krävs experthjälp.

Pernilla
1

Hur går det för dig, Jim?

Denna kommentar har tagits bort.
Citron
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag hittade en stängd lucka som jag vek upp bakom spisen. Där fanns det några sladdar, men jag har ingen aning om vad ska jag ta mig till med dom. :-)

Bifogar en bild på hur det ser ut. :-)

Citron
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

För er som är nyfikna på hur det ser ut bakom spisen. Ingen vacker syn med tanke på att det inte alls var länge sedan som vi städade där. :-)

Vänliga hälsningar
- Jim Johansson

Tom
0

#7, Det var som jag trodde. Det finns ingen säkring där.

Ta dit hyresvärden och be honom fixa istället. Lägg en matta som sagt…

Tom

Citron
0

Ajdå, det var ju illa. Men jag får lägga ut en matta och hoppas den inte behöver flyttas. Våran hyresvärd är föresten en kontors-människa som alltid går i kostym. Han har folk annstälda som sköter om huset och dess hyresgäster. Jag får hoppas han skickar någon istället för att komma in personligen. Vi kan ju inte leva utan ugn längre nu. Jag har inte använt ungnen på ett halvår nu och många goda mat-rätter har jag gått miste om. :-)

Tack för era svar!

Vänliga hälsningar
- Jim Johansson

bjorsa
0

Citron har du tittat i proppskåpet så att de inte bara är en fas som gått vanligtvis så är ju spisar på 3 faser och har då 3 säkringar i proppskåpet om en fas går kan spisen fortfarande fungera men blir lite konstig .

mvh/bjorsa

Citron
0

Hej Bjorsa. Vårt propp-skåp sitter ovanför ytter-dörren och innehåller endast 5st proppar. Vi har testat butt ut varenda en men det fungerar iaf inte. :-(

Vänliga hälsningar
- Jim Johansson

kjersti
0

Hyresvärden kommer nog inte själv och skickar han en reparatör bryr  säkert inte  den sig om att du har brännmärken i mattan.

Eller också är du ärlig( vilket brukar uppskattas) och talar om för din hyresvärd precis vad som hänt. Om du flyttar lär väl hålen komma fram vid en besiktning iallafall. Du kan ju bara beklaga.Måste mattan bytas tror du? Om du "står ut " med den och intet riskeras pga hålen kan du väl bara säga att man inte behöver göra något åt dem förrän vid nästa renovering. 

Eller så är din värd  en hygglig prick och byter mattan också ..

kjersti
0

Och Du städa gärna bakom ….Fast det har du nog redan gjort…Skrattande

Citron
0

Hej Kjersti!

Jag får lov att göra så. Hålen i golven stör ingenting alls. Det är bara några milimeter hål, men problemet är att de är svarta och syns så otroligt bra! :-)

Ojdå, städa bakom ungnen hade jag helt glömt bort. Får ta det nu ikväll medans jag är igång med att städa vardagsrummet. :-)

Vänliga hälsningar
- Jim Johansson

SLAfoto
0

Har du kvar dina brännmärken i mattan Jim?

Jag hjälpte en kompis för x-antal år sedan med att laga brännmärken i en plastmatta. Föräldrarfritt= fest = att något går sönderGlad. Denna gång brännmärken i plastmattan.

Jag använde epoxilim och ett färgpulver, gult, blått, rött, orange, svart vitt mm finns att köpa, och säljs i fiskeaffärer. Färgpulvret används till att göra lyskrokar och används i samband med pimpelfiske.

1) Gör först rent i det brännmärkta hålet med en kniv eller liknande.

2) Beroende på mattans färg så blanda till rätt kulör med färgpiggment och lim på en plastbit.

3) Applicera sedan blandningen i hålet med hjälp en tändsticka eller något annat litet och smalt.

Resultatet blev/blir mycket bra.

Hoppas att detta kan vara till någon hjälp. 

Följande lim användes
http://www.karlsson.se/direct.aspx?artid=8410020407734 

Färgpulver
http://regalmarin.shopsystem.nu/group.asp?group=802 

/Stefan

Citron
0

Tusen tack Stefan! Det där ska jag ta mig tid till att försöka ordna. :-)

Vänliga hälsningar
- Jim Johansson

SLAfoto
0

Jag skall även prova detta till att laga hål i väggen efter hyllor/tavlor. Då tänkte jag använda vanligt gips och sedan blanda i färgpulver för att få rätt nyans efter tapetens färg.

Har "stora" problem med fastighetsägaren och han vill att jag tapetserar om ett helt rum inför en flytt bara far att jag satt upp några hyllor.

Gipset kan exempelvis köpas från Panduro Hobby (ALABASTERGIPS) ca 30 kr för ett kilo. 

Kankse lite fel forum att diskutera detta ämne i :)

Citron
0

Jag kommer ihåg när jag var mindre och blev arg och slog ett stort hål i väggen inne på mitt rum. Vi lät det bara vara ända tills vi flyttade, då tapetserade vi över hålet och låtsades som ingenting. :-)

Vänliga hälsningar
- Jim Johansson