Matoligopolet
Har ni någon fristående livsmedelsbutik förutom invandrarbutiker? T.o.m. dessa börjar tillhöra olika små kedjor nu, fast man kanske inte förstår det.
Antalet dagligvarubutiker i Sverige har minskat kraftigt under de senaste decennierna. På 1950-talet fanns cirka 40 000 butiker, medan antalet idag har sjunkit till knappt 4 000 dagligvarubutiker. Av dessa är cirka 3 070 kedjeanslutna, såsom ICA, Coop, Willys, Hemköp och Lidl, vilka tillsammans står för cirka 81 procent av livsmedelsförsäljningen i detaljistledet.
https://www.svenskdagligvaruhandel.se/kunskapsbank/vanliga-fragor/
Sveriges befolkning var c:a 25% mindre på 50-talet. Ökade från runt 7 miljoner till 7.5 miljoner under decenniet.
Vi har en butik som jag tror är oberoende. De tillhör Matrebellerna, men det är inte en kedja, mer nån slags samarbetsorgan tror jag. City Gross tillhörde också dem innan Axfood obegrepligt tilläts köpa upp dem.
Jag som är extraprisfreak och allmänt håller ordning på vilka butiker som har billigast standardpriser märker också hur Willys och Lidl matchar varandra på öret på standarvaror som t.ex. mjölk.
Ofta har flera butiker extrapris på samma vara. Men det tror jag beror på att inköpspriset kanske är lågt då, för då brukar priserna skilja så det kan vara betydligt bättre pris på någon butik. Men det är klart, lägre pris än normalt är det ju överallt och de flesta kanske inte gör sig omaket att gå runt till flera butiker utan bara registrerar att det är billigare än normal.
- Redigerat 2026-10-11 19:38 av hemul
Tyvärr vet jag inte om jag har någon sådan fristående butik i min närhet. Däremot har jag helt slutat att handla på Ica, eftersom dom har störst marknadsandel och ofta är dyrast. Detta trots att dom skryter om att dom att dom är billigast.
/Désirée
Jag handlar bara extrapriser på ICA. Och man kan göra fynd på deras kort datum-hylla. Min ICA är stans dyraste butik, ivf förut. Nu kanske Coop är värre. Men de är också en av få ICA-butiker som tillämpar seniorrabatt. Den är utmärkt. 5% som hos alla andra, men man behöver inte gå dit en speciell dag. Man kan ta ut den när man vill under veckan. Så extrapriser och kort dagum-grejer och 5% på det blir rätt bra pris. Och jag skäms inte ett dugg. De har själva ställt till det.
Jo just ja, jag har börjat äta kvarg och de har faktiskt bäst och billigast, så det köper jag också där. Willys har bara Arla (import), LIndahls (som jag ogillar) och sina egna märken. Garant finns bara smaksatt och Eldorado är import, ICA har svensk såld under eget märke i stora hinkar till betydligt lägre pris än svensk på andra ställer. Och så 5% på det. 😁
- Redigerat 2026-10-11 19:47 av hemul
Ingen av Icabutikerna i min närhet har seniorrabatter. När jag efterfrågade det fick jag ett snorkigt svar om att dom ju är billigast. När jag sa att dom ljuger, fick jag ett antal fula okvädningsord till svar.
/Désirée
Ha ha ha! 😅
Ja, det verkar ovanligt att de tillämpar det. MIn kompis i Borlänge har inte heller tillgång. Den här ICAn ligger väldigt nära mig. Annars kanske jag inte skulle göra mig besvär. Men jag har ofta ärende till köpcentret och då blir det att man går in och kollar om det är nåt fynd att göra. Och så kvargen då.