Grötens dag 10/10 2026
Idag firar vi grötens dag. Gröt är den äldsta rätt som vi har, den började lags långt innan vi hade kvarnar och kunde mala säd.
Frukostgröten och risgrynsgröten/ tomtegröten är nog den gröt som vi vanligen tänker på. Faktum är att det finns en hel del maträtter gjorda med gröt, t ex nävgröt som görs på skrädmjöl och äts med stekfläsk. Utöver det så finns bl a risotto och polenta.
På bilden syns havregrynsgröt med stekt äpple, russin och tranbär.
/Désirée
- Redigerat 2026-10-10 14:53 av DesK
Så märkligt.
Just idag åt jag havregrynsgröt med äpplemos 😯
Jag äter ju sällan frukost och hade ingen aning om denna dagen.
/Maria
Nä men, så lustigt att du åt gröt just idag 😊
/Désirée
#2 Knepigt 😃
/Maria
Gillar havregrynsgröt med sirap. Även mannagrynsgröt med russin.
Mvh
Mig
Är det någon som ätit kornmjölsgröt, tror min mor kallade det "vattgröt" eller om det kan ha varit namnet på rågmjölsgröt? Jag åt gärna rågmjölsgröt när jag var barn istället för havremustvälling som mina syskon åt. Jag har aldrig gillat välling i någon form
Låt dagen idag bli din bästa hittills!
- Redigerat 2026-10-10 16:38 av Torparmor
#5 Jag och barnen åt kornmjölsgröt, när dom var små 😊
/Désirée
Jag har ätit det. Korn är jättegott. Men kornmjölsgröten slås av korngrynsgröt som slås av gröt på hela korn-korn (det är som apoteket Apoteket! 😛).
Hela korn får man nog lov att köpa direkt från bonde dock. Och det tar tid att koka. Men när jag körde med sånt gjorde jag en stor laddning och värmde sen. Man blir stoppmätt och står sig jättelänge! Korngryn är dock ett bra substitut.
Gröt är nog det jag kan sakna med lågkolhydratkost. Visst, mackor och pizza, men det unnar jag mig tillfälligt, när jag blir bjuden på mat och så. Men gröt är mer nåt man vill ha dagligen hemmavid.
- Redigerat 2026-10-10 22:11 av hemul