Den 5/8 -2026 var det kräftpremiär
Förr var kräftpremiären mycket mer uttalad, men även nu ser vi att det skyltas om kräftor i våra matbutiker. Det råder delade meningar om vilka kräftor som är bäst/godast. Jag tycker att både flodkräftor och havskräftor är trevliga.
Äter ni kräftor? Hur i så fall? Brukar ni bjuda på kräftor eller gå på kräftskiva?
/Désirée
- Redigerat 2026-08-08 10:22 av DesK
Förr. Men priserna avskräcker numera.
Men jag minns när svenska flodkräftor var det enda som fanns och man köpte dem levande och kokade dem själv. Har minnen av när jag som liten vaknade och hörde ett krafsande ljud. Då hade pappa varit och hämtat kräftor innan jobbet (var han nu gjorde det nånstan?) och placerat dem det vattenfyllda badkaret. Sen blev det kok på kvällen och kalaset antar jag var dan därpå.
I nån dagstidnings test fick Pandalus turkiska absolut sämsta betyg.
Förr var det väl mer obligatoriskt med några kräftskivor varje sensommat. Köpte till ett "fryspack" lite då och då resten av året för att jag tyckte det var gott.
Numera tycker jag att det är alldeles för "slafsigt" och sitta och sörpla i sig kräftblasket som alla sitter och suger och slafsar för att få i sig.
Går därför numera till mycket välsorterade fiskbutiker där man kan köpa nykokta kräftskärtar då slipper man själv hålla på och jävlas med skalen utan får bara det godaste.
Bor man på Öland, solen och vindarnas ö, så skapade jag några sidor som visar vår vackra ö med hjälp av några bilder.
Oland4ever.com
Oland4ever.eu
OlandTurist.com
OlandsTuristguide.eu
Jag tycker att kräftor är lite överskattat. Det är väl isf allt runt omkring som lockar till kräftkalas. Nej, då föredrar jag surströmmingskalas. Det är mer "mat".
Jag tycker att det är trevligt och roligt med sådana här fester 😊 I början av 2000-talet bjöd min man och jag några tyskar på kräftskiva, efter deras önskemål. Utöver kräftorna, så bjöd vi på cheddarpaj och till efterrätt jordgubbstårta. Det var mycket uppskattat 😊
Surströmming kommer vi snart till 😊
/Désirée
Aldrig varit på en riktig kräftskiva, men pappa och jag äter tillsammans varje år. Nästa vecka ska jag till honom. Då blir det att frossa kräftor tillsammans.

Vi ska äta skaldjur den 22 augusti.
Vi äter det en gång om året och våra numera vuxna barn börjar tjata redan i juni
Kattutan men stolt Plåtis ägare
Himmel vad kräftskivor vi har haft och varit på genom åren men enbart havskräftor gäller för mig.
En gång har jag fiskat insjökräftor och tillagat men det gör jag helst inte om.
/Maria
#2: Få missar ju ju smöret! DET är det godaste ju. Men få äter det. Jag var salig på kräftskivor förr för nästan alla slängde åt mig kropparna. Min del av stjärtarna såg jag ju till att få ändå. 😁
#7: Havskräftor är också jättegott. Det ena utesluter inte det andra. Gillar räkor och hummer också. Och krabba!
#1 Det påminner mig om när far och mor fixade kräftskiva, när jag fyllde typ 4 år. Dom köpte levande kräftor, som dom la i badkaret. När jag gick till toan på morgonen! Så möttes jag av gänget kravlande kräftor på badrumsgolvet 😁 Idag kan jag skratta åt det, men det var inte så roligt, när jag var bara 4 år gammal.
/Désirée
#10 Vilken chock 😃
/Maria
Tog de sig ur? Det klarade aldrig våra. 😂
Ja, de klättrade på kedjan till bottenproppen. Kedjan satt fast i en krok på väggen, så den satt stadigt.
/Désirée
Du har fått mig sugen nu. De hade kräftor i lådan med kort datum på ICA igår. 40%. 175 kr för jag räknade till 5 kräftor. Blev inget köp. 😞
Läste att dessa kräftor var bäst i test
https://www.pandalus.se/farska-kraftor-fran-turkiet/
/Désirée
Skulle ha sagt att det var de frysta Pandalus från Turkiet som bara fick 1 stjärna i testet jag läste. De färska tror jag inte var med där.
#16 Det är ju en djungel, även i testbranchen, så jättelätt att missa. Kanske läste vi samma test, för jag läste också att de frysta från Pandalus inte var något vidare.
/Désirée