Matlust iFokus

Matlust

Läst 288 ggr
hemul
4

Veckans skörd

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Inte så illa ändå när man bara har fönsterbrädan. 😀

• Redigerat 2026-07-26 14:06 av hemul
Carmarino
1

Vilka sorter är det?

För många år sedan hade jag ett par olika chiliplantor (på köksbordet vill jag minnas) och de gav ungefär lika stor skörd som dina. Har fortfarande kvar en del i frysen, och senast jag testade var de precis lika starka som de var när jag frös in dem. 😊

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

• Redigerat 2026-07-26 14:16 av Carmarino
DesK
2

Inte illa! 👍
Vad är det för sorter?

/Désirée

hemul
3

De gula heter Hot Lemon och de stora som drar mor orange är en indisk variant som heter Suraj. De små röda kallar jag för Putin. De har en massa olika namn. Ett är Siberian House Pepper. De odlade dem på fönsterbrädan i Sibirien, sägs det. De är nämligen inte ljuskrävande om andra chili. Första vintern var mina fina hela vintern och gav t.o.m. lite frukt. Sen har det gått sådär, säkert p.g.a. mina skållheta element. Sen har jag en ampelsort också, men den har inte mogna frukter än.

Jag klantade mig med fröerna i år. Fattar inte hur det gick till. Jag sparade fröer vid olika tillfällen och förpassade dem till märkte kuvert. Sen var jag lika noga när jag planterade. Lik förbannat blev sorterna förväxlade! Så jag fick fler av Putin och färre av de andra. De andra är mycket godare, men vill ha ett par Putin bara för att de (med lite tur) klarar vintern och det är roligt. Men nu har jag en massa såna och färre än planerat av de godare.

Har fått ungefär den där mängden varje vecka ett tag nu och sommarn är lång. Så jag klarar mig nog ändå. 😋

• Redigerat 2026-07-26 16:12 av hemul
Carmarino
1

#3: Hot lemon hade jag också. De hör till dem som ligger i frysen. Hade även Hot orange. Tror att jag har kvar några sådana också.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

hemul
2

Jag torkar mina. Utom Suraj som är köttigare. De möglade för mig när jag försökte. Har torkapparat, men vill inte kontaminera den med chili, så strimlar och torkar på fat bara.

Märker att jag klarar starkare och starkare nu när jag äter chili ofta, men gillar inte när jag får en hel bit i munnen. Så torka och mixa till pulver funkar bäst för mig, då sprider sig smaken mera.

I år bestämde jag mig för att ta bort kärnorna. Folk känner så mycket olika smaker på chili, men jag känner mest hettan. Så tänkte om jag gör dem svagare så jag kan ta mera kanske jag också känner mer smak.

Men det är skitjobbigt! Tog inte tid, men hann lyssna på två podavsnitt medan jag tog reda på dem på bilden, så säkert en timme tog det med allt kärnpill.

Jag sparar kärnorna också. Kanske träffar jag nån som gillar riktigt starkt! 😝

• Redigerat 2026-07-26 18:52 av hemul
DesK
3

#5 Om du vill får du gärna dela med dig till mig, särskilt av den där från Sibirien 😊 Sitter fint och räcker vacker tass 🐾

/Désirée

hemul
2

Frön för att plantera alltså? Visst. Du kan få av alla om du vill. Men du får vänta tills jag tar fröer att sätta. De jag har nu är hoprörda och du vill nog veta vad du sätter, så du inte råkar ut för samma som jag. Och så brukar jag vara lite försiktigare när jag skär upp frukterna då, så jag inte skadar fröerna.

Men medans jag kommer ihåg det, du ska toppa Putin en gång tidigt. Det står att den grenar sig av sig självt och blir högst 3 dm. Men jag toppade för att jag ville att den skulle grena sig tidigt. Då blev plantorna enligt beskrivningen. Men i år ville jag se vad som hände om jag inte toppade. De bliv lika höga och skrangliga som de stora sorterna, dock med grenar. Skitjobbigt. Tar upp hela fönstret. Den är nämligen till skillnad från de flesta en snygg krukväxt, men bara om man toppar tydligen!

Nästa år ska jag toppa alla. Läste att de grenar sig mer då, inte blir så höga och ger mer frukt.

• Redigerat 2026-07-26 19:34 av hemul
DesK
2

Ja, just det 😊 Jag väntar tålmodigt, tills du kan avvara frön 😊 🙏

/Désirée

hemul
2

Du kan ju inte sätta förrän framåt våren ivf så…

Vill du ha alla eller bara Siberian? Ampelvarianten heter förresten Basket of Fire. Mina blev inte så snygga som på bilderna du hittar om du googlar. Tror den ska toppas också!

Så här ser den sibiriska ut - när den är toppad allså! Tycker den är snygg.

IMG_20220812_235657.jpg

• Redigerat 2026-07-26 19:41 av hemul
hemul
2

Forumet lät mig inte ladda upp den andra bilden - igen. Kanske var för stor. Provar att förminska den.

put.jpg

DesK
2

Om du kan och vill avvara frön från alla, så tar jag gärna några frön av varje 😊

/Désirée

hemul
2

Kan avvara? Jo, det tror jag nog. Tänker inte starta en chilifarm! 😂

Det är säkert minst 10 frön i varje frukt. Du kan få hur många du vill.

DesK
1

Lagom blir bra 😀

/Désirée

Carmarino
1

#5: Jag frös in mina som de var. Bara lade dem i en lufttät burk och sedan in med dem i frysen. Funkar jättebra.

hemul
2

Så gör jag också med dem jag fryser, fast plastpåse. Utom nu då när jag vill ta bort kärnorna. Det föreföll enklara att slippa det pillet när man ska använda chilin, så nu är det halvor i frysen. Men jag fördrar pulver när det går.

Förresten hittade jag en person som påstår att kärnorna inte alls är starkare, tvärtom. Han säger att det är det där vita köttet som kärnorna sitter i som är starkt och därför tror man att det är kärnorna. Hoppas han har fel, efter allt mitt jobb! Fast jag har ju tagit bort det mesta av det vita också, men jag krafsade inte bort det som satt fast.

https://www.fstvs.se/allmant/capsaicin-lurar-hjarnan/

Hettan i chili kommer från capsaicin som får hjärnan att tro att det bränns. Lagom med capsaicin är både nyttigt och gott – men en överdos får konsekvenser.
hemul
2

Google's AI säger samma sak.

No, it is a common myth that chili seeds are the hottest part of the pepper. The intense heat actually comes from the placenta and the pith (the white spongy ribs lining the inside), which contain over 90% of the plant's capsaicin.

Why Seeds Taste Spicy
Proximity. The seeds sit right against the white placental membrane.
Absorption: They absorb capsaicin oils from the surrounding pith.
Cleaned seeds: Completely washed seeds carry almost zero heat on their own

Och den har fått det mesta härifrån.
https://www.chiliklaus.se/pages/capsaicin-det-staerke-i-chilien

Lær alt om Capsaicin, som er det stærke i chilien. Lær om kroppens reaktionsmønster. Hvad hjælper mod smerten? Hvad hjælper ikke mod smerten?
  • Redigerat 2026-07-27 12:19 av hemul
Carmarino
1

#16: Brukar förvisso inte peta bort fröna, men det är bra att veta vad som gäller om man vill ha chilin mindre stark.

En sak har jag däremot lärt mig. Om du mixar chili i en mixer - öppna den utomhus. Trodde jag skulle hosta sönder lungorna första gången jag mixat en chili. Kunde knappt se heller för ögonen rann. 😁 Kan säga att de jag haft i frysen i över 10 år är fortfarande lika starka.

hemul
2

Jag klarar det. Men jag låter den stå ett tag innan jag öppnar. 😄

Carmarino
1

#18: Så smart var inte jag. 😁

hemul
2

Hade erfarenhet från att mala senapskorn. 😂

Carmarino
1

#20: Ja, de är inte nådiga de heller. 😁

hemul
2

DesK, ville bara visa vilket elände det bli om man inte toppar Putin, så du vet.

put.jpg

Den till höger på fönsterbrädan är den enda som överlevde vintern. Men den var risig så jag klippte ner den. Så den är både toppad som ung och senare nedklippt och mycket buskigare än jag fått med bara en toppning. Och den får mer frukt att skrangelmonstren som står brevid som inte är toppade alls. Hot lemon och suraj ser också ut så fast ännu värre otoppade. Hur de blir toppade vet jag inte än.

I ampeln en Basket of Fire, otoppad. Inte alls så yvig som på bilder man ser, så antar att den bör toppas för att bli fin.

DesK
1

Hemul, just nu kan jag inte se din bild.

/Désirée

hemul
1

Vaffö de då?

DesK
1

Antagligen för att killarna grejar med iFokus

/Désirée

hemul
1

Ser du inga bilder? Jag märker ingenting.

Prova om direktlänk funkar då.

https://files.ifokus.se/u2/87b39988b5c8c831c2b2df7faaed21f1/560/put.jpg

Carmarino
0

#24: Ibland tar det lite tid innan bilden har laddats har jag märkt. Jag kan se bilden utan problem.

DesK
1

#26 När jag kickar på den blå fyrkanten, får jag upp bilden i eget fönster, men i trådarna ser jag bara små blå fyrkanter.
#27 Jag har testat att vänta, men det kommer inte upp någon bild ändå.

/Désirée

Carmarino
1

#28: Kanske beror det på att den är inbäddad i kommentarsrutan? Men det är skumt att jag kan se den men inte du.

DesK
0

#29 Visst är det skumt.

/Désirée

Carmarino
0

#30: Har rapporterat det i Support-tråden om fel och buggar.

hemul
1

Är det OK på andra sajter än iFokus då? I vissa webläsare kan stänga av bildvisning.

Carmarino
1

#32: DesK kan ju se bilden om hon klickar på bilden eller direktlänken, så bildvisningen verkar inte vara avstängd.

hemul
1

Hade för mig att det bara stänger av inbäddade bilder, men jag kanske minns fel. Länge sen jag använde det.