Vakuummaskin
Jag är lite sugen på att skaffa en vakuummaskin då jag fryser in en hel del, men det skulle också kännas bra att kunna vakuumförpacka t ex gurkor som inte skall läggas in, jag ser att jag har en del på gång nu.
Sen vill jag gärna veta om någon har någon speciell rekommendation, eller varning. Såg att Lidl kommer att sälja en för 199:- senare i veckan. Jag har köpt en del andra maskiner och apparater från dem och alltid varit nöjd med kvalitén.
Jag undrar också om man måste använda speciella påsar till maskinen? Ibland är det ju väldigt små mängder jag fryser in plus att jag har ett rätt stort lager av påsar.
Och måste paketen bli platta, eller kan man ha t ex en halv limpa i?
Så vitt jag vet behöver du särskilda påsar, vanlig plast smälter på fel sätt vid värmen som förseglar vakuumpåsen.
Det finns vakuumpåsar att köpa på rulle, som du klipper i den längd du behöver. Först förseglar i ena änden, sen packar du i det du vill och så kör du vakuummaskinen som vanligt som med de vanliga påsarna.
- Redigerat 2026-07-06 12:31 av Garm
OK, men påsarna är ju väldigt breda så riktigt små kan de ju inte bli.
#2: Nej, riktigt små blir de inte. Det blir lite "platsslöseri" om en bara ska förpacka väldigt lite i en påse. Men du kan nog klippa till egen storlek och försegla i anpassad storlek också, om du inte har något emot lite pill.
Att göra jättesmå påsar funkar nog inte så bra.
Påsarna är också svindyra! Det är det som hindrar mig. Jag hade en sån från Lidl. Jag skänkte den till en förening för jag hade inte råd med påsarna. Den var inte särkilt bra heller, den smälte lätt igenom plasten och blev överhettad om man gjorde för många paket på raken. Men jag köpte min för säkert 10 år sen, så kan ju vara superbra nu.
Jag har däremot en manuell vakuumpump som jag använder för att göra luftfria paket för frysen. Det är inet tekniskt under och den svetsar inte igen påsen. Men man använder vanliga fryspåsar, suger ur luften och snurrar påsen så luft inte läcker in när man tar bort pumpen. Vakuumet håller inte för evigt, men väldigt länge tycker jag.
Den är MYCKET enkel. Hette från början P-Vac och bytte sen namn till EasyVac. Sajten där jag köpte den verkar vara borta, men jag tror det är denna.
https://www.fix-universal.com/kok-och-tillbehor/easy-vac-vakuumforpackare
Det där med stora påsar. Det finns smala påsar på korv också och maskiner som tar dem, men om de går att köpa som privatperson vet jag inte. Inte heller om påsarna kan användas i en hushållsmaskin. Jag har sett när de står och gör små paket med nötter och frön och sånt i en invandrarbutik. Så smidigt - fick starkt habegär!
Tror jag har en vakuummaskin stående i något skåp. Såvitt jag kommer ihåg har jag aldrig använt den, så jag vet inte om den är bra. Köpte till en massa påsar också, men jag minns inte vilken storlek den har. Ska se om jag kommer ihåg att kolla.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
#4: Tja, då kan jag lika gärna göra som jag gör nu - suga ut luften själv, det blir hyfsat bra för det mesta, behövs nog ingen pump till det.
Skall kolla runt om det finns andra vakuummaskiner som kan ta vanliga och mindre påsar.
EasyVac är bättre än munnen, jag lovar. Krävs lite övning bara innan man kommer på hur man ska göra för att luften inte ska slippa in när man tar bort pumpen. Snurrmetoden funkar för mig. Och sen snabbt slå knut eller vika "snurret" dubbelt och sätta på klämma.
När jag först hittade den och googlade omdömen hittade jag jägarforum där den var populär. Så den klarar mer än den ser ut att göra.
Ska ta en bild på paketet nästa gång jag använder den ska du få se hur ursuget det blir. Plasten riktigt smetar intill grejerna. Bara det att det inte håller lika länge som om man använt en riktig vakuumgrej.
- Redigerat 2026-07-07 09:22 av hemul
Vi har en sådan men i ärlighetens namn så används den inte. Bara några gånger i början.
/Maria
#8: Gärna det -när jag googlar får jag bara upp dammsugare!