Matlust iFokus

Matlust

Etikettmatprat
Läst 114 ggr
hemul
3

Älskar svinn-smart-lådorna!

Min ICA, stans dyraste matbutik faktiskt, kan ha bra fynd i lådan med kort datum. Förra veckan var det oxkind. Idag revbensspjäll i bit för 34:97/kg. Märkligt men förmånligt pris! 😄

Nu sitter jag här och grämer mig för att jag bara köpte 5 pkt på runt kilot. Tror jag lämnade 3. Dumt. Fast jag hade rätt tungt att släpa på redan innan.

Nu var ju inte detta extrapris utan kort datum, men förr var det fläskkarré man kunde hitta billigt på extrapris, nu är det revbensspjäll. Konstigt. Ivf, det har gjort att jag börjat laga annat än traditionella spjäll av det. Det blir t.ex. att jättegott att göra olika grytor. En slags sjömansbiff-variant är en höjdare. Alltså bryn (styckade) spjäll och lök, i med potatis, morot och en flaska öl och puttra. Jag utnyttjar alla gratis alkoholfria öl jag plockat på mig, så går de äntligen åt. 😋 Lite orientaliskt stuk med chili, vitlök, citrongräs eller nåt annat syrligt är inte heller fel. En skvätt grädde sätter piff på båda.

• Redigerat 2026-06-11 09:08 av DesK
  • Redigerat 2026-06-11 00:56 av hemul
DesK
1

Håller med dig, jag köper ofta svinnsmart 😊
Trevlig idé att laga gryta på revbensspjäll.
Härom dagen köpte jag rimmad fläsklägg, nötbog med ben och kyckling, samtliga med svinnsmartlappen på. La hela rasket i min slökokare och lät puttra i 6 timmar. Så nu har jag god buljong och gott kött 😋
(Jag la till en etikett, så är inlägget lättare att hitta framöver)

/Désirée

• Redigerat 2026-06-11 09:09 av DesK
Leya
1

På min lokala ICA-butik har jag bara sett svinn-smart-bröd, inget annat. När jag ska storhandla åker jag ofta till Willys och där brukar det finnas svinn-smart-produkter men jag hittar nästan aldrig något som jag vill ha. Men det är en superbra idé, så det är kul att höra att det nyttjas av andra!

Hur underbart det skulle vara att ha en Riktig Hjärna, som kunde tala om saker och ting för en.

Nalle Puh - A.A. Milne

hemul
1

Willys är lurigt. Det skiljer väldigt mellan olika butiker. På min favvis finns nästan aldrig nåt bra med kort datum. På den mindre, lite närmare, men tyvärr sämre, finnns det däremot ibland. Tror de är olika duktiga på att köpa in lagom mycket.

En enda gång har jag fyndat på Lidl. Ett stort flak fläskkotletter. Kommer inte ihåg, men större prissänking än de andra brukar ha. Men jag har hört att man kan göra fynd där, men man måste vara där på morgonen och det är jag i princip aldrig. Och jag har inte sett att de har nån speciell plats för det. Kotletterna låg på samma hylla som de vanliga. Men efter det skannar jag alltid kötthyllorna med ögonen inställda på rött.

• Redigerat 2026-06-11 21:49 av hemul
hemul
1

#1 Prova. Det blir gott. Spjällen är ju så putsade nu att de faktiskt kan bli lite torra. City Gross är riktiga spjäll med det yttre fettlagret kvar, men aldrig på x-pris.