Hemgjord kefir
Jag fick kefirgryn av en bekant, för ett tag sedan och har nu gjort och ätit kefir, så gott som dagligen. Jag började med att blanda gammaldags mjölk med vispgrädde. Ju mer vispgrädde desto tjockare blir kefiren. Så blandar jag gräddmjölken med kefirgrynen och låter det stå framme i ca 24 timmar. Därefter silar jag av kefiren, genom en finmaskig sil. Så trycker jag försiktigt med en mjuk spatel eller silikonsked. Skrapar av undersidan av silen och lägger kefirgrynen i en rendiskad glasburk. Så kan grynen vila i kylen om jag inte sätter en ny omgång direkt. Till en början gjorde jag på en halv liter gräddmjölk, men har successivt ökat upp det till en liter gräddmjölk.
Jag tycker att denna kefir blir så god och lagom syrlig. Vi kom fram till att det säkert går fint att göra Ayran av kefiren, så det provar vi snart 😊
Är det någon som gör egen kefir?
Bild 1, mjölk, grädde och kefirgryn
Bild 2, en liter gräddmjölk med kefirgryn, som får stå på köksbänken i ca 24 timmar.
/Désirée
- Redigerat 2026-08-29 19:17 av DesK
Spännande 🙂
/Maria
Jag har hållit på i fleta år. Men nuförtiden är jag rätt oortodox. Jag blandar kefiren som den är med grädde till crème fraiche, och till mig själv gör jag kokoskefir på Änglamarks kokosmjölk. Den blir gudomligt god, men jag kan inte äta den varje dag, det blir för mycket "godis" för mig. Jag gjorde vattenkefir ett tag också, men det blev aldrig nån hit.
Jag gjorde för flera år sedan men kom sen av mig. Har gryn i frysen men vet inte om de legat för länge nu för att starta upp igen (har startat upp en gång tidigare från frysta gryn men de hade inte legat så många år som dessa legat).
Vet att jag någon gång silade genom kaffefilter och gjorde "färskost" för att testa (men är inte så förtjust i det så var mest bara ett test för att se om det gick).
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
#2 Jag gillar ju ofta sådant lite oortodoxt 😊 Blir den creme frachekefiren lika kokbar som köpt creme fraiche? Gör du kokoskefiren på vanliga mjölkkefirgryn? Det skulle jag också vilja testa att göra 😊
#3 Så bra att veta att det går att frysa kefirgryn också 😊
/Désirée
#4: Läste mig till att man kunde frysa dem tillsammans med lite torrmjölk (tror jag sköljde av dem innan också men var så länge sedan sist så minns inte helt vad jag exakt gjorde som förberedelse) och det var väldigt praktiskt att kunna göra när man reste bort lite längre tid eller ville ta paus under längre tid.
#5 Tack, får prova mig fram vilket som funkar för mig 😊
/Désirée
#6: Vad jag minns förökade sig grynen rätt snabbt så man får ju fort en hel del över man kan göra lite olika försök med.
#7 Det har jag också redan hunnit konstatera, är förvånad hur fort grynen förökar sig 😊 Roligt och trevligt att testa detta och gott är det 😋
/Désirée
Jag använder min CF i grytor och vema såser utan problem.
Ja, kokoskefiren görs på den vanliga kefiren.
Jag hat två "linjer" nu, en kokos som jag bara gör kokoskefir på och en CF som jag bara har till crème fraiche.
Jag fryser en grundsats och tar med mig när jag reser till mitt fritidsboende. Gör samma sak när jag åker hem igen och har gjort så i många år utan problem. Ibland hittar jag nån burk i frysen hemma som det står CF på och som jag glömt bort. Det är bara att ta fram och starta upp igen.
Fil och syrad grädde höll jag på med förut. Men det var ett tag sen.