Kvarglömd cognacsmedwurst?
Upptäckte just att en skiva cognacsmedwurst glömts kvar framme i köket i rumstemperatur 19-20 grader i 12 timmar (den låg i öppnad förpackning.)
Vågar man äta den?
Jag frågade AI som sa att den ska kastas om den förvarats mer än 2 timmar i varmare än + 8 grader och att farliga bakterier kan ha förökat sig under den tiden även om lukt och smak var normala.
Nu frågar jag er då jag inte litar riktigt på AI
- Redigerat 2026-02-08 19:45 av DesK
Lukta och smaka en liten bit. Smakar den bra, så ät upp den. (Jag la till en etikett, så blir inlägget lättare att hitta framöver)
/Désirée
- Redigerat 2026-02-08 19:46 av DesK
Vet AI att cognacmedvurst är rökt…?
Rökt kött har påtagligt längre hållbarhet än färskt. Rökning är en gammal konserveringsmetod.
För min del känns 12 timmar inte som något farligt för en sådan produkt.
"Don't Panic" (Douglas Adams)
AI hänvisar till Svenskt Kött när det gäller rekommendationen att kasta den.
Hållbarhet: Rökt/fermenterad korv kan ibland klara sig längre än annan mat, men 12 timmar överskrider säkra marginaler, särskilt om förpackningen varit bruten.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
Precis som #2 säger, AI vet nog ingenting om rökt korv m m
/Désirée
Fast det var nog både varmrökt och mer hårdrökt då, så att köttet också torkade ut. Men dagens rökta korvar har ju konserveringsmedel istället.
Är lite på gärsgårn faktiskt. Är det värt att ta risken för bara en skiva? Du skulle ju kunna steka den för att ta död på bakterier.
- Redigerat 2026-02-08 19:51 av hemul
Jag hade smakat och testat.
Smakar det bra hade jag ätit mera😉
/Maria
För sent att steka den. Jag åt just upp den. Blev så sugen när jag kom hem och såg den. Och det var gott😁
#7: 👍
"Don't Panic" (Douglas Adams)
Jaha, då väntar vi med spänning på eventuell reaktion! 😂
#4: Fast nu var det Svenskt kött som AI hänvisar till. Om man inte söker på rökt korv anger de livsmedelsverket som källa till att man inte ska äta korv som legat i rumstemperatur i 12 timmar. Fast ingen av dessa kanske vet vad som gäller, eller…?
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
Så här står det, men nu är det ju ändå för sent. Hoppas du inte blir sjuk.
Regeln om 2 timmar: Livsmedelsverket rekommenderar att färskvaror och kylvaror inte bör förvaras i rumstemperatur längre än två timmar.
Bakterietillväxt: Efter 12 timmar i rumstemperatur har bakterier (som Bacillus cereus eller Staphylococcus aureus) haft god tid på sig att föröka sig och potentiellt bilda toxiner i korven.
Kylvara: Cognacsmedwurst är en mjukare medvurst som ska förvaras i kyla (max +8°C). Även om den är rökt, är den inte tillräckligt torkad för att klara långvarig rumstemperatur som vissa salamisorter.
Gifterna stannar kvar: Även om du skulle värma korven (t.ex. på en varm macka), dör bakterierna, men de gifter (toxiner) som bakterierna kan ha bildat under 12 timmar förstörs inte av värme och kan fortfarande göra dig sjuk.
Sammanfattning: För din säkerhet, kasta korven. Om den luktar illa eller känns slemmig är det en tydlig indikation, men bakterier kan ha vuxit till sig även utan att korven luktar dåligt.
Jag är inte nojig över bäst-före-datum, och äter ofta mat som passerat det med råge, men i det här fallet hade jag nog inte vågat.
- Redigerat 2026-02-08 20:23 av Carmarino
Nej, precis. Såna där korvar har är ju mjuka, har rätt högt vatteninnehåll. Inte salami direkt.
Som sagt, vi väntar med spänning! 😄
Men det går säkert bra. Var ju ingen stor mängd du satt i dig.
- Redigerat 2026-02-08 22:05 av hemul
Jag är frisk än så det är nog ingen fara 🙂
#13 Ah du lever. Skönt att veta 😃
/Maria
#11 Det är ju så att både Livsmedelsverket och dom som sätter bäst-föredatum måste ta höjd för värsta scenariot s a s.
/Désirée
Jo, med bäst före är det ju så. Det gäller ju f.ö. kvalitén på varan, inte säkerheten. Bruten kylkedja spelar i en annan liga.
Apropå sånt, tror ni en gammal kyl kan bli impregnerad med bakterier? Det är så märkligt, sen jag fick min nya kyl har varken grädde eller mjölk blivit dåligt när jag förköpt mig. Det har gått över en vecka över datumet ibland. Nog för att mejeri alltid har hållt efter bäst före, men över en vecka klarade de inte i den gamla. Samma temperatur i båda - mätt med samma termometer.
Jag tackar och tar emot, men funderar över vad det kan bero på.