Matlust iFokus

Matlust

Etikettdesserter
Läst 112 ggr
DesK
3

Marsipanens dag 2026

Idag är det marsipanens dag.
Marsipan är en mångsidigt användbar produkt när det kommer till konfekt och sötsaker.
Hur använder du marsipan?

/Désirée

• Redigerat 2026-01-13 07:14 av DesK
Grodan
2

gah så gott älskar marsipan… gärna utan E202

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Carmarino
2

Använder marsipan både till bakning, godis och äta den som den är. Fast jag föredrar mandelmassa. 😋

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

Grodan
2

Jag kunde inte unna mig något marsipangodis den här julen/vintern pga fattigdom och jag är sååå sugen. Hade velat göra en sån där marsipan/nougat(mozarttårta?) tårta min mor alltid gjorde.

Ca 20 cm lång, 10cm djup och 10 cm hög.
Hon varvade marsipan och nougat. En del marsipan tog hon och la i konjak, så att 1-2 lager blev konjakmarsipan. När lagrena var klara smälte hon choklad och täckte tårtan med. Dekorerade med nötter.

När jag var barn gillade jag inte tårtan så mkt pga den där konjaken som jag tyckte förstörde allt, men som vuxen lärde jag mig att älska denna marsipan/mozarttårta. Framförallt efter någon dag då den verkligen började smaka gott.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

hemul
1

Jag använder det inte alls. Alldeles för sliskigt för mig. Inte bara för att jag lågkolhydratar, hoppar över skaklarna ibland om det bjuds, men aldrig gillat sånt som är väldigt sött. Jag skalar av marsipanen på pinsesstårta och ger till nån annan, utom en liten bit.

Mandelmassa som inte är överdrivet söt är däremot jättegott!

• Redigerat 2026-01-12 23:05 av hemul
Maria
1

Förr gjorde jag egen marsipan som blev jättegod.

/Maria

hemul
1

Men kan man göra den mindre söt? Trodde en stor mängd socker behövdes för att den skulle bli stabil. Har därför inte provat. Tips? Finns det nån minimimängd socker man ska använda?

DesK
1

Mandelmassa och marsipan är ju ungefär samma sak. Marsipanen innehåller mer socker, ca 50 50, för att vara lätt att forma och göra figurer m m av. Om du vill ha mindre sött, så får du göra mandelmassa och då kan du testa att tillsätta mindre socker.

/Désirée

Carmarino
1

#6: Man kan göra mandelmassa med sukrin.

https://www.matdagboken.se/recept/lchf-mandelmassa

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

Enkelt recept på mandelmassa där sockret blivit ersatt av sukrin.
hemul
1

Jo, men det blir det väl inte mindre söt av. Jag tycker ju det är äckligt att det är så sött.

DesK
1

Jag gjorde mandelmassa själv med mindre än hälften så mycket socker, när barnen var små, men den gick då inte att forma till figurer. Till semlor och chokladdragerat godis funkade en jättebra.

/Désirée