Matlust iFokus

Matlust

Etikettermatprattips
Läst 170 ggr
hemul
2

Rädda fettet!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Om jag kokar kött så brukar jag spara fettkakan som blir ovanpå när det kallnat och ha och steka i. Men inte efter allför lång tid böjar fettet kännas mindre fräscht. Det beror ju på de rester av protein som finns i det. Rent animaliskt fett håller sig i åratal, som när man smälter ut fettet ur späck eller nöttalg.

För ett par år sen slog det mig att man måste kunna rena det här fettet också. Så jag försökte och det gick hur bra som helst. Lätt som en plätt!

Skrapa rent fettkakan på undersidan där det mesta grumset hamnar. Spola av med kallt vatten. Smält fettet igen i rent vatten. Ställ i kylen att stelna. Man behöver upprepa processen 2-3 gånger sammanlagt, sällan mer, sen har man rent och fint fett som står sig.

Är man riktigt noga, det är jag bara om jag har mycket, så kan man avsluta med att värma det rena fettet in kastrull så vattenresterna bubblar bort. Svag värme och när det inte kommer bubblor mer är det klart.

Jag ser nu att jag skrivit fel datum på gåsfettet. Får jag rätta till. 😂

• Redigerat 2025-12-17 08:18 av DesK
  • Redigerat 2025-12-16 23:47 av hemul
DesK
1

Så gjorde min farmor och jag gör det ibland 😊
(Jag la till etiketter)

/Désirée

hemul
1

Vad kul! Har aldrig hört talas om det, bara att spara det som det är.

För att rätt ska vara rätt, jag har inte kokat nån gås. Det fettet är smält på vanligt sätt. Har aldrig lagat gås förut. Kollade på uppfödarens sajt. Där stod att skulle beräkna 0.5-1 kg per person. Jäklar vad de äter mycket i Skåne, tänkte jag. Men när jag började stycka gåsen fattade jag. Den var fullkomligt fylld av fett.

DesK
2

Det är, eller var vanligt i Tyskland. WW2 och tiden därefter, var det nödvändigt att ta till vara på allt som kunde användas till mat.
Gås är gott, men mycket odryg, men blir mindre odryg, om man tar tillvara på det utmärkta fettet 😊

/Désirée

hemul
1

Kommer din familj från Tyskland?

Jag märkte det, med gåsen! Ville ju egentligen helsteka, men trist att frysa stekt fågel, så jag styckade upp den rå och frös. Det blev 4 portioner och en portion med spill från skrovet. Minns inte vad den vägde, men tror det var över 4 kg. Lite trist, för man vill ju ha lite kött från alla delar när man äter, men nu blev det 2 portioner bröst och två ben+vinge. Låren var jättesmala, tunnare än ett kycklinglår. Och det är massor med fett kvar under skinnet också, speciellt på brösten.

Kunde förstås ha fryst den hel och ställt till med kalas senare, men kände inte för det. Trodde ju att jag skulle behöva skrapa ihop minst 10 pers för att jättebirden skulle gå åt. 😂

Har faktiskt aldrig ätit gås ens. Anka har jag tillagat. Lär väl vara liknande. Det var pangpris på den här, kort datum, tror det var 50:-/kg, så då kunde jag ju inte låta bli.

Förut brukad jag köpa späck och talg och smälta. Det är så gott att steka i "fel" fett, typ steka biff i ister. Tänkte ta upp det igen när priserna på smör rusade. Men då hade priset på fett ökat så mycket att det skulle bli dyrare än smör! Har inte kollat på ett par år nu. Kanske skulle göra det.

• Redigerat 2025-12-17 14:30 av hemul
DesK
1

Jag är född i Tyskland, far var tysk och mor var svenska. Gås är vanligt på det tyska julbordet, men far och jag har alltid ätit surstek med russin- och mandelsås, rödkål och kokt potatis.

/Désirée

hemul
1

Surstek lät gott! Det sura, kommer det från surkål månne?

Har också liiite tysk anknytning. Dels genom en förre detta som var tysk och att mina barndomskompisar när jag växte upp hade ett hembiträde/barnflicka/alltiallo från Österrike. Hon hade gått på hushållskola i Wien. Vilken mat man åt hos dem! 🤤

DesK
2

Nej syrligheten kommer från rödvinsvinäger
Skrev ett recept här 2012
https://matlust.ifokus.se/discussion/928772/surstek---en-klassisk-tysk-specialitet

/Désirée

Matlust iFokus är tänkt som ett inspirerande och lustfyllt diskussionsforum för alla matlagningsintresserade, gammal som ung, man som kvinna, proffskock som amatör. Här hittar du mängder av recept och artiklar om mat och bordets alla glädjeämnen. För-& smårätter & tillbehör, soppor, Fågel, Nöt, vilt & gris, Färs & korv, Fisk & skaldjur, Veggo vegetariskt, Sallader, Mjölmat, gryn & ris, Konserverat, inlagt, sylt & marmelad, Desserter, frukt & godis, Matbröd, smörgåstårtor & kaffebröd, Drycker och mycket mer.
hemul
2

Ser jättegott ut. Lite som kalops fast med vinäger ju och helstekt. Grytstek är bäst! Det ska jag prova. Men det får bli extrapris på nötkött först. 😉

Sindri
1

Jag gör stora buljongkok då och då och då har jag börjat ta tillvara fettet. Jag silar det också för att få bort proteinerna. Det är också viktigt att man häller upp det när det är flytande så det inte bildas luftfickor.

Sen kan jag ju tipsa om att talg är det absolut bästa hudfettet för det är så likt vårt eget kroppsfett. Jag har fått hudsprickor att läka nästan över natten med lite talg.

Kan tillägga att min talg kommer från gräsbetande djur i mitt närområde. Lyxigt så det förslår.

• Redigerat 2025-12-18 07:52 av Sindri