Hur förvara ni potatis?
Jag har ett kylskåp o ett skafferi, nu är luftfuktigheten 44% i min lgh. På sommaren brukar de vara uppåt 56%. Jag hade en mjölig potatissäck ifrån willys(sån i papper) i skafferiet o nu 25dagar senare är de helt mjuka och 5cm långa skott. Jag har plastpåsar med potatis i kylen(ifrån willys) ,men där blir de en massa kondens som gör potatisen möglig. Lägger jag dom i grönskakslådan så kommer de en massa skott direkt. Blir galen snart för jag har aldrig haft problem med att grönsaker blir dåliga hela tiden. Så hur förvara ni er potatis blir min fråga?
Mvh Mayhems "hönsmamma"
Det viktigaste är att potatis förvaras mörkt och svalt och helst inte i plastpåse. Vi har oftast potatis i papperspåsar, de som är till för kompost, på golvet i groventrén eller i grönsakslådan i i förrådskylen. Visst blir det lite groddar ibland, men dessa tar vi bort och använder potatisen som vanligt.
/Désirée
Ska prova detta med potatisarna jag har nu o se om de ger bättre resultat
Mvh Mayhems "hönsmamma"
Papperspåse i kylen, i grönsakslådan om de får rum där. Tycker de håller sig ganska bra. Hade jag möjlighet skulle jag göra som DesK. Men ibland ställer jag upp potatis och ägg på kallvinden på vintern, men det orkar jag bara om jag köpt på mig mycket. En 2-kilospåse står sig gott och väl i kylen (1 person i hushållet).
- Redigerat 2025-11-30 15:19 av hemul
I grönsakslådan i kylen utan emballage. Däremot har vi en tidning eller ett lager hushållspapper i botten på lådan som suger upp ev fukt.
Ska potatisen förvaras någon längre tid ställs hela papperspåsen i en tunna med lock i uthuset.
Jag bor ju i ett gammalt hus och har ett skafferi, ett gammaldags med ventil genom ytterväggen. Sånt hade vi hemma när jag var barn också och där stod sig potatisen, sommar som vinter. Men hos mig funkar det inte. Ibland är saker bara obegripliga.
Får jag nån gång ett eget hus ska jag ha ett svalrum. Verkar rätt lätt att fixa. Isolering, ett rör under marken som drar in kalluft och eventuellt en lite fläkt. Jag drömmer om detta!
- Redigerat 2025-11-30 16:24 av hemul
Jag har lagt kompostpåsar i papper i botten på min grönsakslådor. Potatis köper jag i plast (det enda som finns när det gäller ekologisk i små påsar). Potatisen ligger kvar där, men jag klipper upp hela långsidan så de ligger väldigt öppet. Det funkar att förvara så länge.
Tack för tipsen. Har ju ganska mkt potatis nu så kan testa de olika tipsen ni gett och se vad som funkar här i träsket(därför fuktigheten är så hög). Lite jobbigt med fuktigheten o matvaror samt bakning men håller på o lära mig vad som funkar och inte. O med autism så är de svårt o hitta nya enkla lösningar då jag redan haft bra lösningar i köket men inte räknat med fukt i de förra hemmen,hjärnan låser sig🤣
Mvh Mayhems "hönsmamma"
Är du ett träsktroll? 😄
Då bor nära vatten, antar jag. Låter härligt!
Hahahahaha ja men jag är ju det! Aa det är omgivet av vatten. Miljön är toppen men det här med matvarorna är som sagt lite av projekt o få till. Bröd kan aldrig lämnas ute under sommaren tex. Då möglar de nästan framför en…men allt krävs ju bara att man hittar knepen som funkar🙂
Mvh Mayhems "hönsmamma"
Papperspåse i kylen + i papperspåsar på min inglasade balkong
Vi förvarar all vår hemodlade potatis i papperspåsar i 2 st kylskåp med bara potatis. De sista potatisarna åt vi i somras.
Rotfrukter tas in från lådor i sand till kökskyl, läggs där i grönsakslådan i öppen plastpåse med hushållspapper.
Hushållspapper är bra för att suga upp fukt - använder i fler sammanhang i kylskåpet
Låt dagen idag bli din bästa hittills!