Matlust iFokus

Matlust

Etikettergrönsakerfermenterat
Läst 308 ggr
DesK
6

Kimchi på G

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har jag satt 2 olika sorters kimchi.
Den till vänster innehåller färsk vitkål, rivna morötter, äpple, gul lök, rättika, ingefära, vitlök, gochugaru och saltvatten.
Den till höger innehåller rättika, gul lök, ingefära, vitlök och saltvatten.
Numera gör jag vanligen alla fermenteringar med mycket saltvatten, eftersom jag älskar att hutta på det fermenterade spadet 😋

/Désirée

• Redigerat 2025-09-14 18:03 av DesK
Maria
1

Så gott 🙂

/Maria

DesK
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag gjorde jag en till burk med kimchi, eftersom svärdottern önskade sig det 😊
På bilden ser vi alltså hur kimchin ändrar färg, den längst till vänster är den som jag satte idag.

/Désirée

hemul
1

Vad är det som gör det till kimchi egentligen och inte vanliga syrade grönsaker? Har aldrig fattat det. Är det nån speciell ingrediens som måste vara med?

Jag huttar också. 😉

DesK
1

#3 Från början trodde jag att det var den koreanska chilin gochugaru som var utmärkande för kimchi, men det stämmer inte. Det finns ju många olika sorters kimchi och långt ifrån alla innehåller gochugaru. Så min gissning är att det alltid är en kryddig fermentering. Jag har 2 olika böcker om bl a kimchi, så letar upp dom och kollar vad det står i dom och återkommer senare 😊

/Désirée

hemul
1

Skönt att det inte bara är jag som inte fattar!

DesK
1

Jag ställde frågan i en Koreansk grupp på Fb och fick lite olika svar. Ett svar stack ut och gav den här förklaringen:
”När jag läst recept och gjort surkål då saltar man, kramar ur vätska som sen fermenteras i lång tid i den samma vätskan.

Kimchin så blötlägger man kålen, sköljer av den, lägger i kryddpasta som sen skapar vätskan.

Grönsker generellt tycker jag att man oftare läser recept om att göra en saltlag man häller över.

Så kort så är kimchi en snabbare fermenteringsprocess, får mer smak utifrån att den "dubbel"fermenteras, först i saltvätskan, sen i kryddvätskan. Det ger en annan smakbild än om du fermenterar den i samma vätska under längre tid.

Sen kan du ju alltid göra saker på olika sätt, men skulle säga det där är det traditionella, och därför ger olika smakprofiler.”

/Désirée

DesK
1

Jenny Neikell aka surtantens syrade, svarade så här på frågan: ”Hej Désirée! Inte ett helt enkelt svar eftersom kimchi kan vara så olika saker. Men jag skulle säga att skillnaden mest består i smaksättning och i viss mån fermenteringstid. Kimchi är fermenterade grönsaker precis som surkål, men har oftast en smaksättning av chili, vitlök och ingefära (+ annat, finns ju så många olika recept). Den traditionella salladskålskimchin Baechu kimchi har också (oftast) kortare fermenteringstid, 3-7 dagar. Men gör man kimchi på ex morötter behöver de fermentera längre. Inget kort svar och mycket "om si, om så" 😊”

/Désirée

• Redigerat 2025-09-21 08:50 av DesK
hemul
1

Tack! Oj vad du ansträngt dig!

Hmm, men min favoritsurkål är just med vitlök och chili. Och röd paprika. Fast inte ingefära. Det har jag däremot i morötterna. Men jag kör för det mesta 5 veckor, så den skillnaden är det ivf!

DesK
1

Det är ju jätteroligt med den här typen av matfrågor, där man måste tänka lite och ta reda på mer 😊 Din surkål låter jättegod 😋 den kan vi nog klassa som kimchi, trots att den inte innehåller ingefära 😊 Ska testa att göra en sån sats snart 😊

/Désirée

hemul
1

Nej! Den är surkål! 😂

Ska du testa min? Den är fin att titta på. Jag kallar den pizzasallad. Tycker den ser ut som det. Vet inte varför, för sån brukar det ju inte vara paprika i.

Brukar skriva upp hur mycket jag tar. Sist hade jag så här:
7082 g vitkål
1644 g röd paprika
119 g chili, kärnorna från hälften

Du ska nog se den andelen paprika som max. Och chilimängden beror så klart på hur starkt man vill ha och hur stark sort man har. Min egenodlade är nog starkare än de röda man köper i affären. Du kan ju göra en liten burk som prov.

• Redigerat 2025-09-21 19:34 av hemul
DesK
1

Absolut kommer jag att göra din variant också 😊
Ibland har jag hittat pizzasallad med paprika i, så du är inte fel ute 😊

/Désirée

DesK
1

Jag har läst lite i Sandor Ellix Katz bok The art of fermentation och han skriver att kimchi är den koreanska varianten av fermentering, med kortare tid i rumstemperatur och längre tid i kyltemperatur. Vilket ger en annan smakbild. Spännande är det hur som helst! 😊

/Désirée

hemul
1

Den boken har jag också! Men det är minst 15 år sen jag läste den. Där ser man. Jag kunde alltså bara ha tittat där.

Då är alltså kimchi mindre syrligt? Tror jag föredrar vår syrning då. Gillar när det är rejäl syra.

Har du förresten testat att blanda syrat med nåt lite sött? Äter mycket revbenssjäll nu. Det har ju blivit det kött det är extrapris på titt som tätt, medan fläskkarré som var billigt innan inflationen blivit rätt dyrt. Jag gillar (osötat) äppelmos till. Jag gillar surkål till. Först råkade det väl bara blanda sig i munnenn, men det var så gott så nu rör jag ihop det innan jag äter. 😋

• Redigerat 2025-09-22 03:18 av hemul
DesK
1

Jag gillar också rejäl syra i mina fermenteringar 😊
Jag har ofta äpple i min surkål, men inte tänkt på att blanda surkål med äppelmos, så det måste jag testa snart 😊 Idag ska jag bl a handla färsk grön chili, så att jag kan sätta din variant av surkål 😊

/Désirée

• Redigerat 2025-09-22 09:15 av DesK
hemul
1

Du, har du köpt sån har paprika/chili/vad-det-nu-är på Lidl nångång? Somborka heter den och har alltså hetta. Om man googlar får man diffusa beskrivningar som "hälften så het som en chili". Öh, vilken chili? I USA verkar den betraktas som en köttig och relativt mild chili.

Det låga priset gör mig tveskam till om det är äkta vara. Det finns sån där ljus paprika som smakar just ingenting och vill inte komma hem med flera kilo sån!

https://www.lidl.se/p/paprika-somborka/p10036629

Willys har f.ö. röd paprika för 29:90. Så det blir till att besöka båda.

Paprika somborka - Ursprung: Albanien Lidl Sverige
hemul
1

Nämen, nu kom jag ju på att du inte gillar chili va? Nån annan kanske vet.

• Redigerat 2025-09-22 11:24 av hemul
hemul
1

Den var skräp. Inten hetta alls. Inte mycket smak heller. Smakade lite beskt.

DesK
1

Nej, den har jag inte testat, köper alltid gochugaru i en asiatisk butik och joåd, jag gillar chili och använder flera olika sorter 😊

/Désirée

hemul
1

OK, det var bara att odla den du inte var intresserad av. Jag trodde du inte gillade chile. Var så besviken, tyckte det lät spännande med en stor, köttig chili!

Nu måste jag googla gochugaru. Den känner jag inte till.

DesK
1

Jodå, det är jag också intresserad av, men har inte lyckats så bra hittills. Gochugaru är den koreanska chilin som gör den klassiska kimchin så intensivt röd. Jag är dock lite försiktig med mängden, eftersom jag inte vill ha min kimchi alltför stark. Numera kan vi hitta gochugaru i vanliga välsorterade livsmedelsbutiker, men jag köper den i lite större paket i en asiatisk butik. Ett varningens ord angående gochugaru, den är starkt beroendeframkallande 😉😎 jag använder den ofta i allt möjligt annat också 😋

/Désirée

hemul
1

MIn skörd av Suraj (en indisk sort) hittills. 😁

suraj.jpg

Det kommer fortfarande frukt på dem. Har också ätit av den flera gånger i veckan sedan tidigt i somras.

Har två sorter till, men den här är den enda jag fryser. De andra strimlar jag och torkar på fat. Sen blir de flakes eller pulver. Men iom att Suraj är så pass stor och köttig funkar inte det så bra och jag vill inte kontaminera torkappraten med capsaicin. Förresten skulle jag nog inte stå ut med ångorna heller.

• Redigerat 2025-09-26 21:19 av hemul
DesK
0

Färsk chili går finfint att torka i rumstemperatur, så torken är överflödig, just där.

/Désirée

hemul
1

Jo, men inte på fat om de är så köttiga. De möglar. Man måste ha ordenlig luftväxling. Och jag har inga nät eller annat lämpligt. Och förresten är det rätt gott med mer "färska" bitar också. Den där är aningen mildare, så man dör inte om man får en bit i munnen. De andra sorterna är mindre och tunnköttiga. Det räcker att man rör om bland strimlorna då och då.

Har tänkt bygga små stapelbara torkollor till chilin, men det blir aldrig av. Kanske i vinter.

• Redigerat 2025-09-26 22:58 av hemul
Carmarino
1

#23: Du kan ju testa att trä upp chilin på en tråd och låta den torka hängande - om du har någonstans att hänga upp den. Använd nål och tråd och stick antingen igenom stjälken eller ovandelen av frukten.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

hemul
1

Jo, men jag vill inte ha besvär med det. Och föredrar den ju fryst Åter den färsk så länge det går.. De är de starkare sorterna jag tycker är bäst torkade och som pulver iom att hettan sprider sig bättre i anrättning då, så man inte får en starkchock.

• Redigerat 2025-09-27 16:52 av hemul
Carmarino
1

#25: Fryst funkar bra. Jag odlade chili för många år sedan, men hann inte göra av med dem så snabbt. Så jag lade dem i lufttäta burkar som de var. Behandlade dem alltså inte på något sätt.

De har legat i frysen sedan dess, för när jag ska laga mat (vilket sker väldigt sällan) glömmer jag oftast att jag har dem. Ändå är de fortfarande lika starka i smaken och har inte ändrats ett dugg.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

hemul
1

Jag vet! Har gett bort drivor. Men det är förvånandsvart få som vill ha. Trodde chili var hett nu (ha ha!). 😀

DesK
0

#27 He he he, chili hett nu 😂Förlåt, men kunde inte låta bli 😇 Det är så roligt med dessa diskussioner som tar en oväntad vändning 😊👍🙏

/Désirée