Planteringslusten fortsätter
Jag satte ju paprika- och tomatfrön i våras. Särskilt paprikorna går väldigt bra men nu börjar även tomatplantorna ge frukt och bli mer som jag vill ha dem.
Nyligen köpte jag en honungsmelon och fick ett infall att torka och sen sätta fem av de fröna i jord. Det tog typ tre dagar innan det grävde sig upp gröna blad i dagsljus. Och de verkar växa så det knakar.
Detta var ett test för att se hur en sån planta kan se ut. Dock vet jag inte hur stor en sån blir så den kanske inte är ämnad för kruka i lägenhet? 😅
Annars får jag kanske hitta nån kompis eller kollega med hus och trädgård eller kolonilott som vill kunna plocka egna honungsmeloner. 😁
- Redigerat 2025-09-10 19:25 av Liz85
#0:
Att odla är rogivande, och kan även vara spännande. Själv åt jag tidigare idag de första av mina egenodlade tomater. Jag blev lite förvånad över hur mycket de smakade jämfört med köpta tomater…😊 Men jag började inte med fröna, utan fick en planta som jag planterade i en stor kruka, och lät den växa på altanen.
- Redigerat 2025-09-10 21:33 av snowy00
Och jag har sparat frön från en ny chilisort. Såg en planta av en sort jag kände igen i en blomsteraffär. Den är liten och växer lite som en boll och kan has i ampel. Vet inte hur det gick till, men en av frukterna hamnade i min ficka. Pillade ut fröna och torkade och åt upp resten. Den var jättegod, mycket smak, inte bara hetta. Så nu ser jag fram mot januari då jag brukar plantera frön.
Chilin tar upp båda mina söderfönster på sommaren, så att kunna en en sort i amplar är ju super.
Jo, jag skäms lite över mitt tilltag. Jag kan sällan låta bli att norpa skott. Men att sno en frukt och dessutom i en blomsteraffär är kanske lite över gränsen. Kunde ju ha köpt plantan eller gått hem och beställt frön. 😶
- Redigerat 2025-09-11 11:12 av hemul
#2:
Kunde ju ha köpt plantan eller gått hem och beställt frön. 😶
Ja, det hade nog varit det bästa, hehe..😊