Recept med Kantareller
Ja, jag vet finns säkert 100 recept om jag söker på google men ni är så snälla här och ger bra förslag. Jag har fått massa kantareller som jag har i kylen just nu, har ni förslag på måltider som innehåller just kantareller? Och jag undrar också om man kan typ frysa dem eller något? Bor själv och vill helst inte äta svamp varje dag i flera veckor, men det hade varit synd att slänga.
// Ana
Jag brukar förvälla just kantareller och sedan frysa in.
Praktiskt.
/Maria
Rensa svampen, skölj och dela. Lägg den i en kastrull på svag värme. Öka försiktigt och passa helatiden. Så småningom drivs vätskan ut. Passa noga så det inte blir för torrt.
Sedan kan du frysa svampen i lagom portioner.
Jag tycker bara smörstekt eller i sås är det bästa. Du kan naturligtvis lägga till dem i en paj eller en gryta.
Tack ni är så snälla!
// Ana
Jag tycker inte man ska koka bort vätskan alls. Lägg dem i en kastrull med locket på, svag värme. Räcker med ett par minuter så svampen sjunker ihop. Frys dem sedan i sitt eget spad. Ligger de inte helt i vätska blir de lättare torra och frysskadade. Svampexpertisen håller med.
Gäller faktiskt det mesta tillagat, som kokt kött. Se bara till att buljongen täcker köttbitarna så står det sig jättebra och blir inte torrt. Koka ihop får man gör sen när man ska äta.
#4 Jag håller med.
/Maria
https://www.ica.se/recept/kantarellpasta-med-hasselnotter-och-parmesan-727188/
Har gjort denna fast med champinjoner. Tror att den blir ännu godare med kantareller.
Mvh
Mig
#4 Instämmer! 👍
Smörstekta kantareller på ett rostat surdegsbröd är enkelt och gott.
/Désirée