Matlust iFokus

Matlust

Etikettermatpratinlagtgrönsaker
Läst 149 ggr
DesK
6

Picklat contra inlagt?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Dom senaste åren är det väldigt mycket som kallas för picklat. Jag fattar inte vad det är för fel på att kalla det för inlagt.
Någon som kan förklara detta fenomen?
På bilden syns min milda kimchi och köpta kryddiga inlagda gurkor.
(Rosorna fick stå kvar, för dom doftar magiskt 😍)

/Désirée

• Redigerat 2025-07-05 18:46 av DesK
Carmarino
3

Undrar precis samma sak. Det har kallats inlagt så länge jag kan minnas, så varför döpa om det till svengelska picklat. Det känns bara dumt. Vad kallas det att göra en inläggning - "pickling" eller?

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

Vixxen
3

Det går mode i allt…

DesK
3

#1 Det där med svengelska sprider sig som en fullkomlig löpeld i både svenskan och tyskan. Visst är det roligt och intressant med språk, men jag tycker att det vore trist om alla pratar svengelska m m .
#2 Ja, så är det ju.
Jag funderar på om det bara är viss typ av inläggningar som numera kallas för picklade, tänker på den där rödlöken, som också har blivit jättevanlig, den är ju en ättiksinläggning med socker. Är det månne just den typen av inläggning som numera kallas för picklat?

/Désirée

Carmarino
1

#3: Tycker det mesta kallas picklat. Det är sällan någon säger inlagt numera.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

Maria
1

Jag säger inlagt🙂

/Maria

Tarotstollan
1

Jag säger också inlagd, var tvungen att kolla upp förut vad picklat var för något speciellt!😉

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Maria
3

Jag vägrar ordet zest också.
Vad är det för fel på rivet citronskal?😃

/Maria

DesK
1

#7 Jag också! 😊

/Désirée

[Flodbis]
3

Språk utvecklas hela tiden. Lyssna på riktig gammal, gammal, engelska och det låter typ nästan tyskt/gaelisk. Fornnordiska hade en del gemensamt där också har jag för mig 😁 Låneord dyker upp hela tiden även när vi inte var så globaliserade som vi är idag så då är det ju inte särskilt konstigt att vi "influeras" av andra språk