Matlust iFokus

Matlust

Etikett: grönsaker
Läst 92 ggr
millan21
1

....och så en auberginefråga

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja nu måste jag fråga igen.
Har aldrig köpt aubergine och det fanns med en sådan bland kålrötterna.
Men så här ska de väl ändå inte se ut inuti? Väntade mig mycket ljusare innanmäte.

• Redigerat 2025-06-14 19:11 av DesK
Maria
1

Aubergine mörknar i köttet väldigt fort när man delar den och det kommer "luft" på så ingen fara tycker jag.

/Maria

DesK
1

Det finns inga dåliga eller dumma frågor 😊
Aubergine brukar vara ljusare, när den är helt färsk, men jag skulle prova att tillaga den i alla fall.
Jag la till en etikett i trådstarten, så blir inlägget lättare att hitta framöver.

/Désirée

millan21
1

Tack, jag får prova😊

Sindri
2

Jag brukar skiva auberginen, lägga på en skärbräda och salta. Efter ett par timmar har mycket vätska dragit ur, då torkar jag av skivorna, penslar lite med olja och sätter in i ugnen på dryga 225 grader. Alla ugnar är olika så du får kolla. Efter ca 20 minuter bör de tittas till, jag låter mina bli lite bruna och krispiga, gott som tillbehör till kött, men jag kan äta dem som chips.
Man kan också göra ratatouille tillsammans med lök, paprika, tomat, squash eller några av sorterna.
Ibland klyver jag dem på längden, saltar, torkar av vätska. Penslar med olja och grillar i ugn ca 200 grader (kolla) tills de blivit riktigt mjuka i köttet.
Då skrapar jag ur köttet ur skalen, kör i mixer med lite olivolja, salt och peppar tills det blir en jämn smet. Sen i med pressad vitlök och så lite yoghurt. Då får man en röra som passar jättebra till fläsk och lamm.
Lärde mig det på Mykonos för några decennier sedan.