Bästa marinaden för nötkött?
Det är ju grillsäsong så nu ökar andelen måltider från den delen av köket. Jag är lite nyfiken på hur ni gör för att nötkött ska bli så gott som möjligt på grillen. Det finns så klart många olika sorters nötkött men frågar ändå "generellt" i en tråd.
Vad för nötkött lägger ni på grillen och hur gör ni för att lyckas bäst med det?
// Staffan
- Redigerat 2025-06-12 20:44 av DesK
Väldigt simpel marinad är olivolja och buljongtärning som man mosar till en röra o gnuggar köttet med o låter det dra i ett par timmar, det mörar köttet och just med nötkött så gillar jag kött smaken så håller det enkelt.
Annars olja, ketchup,soja,honung,vitlök valfria kryddor men det blandar jag på känsla men den grunden är väldigt god marinad tycker jag, rödvin kan användas men då behöver de vara en bra sort till typen kött men den marinaden är lite värme känslig😋
Mvh Mayhems "hönsmamma"
Jag gör bl a en marinad med japansk soja, vitlökspulver, lökpulver, svartpeppar eller gochgaru, finmald timjan och en gnutta libbsticka. Sedan gillar jag torr marinad s k rubb också. Då hoppar jag över sojan och tillsätter salt, gärna något gott salt och lite röksalt. Helst gör jag marinaden dagen innan vi ska grilla och tar fram köttet i god tid, så att det får rumstemperatur 😊
/Désirée
Mina marinader är väldigt olika men till nötkött är grunden alltid olivolja, soja, rödvin eller brandy (går bra med balsamvinäger), pressad vitlök, salt någon god peppar (bourbon, kampot, tellicherry, melegueta). Sedan kommer örterna; det kan var en, två eller alla men viktigast är timjan och libbsticka. Andra jag använder är persiljestjälkar, vinterkyndel och olika sorters bladlök.
Har faktiskt aldrig använt libbsticka men här finns mycket av det så det blir ju klart att testa nästa gång
Mvh Mayhems "hönsmamma"
#4 Var lite försiktig, den är mycket smakstark 😊
/Désirée
#5: grannen har hela framsidan full men då ska jag börja med lite,synd jag gjorde kyckling utan det…få se när nästa tillfälle blir för att prova med libbsticka, men hur mycket ungefär använder du per gram/kilo kött? Eller om du går på annat mått?
Mvh Mayhems "hönsmamma"
#6 ett litet blad till en omgång på ca 500 gram, men du lär prova dig fram 😊
/Désirée

Vi grillade nötkött senast idag. Vi marinerar aldrig nötkött, utan kryddar med salt och nymald svartpeppar. Idag blev det flapsteak och ryggbiff. Skam att marinera dessa bitar, i min mening.
#7: oki,tack.
#8 håller med dig,som jag skrev, gillar smaken av kött men ibland kan de vara kul med lite annat som inte tar över smaken av själva köttet utan lyfter smaken och det finns mycket kryddor som gör det utöver salt och peppar. Marinera man såna delar så blir köttet nästan lite förstört dock i min åsikt om man som sagt inte håller de simpelt o höjer köttsmaken,eller en glaze nä det är nötkött ist
Mvh Mayhems "hönsmamma"
Jag marinerar sällan mitt kött utan använder s k "rubs". Men när jag marinerar brukar jag försöka ha sött, syrligt, och salt. Det blir bäst. Så nån vinbas/vinäger, soja, och honung/farinsocker. Sen lite beroende på köttet jag ska grilla - men ofta blir det något av timjan, eller rosmarin. Och chili, alltid nåt med hetta - lite cayennepeppar, chili flakes, och så vidare.
Libsticka är väldigt gott om man kokar buljong också.
Har ni provat att rimma köttet? Alltså inte rimma så det blir salt som rimmat fläsk, utan som mörning och för saftighet. Man kan ha kryddor i saltlagen också. Smaken dras in i köttet. Det blir väldigt saftigt när man gör så. Funkar väldigt bra med fisk också.
Enda anledning jag inte gör det oftare är att jag har en konstig grej med salt. Jag gillar inte när saker är genomsalta, så jag saltar rätt lite när jag lagar mat. Jag vill ha saltet på ytan och kan vräka på rejält när det väl är på tallriken. När man rimmar får hela köttbiten samma sälta till skillnad mot när man saltar ovanpå.
Hittade den urgamla tråden på Fetbobba där jag la ut tider och mängder. Så länkar dit.
https://forum.fetbobba.net/index.php?topic=1353.0
.
- Redigerat 2025-08-14 03:19 av hemul