Skolmaten vs. klimatmålen
I min grabbs skola serveras vegetarisk mat tre eller fyra dagar av fem. Rätter heter typ "Chili Sin Carne" eller "Pasta med färssås". Vet att han och hans kompisar ofta drar till affären och köper nåt skit istället bara för att slippa vara hungriga. Ibland går dom hem och fixar mat hos någon. Många har en påse majskrokar i skåpet.
Jag tycker det är synd att de inte får mat dom tycker om i skolan. Resulatet blir ju trötta ungar som har mycket sämre möjligheter att verkligen vara med på lektionerna.
Götebordsposten har en ledarartikel om det här.
Här är ett några citat hämtade från den:
"Många svenska kommuner har högt uppställda mål för klimatet, och då blir skolmaten ett verktyg för politikerna att minska kommunens klimatpåverkan."
"Allt fler skolor minskar på köttet i skolmatsalen. Vanliga köttbullar ersätts med vegetariska ”köttbullar”. I stället för traditionell köttfärssås serveras ett hopkok på baljväxter. Kycklingen slopas till förmån för quorn."
"Forskaren Mari Wollmar undersökte skolmenyer i 76 kommuner under en fyraveckorsperiod. Inte en enda av dem innehöll tillräckligt mycket järn för tjejer som har större järnbehov. Det är nämligen svårare för kroppen att absorbera järn från vegetarisk mat än från köttbaserade måltider, vilket kan få allvarliga konsekvenser för tjejer i tonåren."
"I dag har nästan 40 procent av alla gymnasietjejer järnbrist, enligt en ny studie från Lunds universitet. Bland dem som var vegetarianer eller pescetarianer, och alltså även åt fisk och skaldjur, var siffran hela 70 procent. Att åtgärda järnbrist är inte lätt. Det är vanligt med magbesvär av järntabletterna. För vissa är biverkningarna så jobbiga att blodtransfusioner är det enda alternativet för att få bukt med järnbristen."
https://www.gp.se/ledare/tjejers-halsa-offras-for-klimatet.d69a7e64-e0e7-48b4-a0f3-4ad56ba92e59
Vad har ni för åsikter om ovanstående?
// Staffan
- Redigerat 2025-06-03 10:58 av Staffan
Det är vansinnigt . Man undrar varför? Vad ska dem spara in på?
När mina barn va mindre för 30 år sen fick dem bra mat , tycker jag.
Hade jag varit du skulle jag ta ett besök i skolan, även högre upp i hierarkin, vem är det som bestämmer ??
Maten är viktig för barn och även vuxna men lärarna brukar ha med sig en egen matlåda.
HH 🙂
Min erfarenhet är att man inte kan få folk att ändra beteende så länge dom inte upptäcker att det är en förbättring.
Vego-mat är svårare att få till lika bra som kötträtter. Inte omöjligt, men i ett sammanhang som skolmat som redan från början måste trolla med småpengar, kanske man inte kan lyckas att göra vego-mat som faktiskt är mer attraktiv än traditionella menyerna.
Även om det är helt sant att maten står för en stor del av klimatpåverkan, kan det finnas andra sätt att minska verksamhetens påverkan utan att det drabbar barnen. Och går dom ändå till McDonalds eller Hemköp och köper något annat, så han man ju inte gjort någon verklig nytta för klimatet. Då har man bara bättrat på hur ens redovisningen ser ut på bekostnad av barnens hälsa, ekonomi och prestationsförmåga.
Skolorna skulle kunna se till att ha riktigt klimateffektiv uppvärmning / kyla och ha solceller istället. Och ställa högre krav på fossilfria transporter till och från skola för elever och varor. Uppmuntra föräldrar att inte skjutsa barnen till skolan med bil, för att minska utsläpp.
Allt detta sammantaget skulle nog ge bättre effekt både för klimat och elevernas hälsa och prestationer.
Mvh // Johan
Hemskt hur man laborerar med barns hälsa för att vara PK.
Jag är inte ens så övertygad om att alla dessa importerade bönor och linser är mer klimatsmarta. Att äta såna mängder soja som veganer gör är inte heller nyttigt.
Quorn är inte ens mat. Och hur rimmar detta med allt tal om att skippa ultraprocessad mat,. De flesta veganrätter är ju det.
Varför är politiker så oerhört rädda för små lobbygrupper?
#0 får jag ställa en fråga,är noll insatt och vill gärna lära mig mer. Kan man komma upp i rätt järn nivå som vegetarian eller vegan med korrekt kost?och är den kosten beroende på måltiden som ges i skolan? Min kropp säger till mig vid vår och höst när jag behöver lite mer järn så vet inte hur det funkar för människor idag som inte har det så eller inte äter järnrik mat(syftar på köttprodukter då,kan inte vegetariskt och vegan mat)
För vad jag skummat över när de gäller information om sånt så har man svårare att komma upp i bra järn nivå som vegetarian eller vegan, inte för att de ska vara grund till dålig mat för barn men är det en järnfattig måltid som påverkar barnens hälsa på de viset,hade jag ju sett till hela deras livsstil eller missuppfattar jag detta?
Mvh Mayhems "hönsmamma"
Det låter förfärligt! Här vill jag dock påminna om att det är föräldrarna i första hand, inte skolan som skall tillgodose sina barns behov.
Ultraprocessad mat är fullkomligt olämpligt som föda för både människor och djur oavsett den innehåller animalier eller ej.
Idag har vi en rejäl övertro på att vi måste äta en massa proteintillskott, vilket är rent nonsens.
Vegetarisk mat kan göras på ett bra sätt, precis som animalisk mat.
Det allra viktigaste är att äta en väl varierad kost med mycket grönsaker och baljväxter och lite animalier av god kvalitet, om man äter animalier. Annars går det att äta en väl varierad kost även som vegan.
Tyvärr har skolmaten ofta varit rättså undermålig både när jag och mina barn gick i skolan. Så det är inget nytt, tyvärr.
Här är en lista på bra vegetariska järnkällor
/Désirée
- Redigerat 2025-06-03 18:39 av DesK

#1: Soligajag1
"Hade jag varit du skulle jag ta ett besök i skolan, även högre upp i hierarkin, vem är det som bestämmer?"
Är rätt säker på att det inte leder någonstans. Vet andra föräldrar som verkligen försökt men det händer ingenting. Dom struntar tyvärr i vår åsikt om saken.
// Staffan
#6: Har ni ingen stark föräldraförening i skolan? De åren jag var med lyckades vi med en hel del förändringar.

#7 Jodå, det finns en stark föräldraförening som gör massor för att förbättra såväl skolan som allas tillvaro på skolan. Men det här beslutet kommer uppifrån och med hänvisning till miljökrav (är ju tom på ledarsidan i GP).
Det är enklare för mig att se till att min son får bra mat hemma som täcker upp för det han inte får i skolan.
// Staffan
Jag skulle kräva att få se underlag för deras beslut. Alltså helt opartiska utredningar av oberoende experter.
Det är helt klarlagt att speciellt flickor i tonåren ofta har stor järnbrist, de behöver verkligen bra mat - och mat som de äter.
Jag fattade inte bättre när jag var ung utan hoppade ofta skollunchen för att jag inte gillade maten. Undra på att jag halvsov mig igenom gymnasiet och på så sätt sabbade en del av min framtid.
Tack för svaret.
Det är tråkigt att det har blivit så .Att vi föräldrar inte har någon gehör .
Jag tyckte inte att det va så förr.
Men men. . Kan man inte gå längre upp ovanför rektorer eller vilka som bestämmer. .
Jag skulle oxå kräva att få se underlag om beslutet vad barnen får äta i skolan.
Det är väl inte meningen att föräldrarna ska ge barnen mat så dem mår bra.
Jag ska läsa på om dessa regler .
HH 🙂
#8: Vi begärde möte med politikerna och tjänstemännen i kommunen och blev av med skolchefen. Vi var benhårda allihop och hotade med att ta våra barn ur skolan.
#11:
Perfekt. Det är så man ska göra. 😀👌♥️
HH 🙂

#11: Som sagt; jag orkar inte dra i det. Hade det varit en privat skola så kanske jag hade resonerat annorlunda men jag orkar inte driva det med den här kommunala skolan i Stockholms kommun…
Att lämna det till andra att sköta, tycker jag låter oansvarigt om man har ett personligt problem med det. För då är det ju politiker och andra som gör besluten ist. Då får man väl acceptera dom idiotiska beslut som de tar om man inte orkar lägga energi på att försöka bidra till förändring. Det är ingen som lyssnar på barnen så då ligger de väl på föräldrarna att göra deras röster hörda kan jag tycka.
Mvh Mayhems "hönsmamma"

#14 Då får du väl tycka att jag är oansvarig som inte driver det här mot Stockholms stad. Hatten av för dig som orkar ta strid för allt du tycker är fel här i världen.
Jag ser till att min grabb får i sig det han behöver här hemma, särskilt då bra kött och det som saknas i skolan. Ganska ofta går han hem tillsammans med någon kompis och fixar något dom tycker om här istället.
// Staffan
Ja jag gör faktiskt det,är inblandad i en värld av vanvård och liknande. Skulle jag blunda för det och lägga det på andra så vore världen hemskare än den redan är. Jag fattar att skolsystemet är för jävligt men någon behöver ju ta ställningar annars blir de ingen förändring. Det är ganska enkelt
Mvh Mayhems "hönsmamma"
#3: Quorn är inte ens mat? Jisses. Det består främst av svampprotein och ägg. Förklara hur det inte är mat? Om ditt problem med det är att proteinet är processat så antar jag att du inte heller tycker att t.ex. chicken nuggets är mat, eller någon annan av det väldigt stora antalet processade produkter som finns idag.
#4: Ja det kan man. Till skillnad från vad många tror så är det inte bara kött som innehåller järn. Det gör även linser, bönor o.s.v., många gröna bladgrönsaker, nötter och frön m.m. Men man behöver såklart äta mer av det.
Sajtvärd på Skrivlust
- Redigerat 2025-06-04 19:28 av Crucio
#17 tack för svaret!
Mvh Mayhems "hönsmamma"
#17: Att man kan få i sig allt man behöver med vegetariskt kost råder det lite tvekan om, förutsatt att man är lite insatt.
Det större problemet är väl att många inte tycker den maten är särskilt god och därför undviker den och därmed inte får i sig tillräckligt.
Har man valt att bli vegetarian så får man se till att ta ansvar och äta det man behöver. Jag tycker det är svårare att ställa det kravet när det är något som tvingas på en.
Mvh // Johan
#19: Det argumentet skulle hålla om det var folk på internatskola som bara fick vegetarisk mat, men nu handlar det ju bara om lunchen så det är inte så mycket att gnälla om. De flesta skolor i landet ligger inte på gångavstånd från snabbmatsrestauranger så att man kan använda det för att slippa äta den hemska vegetariska maten. Det finns många som inte gillar skolmaten av olika anledningar, och när jag gick i skolan fick man då äta fil/yoghurt/flingor/mackor istället. Vi överlevde. :')
Sajtvärd på Skrivlust
#3: Japp, att bry sig om klimatet som vi alla vet är påväg att klappa ihop är PK. Jisses. Stor jävla facepalm på den.
Och nej, att äta vegetariskt några mål i veckan är inte att laborera med barns hälsa. Du vet att människor är omnivorer, inte karnivorer? En stor del av vår kost ska bestå av annat än kött för att vi ska må bra. Sedan tror jag att alla som är lite äldre här fick stå ut med att äta saker man inte gillade som barn, och att det var något man förväntades lära sig. Men dagens stackars barn ska tydligen skyddas från det, precis som de ska skyddas från så mycket annat.
En grej som alltid verkar ignoreras av köttätare i denna diskussion är också att många köttätare har brister p.g.a. ensidig kost. Kött är inte det enda som innehåller protein och järn och man är inte skyddad från brister för att man äter det. Stora mängder rött kött är dessutom direkt kopplat till negativa hälsoeffekter.
Sajtvärd på Skrivlust
#17: Har du läst om hur quorn tillverkas? Det är i sanning en ultraprocessad produkt, och beskrivs som "livsmedelsliknande". Många kan få allergiska reaktioner av mögelsvampen den är tillverkad av.
Chicken nuggets vet jag inte riktigt vad det är, men namnet låter inte lockande.
#19 Vi behöver alltid vara mycket, inte lite insatta i näringslära, oavsett kosthåll och matpreferenser, det gäller således inte endast veganer.
”Det större problemet är väl att många inte tycker den maten är särskilt god och därför undviker den och därmed inte får i sig tillräckligt.” Det beror på att ”dom flesta” inte vill eller vågar testa att äta vegansk mat, inte på att den inte är god. Snälla Johan sprid inte sådana fördomar 🙏
Alla som är det minsta intresserade av näringslära och experter inom området är överens om att högprocessad mat och snabbmatskedjornas mat, till största delen inte är särskilt vettig och bra ur näringssynpunkt.
Återigen, det är föräldrarna, inte skolan, som har det största ansvaret för vad barnen äter.
/Désirée

#21: Crucio
Ja, dagens ungdom. Annat var det på vår tid… ;)
Varannan vecka när grabben bor hos mig ser jag till att vi äter så varierat som möjligt. Minst en gång vi veckan äter vi fisk, ibland två. Minst en gång i veckan äter vi kyckling, ibland två. Övriga dagar äter vi för det mesta måltider som innehåller bra annat kött, inte minst för att de äter så mkt vegetariskt i skolan. Ibland äter även vi vegetariskt, om än inte så ofta. Jag tror på att äta en så mångsidig kost som möjligt.
För övrigt tror jag även på att välja mina strider omsorgsfullt… :)
// Staffan
#22: Ja, jag förnekade inte att den är processad. Men det är det väldigt mycket mat idag som är, och poängen var att det bl.a. innehåller mycket protein. Att kalla något man får näring ifrån för "inte mat" tycker jag är fånigt oavsett. Chicken nuggets är sådana man bl.a. köper på McDonalds som helt enkelt är väldigt processat kycklingkött.
Sajtvärd på Skrivlust
#24: Ja, jag vet att det är fånigt att dra till med "på min tid" o.s.v. (vi är dessutom från olika generationer), men när det gäller just barn och hur man idag verkar tycka att de ska skyddas från allting så är många av oss ändå rörande överens. Fast det är klart att många uppenbarligen inte är det eftersom den synen ändå verkar så vanlig.
Sajtvärd på Skrivlust
- Redigerat 2025-06-04 20:53 av Crucio
#27 Ha ha ha 🤣 nu var du riktigt rolig 😊
/Désirée
För övrigt tycker jag att den här typen av diskussioner är riktigt bra, eftersom vi alla lär oss av varandra 😊
/Désirée
Stackars dagens barn som inte får njuta av pölsa, lapskojs och leverragu utan måste stå ut med vegetarisk (!) färssås till pastan. Såklart är det av ren hunger de tvingas skutta iväg till affären för att köpa något onyttigt istället.
Sajtvärd Katter iFokus

#30: Tycker synd om dig som bara serverades pölsa och leverragu. På min skola fick vi köttfärssås till pastan och en massa andra klassiska goda rätter. Hoppas du åtminstone slapp uppleva hur det är att växa upp och försöka hänga med i skola med det; som enligt artikeln i #0 verkar vara ett ganska stort problem nu.
// Staffan
#31: När det inte längre var obligatoriskt att äta i matsalen slutade jag gå dit och om jag hade pengar gick jag till kiosken istället och köpte något onyttigt.
Idag äter jag skolmat varje dag på jobbet. Ofta vegetariskt och betydligt godare än det som serverades när jag gick i skolan. Pölsa, lapskojs och leverragu är klassisk husmanskost, men matkulturen förändras. När det gäller vegetariska rätter är det ibland först när man ser matsedeln som det framgår att rätten är vegetarisk. Dagens barn är dock vanligtvis inte lika rädda för grönsaker som jag var när jag var barn och det ser jag bara som positivt.
Sajtvärd Katter iFokus

Jag upplever också att det äts mindre i takt med att de vegetariska rätterna blir fler. Men å andra sidan äter inte mina alla rätter med kött heller. Det som oroar mig är inte nödvändigtvis det vegetariska utbudet, utan snarare att antal dagar med vegetariska rätter ökar i takt med att kommunen skär ner. Jag har en känsla att just maten är tacksam eftersom de vegetariska alternativen är billigare och man kan gömma sig bakom miljömål istället för att prata om besparingar.