Makrill
Makrill är min favoritfisk och den sägs vara nordens motsvarighet till tonfisk. Den är mycket god, tycker jag och kan ätas på många olika sätt. En av mina favoriter är att lättsalta/lättrimma den och steka eller grilla den. Idag fick jag tag på superfin makrill med rom, som jag har lagt i lite salt till imorgon. Hur och vad gör ni med rommen? Och vilka favoriträtter har ni med makrill?
/Désirée
Tål bara makrill i kokt eller ugnsbakad form, så jag lagar det inte särskilt ofta. Rommen har jag nog aldrig ätit, vad jag minns. Vi dörjade makrill rätt ofta på somrarna när jag var barn, men fiskarna lämnades direkt till mor när vi kom hem, så jag vet inte om det fanns någon rom i dem, och vad hon i så fall gjorde med den.
Har ett recept på makrill-låda, som min mor brukade göra. Det blir jättegott, men eftersom jag tycker det är jobbigt att ansa filéerna så gör jag den oftast på lax istället. Här är receptet om någon vill prova.
https://matlust.ifokus.se/discussion/1537014/recept---laxlada-eller-makrillada
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
När jag steker makrill då steker jag med rommen. Ljuvligt gott.
/Maria
#2 Åh tack, det ska jag prova. Hittills har jag bara ätit rommen ungefär som löjrom, tycker att den är väl så god som den 😋
/Désirée
#4 Ser jättegott ut 🙂
/Maria
Ja, det var jättegott 😋 men så mörkt det ser ut på tallriken 🤨
/Désirée
#6 Ibland blir det konstiga färger när man fotar.
/Maria
Knepigt är det, med tanke på hur ljust det är här i rummet.
/Désirée