Matlust iFokus

Matlust

Etikettmatprat
Läst 182 ggr
[Flodbis]
1

Ogillar fermenterad mat

Min partner ogillar fermenterad mat. Jag har prövat både kimchi och fermenterad rödlök. Såvitt jag förstått det rätt, tillagar man fermenterad mat, så försvinner de gynnsamma bakterierna?

Finns det något sätt att tillaga fermenterad mat på som gör att maten inte förlorar nyttigheterna?

Finns det något annat som fermenteras som jag kan prova till min sambo?

Just den där "funky" smaken av fermentering verkar vara det min partner ogillar. Jag hade gärna ätit mer fermenterad och nyttig mat men vet inte hur jag ska göra det till något som smakar bra för min partner.

• Redigerat 2025-05-17 16:16 av DesK
DesK
2

Yoghurt, filmjölk, kefir m m är också fermenterade. Surdegsbröd, kaffe och te likaså.
Det är mjölksyrabakterierna som förstörs vid uppvärmning, men övriga nyttigheter som t ex fibrer finns kvar. Så du kan gott tillsätta lite fermenterat i maten, för att på det sättet kanske kunna få maken att vänja sig.
(Lägger till en etikett i trådstarten strax)

/Désirée

[Flodbis]
3

#1: Räknas grekisk yoghurt som en av de fermenterade produkterna du nämnde? Vi äter det rätt ofta.

Om mjölksyrebakterierna är de som förstörs vid uppvärmning, borde de inte förstöras när man kokar te eller kaffe? Surdegsbröd bakas väl också i höga temperaturer?

Vad för mat kan vara gott med att smyga in lite fermenterat i? 😀

DesK
1

#2 Självklart räknas även grekisk, turkisk, rysk m fl som fermenterade.
Visst är det så, men det finns många andra fördelar med fermentering.
Jag tillsätter gärna surkål och/eller kimchi i diverse grytor med eller utan kött, fågel eller fisk, det ger en fin umamismak och lite frisk syra 😊

/Désirée

[Flodbis]
1

#3: Jaha vad bra, då vet jag åtminstone att vi får i sig lite mjölksyrebakterier genom den grekiska yoghurten! (Gör bla. overnight oats men äter den också som den år med honung och olika fröer 🥰)

Bara en nyfiken fråga, om värmeprocessen dödar mjölksyrebakterierna i, exempelvis, surdegsbröd. Är inte surdegsbröd lika nyttigt som "vanligt" vitt bröd, eller finns det något annat som gör att den är bättre för kosten? Vilka andra fördelar finns det med fermentering? (Jag älskar att lära mig nya saker hehe)

Tack så mycket för tipset! Jag kanske kan smyga ner lite kimchi eller något i någon gryta någon gång och såsmåningom ökar jag mängden och kanske han kan lära sig att uppskatta fermenterat 😁

DesK
2

#4 Bara så fint och roligt att få hjälpa till och dela erfarenheter. Surdegsbröd är ju också långjäst och den negativa fytinsyran som finns i grovt mjöl bryts ned med hjälp av surdegen och långjäsningen. Bröd på siktat vitt mjöl är inte särskilt hälsosamt, bättre med grovt bröd, där alla sädeskornets delar ingår. F ö finns det många fördelar med fermenterad mat, magen och tarmen mår mycket bättre och då kan vi bättre tillgodose oss alla nyttigheter i maten. Plus att många av dom som har problem med att t ex äta rå kål och andra råa grönsaker oftast klarar fermenterat mycket bättre.
När / om du behöver inta en antibiotikakur, så slås alla dina goda tarmbakterier ut och då hjälper, yoghurt och fermenterade grönsaker tarmen att återhämta sig snabbare och bättre.
Dom som blir gasiga i magen av rå kål, lök m m har också hjälp av att äta dessa i fermenterad form. Den goda pizzasalladen, som vi får med när vi köper färdig pizza från pizzerian är ofta en skurk till att ge upphov till gasig mage. Äter du istället lite surkål med samma kryddor slipper du problemet.
Håller tummarna för att du lyckas ”lura” i din partner lite fermenterat framöver 😊

/Désirée

Sindri
1

Min man är inte förtjust i syrat, men en sak gillar han och det är syrade morötter. Han äter det till frukosten varje morgon.
Jag skär morötterna i stavar om ca 6 cm och packar i en burk. Mellan stavarna sticker jag ner lite vitlöksbitar och ingefärsbitar, kanske 1 liten klyfta per burk och ungefär lika mycket ingefära. Det får stå en vecka i rumstemperatur, då har morötterna fortfarande kvar lite spänst.
Du kan ju testa om det går hem, annars kommer du inte ha problem att äta upp dem själv. 😊