Fermenteringar på G
Jag undrar varför det är så svårt att fermentera rödbetor? Blev varnad att det skulle bli slajm - och det blev det.
#1 Nu var det ett tag sedan som jag fermenterade rödbetor, men upplevde lite samma problem, men när jag började koka vatten och salt tillsammans, så gick det mycket bättre.
/Désirée
#2: Aha, kanske värt att prova.
#3 Har du kommunalt vatten, eller egen brunn?
/Désirée
Kommunalt - och ja, jag tycker det är för mycket klor i vattnet - är det det som sabbar? Men annan fermentering går ju bra.
#5 När vi flyttade till Göteborg sommaren 2013, upplevde vi att det luktade badhus, när vi kom hem, så mycket klor var/är det i vattnet i Göteborg. När jag satte min första fermentering, så gick den åt skogen, det var vanlig vitkål, sen provade jag med rödbetor, med samma dåliga resultat. Därför antog jag att det var det klorerade vattnet, då försökte jag med uppkokat avsvalnat vatten och problemet var löst. Så jag tycker att det är lite knepigt att dina övriga fermenteringar går bra.
/Désirée
#6: Kanske just rödbetor är speciellt känsliga. Men jag kokar alltid upp vattnet med salt, har nog läst att man skall göra så. Kanske skall experimentera med att blanda med lite vitkål.
River du rödbetorna eller skär i strimlor?
Jag känner igen din upplevelse, när barnen var små var vi alltid på en skidvecka i fjällen och när vi kom hem tyckte hag alltid att det luktade badhus när vi öppnade en kran hemma.
#7 Jo rödbetor är lite knepiga. Jag skivar dom och tillsätter lök och lite kål. Har alltid ett blad överst som lock, för att hålla nere grönsakerna under spadet.
Förr kokade jag inte upp vattnet, men nu gör jag det. Så man måste inte koka upp vattnet, om vattenkvaliteten är bra. Överlag har vi bra vatten här i Sverige, men på en del ställen är det mindre bra och då får man koka upp vattnet till fermenteringarna.
/Désirée
Jaha, kål och lök kanske är svaret.
Jag kommer nog fortsätta koka vattnet till alla fermenteringar, undantag surdeg. Känns bäst så.