Matlust iFokus

Matlust

Etikettmatprat
Läst 462 ggr
Sommaräng
1

Favoritmaträtt

Vilken är er favoritmaträtt?

• Redigerat 2025-02-16 20:40 av DesK
[Flodbis]
1

Jag älskar sushi!

hemul
1

Oj, det svänger en hel del. Just nu är det stekt (salt) sill. När jag var liten var det dillkött och det är fortfarande en favvis.

Scorpio97
1

Just nu skulle jag nog säga pepparstek, helst på oxfilé. Med pepparsås, vitlökssmör och någon god stekt/ugnsstekt potatis och/eller grönsaker.

Men jag har egentligen svårt att välja bara en. Kokt högrev, torsk med vitvinssås och räkor, pizza, rökt aborre eller rökt sik, samt i princip allt grillad kött är också favoriter.

//Jessie

hemul
3

Sen kan man ha favoritmat och favoritmat också. Det finns sånt man vill äta ofta och sånt man tycker är jättegott att äta ibland. Just nu äter jag stekt sill en gång i veckan utan att tröttna.

Jag skulle en gång bjuda närmaste släkten på nyårsafton och inköpte 2½ kg oxfilé. Men flera blev sjuka, däribland jag, så det blev inställt. Hade mycket litet frysutrumme på den tiden, så det blev till att äta oxfilé all the time ett tag. Jag älskar oxfilé, men efter att ha intagit det ett antal dar på raken fick en glad hund det sista.

CasaRamon
2

Jag älskar fisk, av olika slag. När vi reser utomlands, och har halvpension, med buffe´, så blir det fisk till middag varje dag. Här hemma så är fisken så dyr, så det blir inte så ofta.

DesK
1

För mig varierar det efter årstiderna.
Jag älskar ju fermenterat och rå mat 😋 Brukar beskriva mig som en sur, salt, rå och besk tant 😊
Förrförra året fick jag rakfisk från Norge av min äldsta dotter och det är en riktig höjdare, så jag fick tre olika paket med rakfisk i julas av henne. Älskar sashimi och råbiff också 😋
Hemkokad buljong är en höjdare att både dricka en mugg som den är och ha till såser och soppor.
Surstek är en annan favorit.
Grönsaksrätter älskar jag och äter året om.
Bacon och ägg är en favorit till 😋

/Désirée

Maria
2

Jag har funderat men kan inte komma på någon enskild maträtt.
Det beror på så mycket tycker jag.
Årstid, hur länge sedan man ätit den rätten osv.

Ostron är bland det godaste jag vet men man kanske inte kan kalla det maträtt.

/Maria

Krullibull
1

Jag har frågat mig själv detta många gånger, men det är ganska så omöjligt att komma fram till ett enda svar.

Sushi, omurice (omelette rice) och japansk curry står högt på listan. Det skulle jag kunna äta flera gånger i veckan, vilket jag också gör när det lagas då det räcker i flera dagar, med undantag för sushi som räcker 1,5 dag på sin höjd även med en massa tillbehör i form av soppa och stekta grönsaker. Jag är en sushidammsugare!

Jag har inte mycket som är sådär wow-gott, men mycket beror på att jag inte alltid får till de rätterna som kan bli wow-goda ibland.

Sommaräng
0

#8: Sushi är gott

Tarotstollan
1

Hemlagat potatismos är det första jag tänker på när vi pratar favorit maträtt, det med ugnstekt falukorv kan aldrig bli fel.
Längesedan jag åt hemlagat mos, har blivit mest pulvermos och det är ju verkligen inte detsamma.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Sommaräng
1

#10: Jag äter sällan hemlagad potatis mos. Det är gott och så enkelt att göra också .

Tarotstollan
0

#11. Jo, det är enkelt att göra men det tar ju sådan tid!😫

Torparmor
2

#12 Ett tips
Koka skalad potatis i mindre bitar, mosa på tallrik och ha i en klick smör. Vill du så ha i en liten skvätt mjölk eller grädde. Det blir inte exakt som vanlig potatismos, men bra gott ändå.

Låt dagen idag bli din bästa hittills!

hemul
1

Om man har bråttom kan man ju koka potatisen i bitar. Men den extra tiden för tat göra mos kan ju bara röra sig om nån minut.

Maria
1

Vi gör ofta potatismos eller pressad potatis.
Jag upplever att det går fort och lätt som en plätt😉

/Maria

Torparmor
2

Minns från när jag bodde ensam att det "värsta" med matlagning var att det tog sådan tid innan den var klar och sen var den slut "vips".

Men eftersom jag ville ha egenlagad mat så började jag ha något att läsa när jag åt då tog det längre tid att äta. Sen blev det förstås en stor omställning när vi blev två.

Tarotstollan
1

När jag gör mos brukar jag skala ca 3 kg potatis eller så, så jag har mos för flera dagar, det är väl därför det tar sådan tid.😉

snowy00
1

Jag har nog ingen enskild favoriträtt, men gillar det mesta vegetariskt.

Sommaräng
1

#17: Vad bra att kunna göra mer potatismos när man ändå lagar det en gång. 😀

Sommaräng
1

#18:En fråga till dig Snowy00. .Finns det någon vegetariskt maträtt du brukar laga ? Lite tips är bra att få om olika maträtter.

snowy00
1

#20:

Jag följer ett matschema (veckoschema), eftersom jag tycker det är smidigt, och jag vet då att jag får i mig allt jag behöver.(är vegetarian)

Det är ganska enkla rätter.
Varierar med pasta, quinoa, ris, och potatis. Till det har jag t ex qournbitar, olika bönor, eller linser. Alltid har jag till det grönsaker av olika slag. Har också på en msk kallpressad rapsolja, så jag får i mig viktiga fetter.

Som sagt, inget avancerat, men gott är det ändå😊

Sommaräng
2

#21:Vad bra att ha ett mat schema. Då blir det nog lite enklare att förbereda middagen varje dag. 😀

DesK
0

#22 Vi har ju löpande trådar, Vad blir det för mat, både här och inne på Livskvalitet, där hämtar jag inspiration 😊 Genom åren har jag, i perioder, gjort veckomatsedlar, det är både svinnsmart och ekonomiskt 😊

/Désirée

snowy00
1

Precis, det funkar riktigt bra! Man slipper tänka så mycket på vad man ska tillaga, när man handlar så får man hem ganska exakt bara det man behöver i rätt mängd, det blir mindre småätande i tid och otid, det är ekonomiskt, och handlingen går alltid snabbt att utföra.

Själv handlar jag för en hel månad åt gången, förutom färskvaror som grönsaker, frukt, yoghurt, mjölk, ägg osv. Det fyller jag oftast på var annan vecka.😊

Sommaräng
0

#23: 👍🏻

Sommaräng
1

Jag tycker det är gott med soppa men jag har ingen aning om vilka recept det finns på sopppr. Mer än grönsaks soppa eller köttsoppa.
Har ni några tips på recept på soppor. ?

DesK
1

#26 Här finns en artikel om soppor: Soppa är mänsklighetens tröst

/Désirée

Matlust iFokus är tänkt som ett inspirerande och lustfyllt diskussionsforum för alla matlagningsintresserade, gammal som ung, man som kvinna, proffskock som amatör. Här hittar du mängder av recept och artiklar om mat och bordets alla glädjeämnen. För-& smårätter & tillbehör, soppor, Fågel, Nöt, vilt & gris, Färs & korv, Fisk & skaldjur, Veggo vegetariskt, Sallader, Mjölmat, gryn & ris, Konserverat, inlagt, sylt & marmelad, Desserter, frukt & godis, Matbröd, smörgåstårtor & kaffebröd, Drycker och mycket mer.
Krullibull
1

#20 Jag äter väldigt ofta vegetariskt och prövade nyligen en ny grej - panerad tofu! Det är både billigt och supergott, lika gott som panerad fisk.

Jag skivade tofun i lagom bitar, doppade den rejält i en blandning av japansk soja (Kikkoman) och sriracha innan jag panerade. Stekte i stekpanna tills den hade fin färg och åt tillsammans med ris och grönsaker, tror jag!

De få gångerna som jag tillagar kött inser jag hur bekvämt jag har det eftersom jag kan provsmaka vegetarisk mat genom hela receptet och inte behöver oroa mig så mycket för hygienen överlag. Skärbrädor känns omöjliga att få helt rena om man har haft kött på.

Har massor med bra tips på vegetarisk mat, men det får bli en annan gång!

Sommaräng
1

#28: Det låter gott med tofu. Tack för tipset

Torparmor
1

OOPS Upptäckte att det här nog egentligen skulle hamnat i en annan tråd image.png Men fisk är den råvara jag gillar mest gärna i gratänger med rotfrukter.

Vi köper fisk från fiskbil 2 ggr per år, plockar svamp, odlar mycket grönsaker och kryddor plus årsbehov av potatis

Så här har vi haft matschema i flera år. Lägger upp ett treveckors schema för att få en chans att använda allt vi har i frysar, kylar och torkat.

Vi handlar normalt 1 ggr/vecka mejeri, kaffe, te och torrvaror

• Redigerat 2025-02-21 10:19 av Torparmor