"Fynd" vid avfrostning
Att avfrosta frysen är ju ett större projekt som inte blir av allt för ofta. Och när man gör det hittar man ofta öppnade förpackningar med både is och livsmedel, ibland mer av det förstnämnda!😁
Hur gör ni med sådana "fornfynd"? Kan man skrapa bort isen och använda sådana livsmedel eller är allt bara att slänga? Beror kanske på vilken sorts livsmedel det är och HUR länge det legat där? Har både grönsaker, köttbullar (både "vanliga" och kyckling) och en påse med räkor som är väldigt mycket is i, har legat i flera år.. Hittade också lax av olika sorter, både rökt, skivad och färsk i oöppnade förpackningar. 🤔
Bröd hittade jag också, men det kanske inte är nån fara med, känner jag.
💖🧡💛💚💙💜
- Redigerat 2024-12-20 10:10 av Sabah
Kolla datum, och tina upp. Lukten kan säga en hel del. Räkorna är nog inte så bra. Säkert torra och sega, så dom skulle jag slänga.
Kan nog vara bra att kolla frysen emellanåt, så att man slipper slänga mat, och förstås få plats att överblicka vad som finns.
#0: Det är nog inte direkt hälsofarligt att äta gammalt djupfryst, men eftersom t.ex. fetter härsknar med tiden kan smaken bli dålig. (Jag har läst någonstans att en hund ätit permafruset mammutkött utan att dö)!
Ett tips är att sätta på en liten bit datummärkt frystape i fortsättningen.
♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com
👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com
🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.
Skaldjur kan nog vara svårt. Grönsaker är inga problem, inte heller magert kött. För ett tag sen lagade jag en nötstek som hade legat i frysen i 4 år och det blev hur bra som helst. Principen bör alltid vara lukta och smaka. Är det sådant som man inte gärna smakar på rått, så kan man tillaga lite i mikron, för att stämma av att det är okej i smak och konsistens.
/Désirée
Håller med övriga, tina, lukta och smaka. Fett sägs härskna fort, men jag har tillagat en laxfilé som legat ett år i frysen och den var hur fin som helst.
Fläskkött som var två år gammalt (som en av sönerna skulle kasta) åkte ner i en gryta och blev hur fint som helst.
Ja, frosta av är ett pyssel och med de nuvarande milda vintrarna inte så lätt.
För mig har det underlättat mycket med avfrostningspåsar som jag hittat på Ica.
https://handla.ica.se/produkt/1443537
Har fläskytterfilé i frysen som passerade bäst-före-datum för 2,5 år sedan. De är fortfarande lika goda. Det beror mycket på hur de hanterats innan infrysning om de går att äta eller inte. Som flera andra säger; lukta och smaka på dem. När det gäller kött brukar min katt vara väldigt villig att hjälpa till med smaktestet. Äter hon det så är det inget fel på köttet. 😁
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
#5: Ha,ha. Tänk vad djuren hjälper oss med mycket. 😻🐶
Vad är avfrostning?
#7: Idag är många kylar och frysar självavfrostande, men det finns modeller som inte är det. Det bildas is på hyllor och runt fryselement. Då måste man stänga av frysen, tömma den och vänta tills all is tinat, torka ur frysen och stoppa in allt igen.
#8: Jaha! Hur vet man om sin modell av fryst är självavfrostande? Handlar det bara om att det bildats is i frysen? Hur ofta brukar man avfrosta?
#9 Det står No Frost på frysar som man inte behöver frosta av och det bildas inte is på hyllor och väggar i en sådan frys. Medan det bildas is på hyllorna i en frys, som måste frostas av.
/Désirée
#9: Man frostar av när det bildas ett lager is på hyllor och runt fryselementen. En frys full med is drar mer el. Till slut får man svårt att stänga lådor och dörrar.
Eftersom du frågar har du nog självavfrostande, annars skulle du sett isen i skåpet. Kylskåp som är självavfrostande brukar ha ett litet renshål långt ner, där kan det samlas smuts så där behöver man rensa då och då. Det går bra med en tops, men det finns faktiskt speciella rensverktyg, ett sånt fick jag häromdagen av en försäkringskille som var här för att förebygga vattenläckor. Superfint.
I början när jag nyss flyttat till min lägenhet för ungefär 10 år sedan så frostade jag av frysen för sällan. Jag tror första gången blev efter att det knappt gick att stänga dörren på frysen… Inte så bra, och tar då väldigt lång tid att frosta av. Nu mer har jag lärt mig att göra det oftare, 1-2 ggr/år efter behov. Så mycket lättare att frosta av då, också.
Men jag upptäckte nyligen att jag kan beställa ny frys, kyl, och spis till min lägenhet (hyreslägenhet) utan kostnad då. Mina nuvarande är snart 30 år gamla, och fungerar som se ska än. Men jag hoppas att den nya frysen jag beställt åtminstone är självavfrostande, vilket jag tror. Hade varit skönt att slippa jobbet någon gång per år!
Vad gäller "gammal" mat i frysen så är det i stort sett inget problem för mig, då jag bara har mat där som jag konternueligt äter upp. Så inget hinner bli så gammalt att jag måste slänga. Dessutom brukar jag se till att äta ur frysen så att säga, innan jag frostat av den🙂 men nån gång har jag ju fått kastat nån fryst matvara som varit några år gammal.
Iaf, räkor och fisk hade jag varit försiktig med. Bröd är ju så klart mindre fara med, tänker jag. Även annan kött hade jag också varit försiktig med över lag. Men nu är jag ju vegetarian, så slipper tänka på just det.😊
Bröd som legat länge i frysen och blivit lite tråkigt brukar jag stoppa i brödrosten innan det ska ätas.
Visste inte ens att det fanns självavfrostande frysar, det låter gudomligt! Men de kanske är dyrare då?
Den här gången var det inte alls så mycket is så det gick riktigt fort, jag blev riktigt förvånad över hur smidigt det gick!😁 Ibland har man ju lämnat det alldeles för länge så man knappt fått igen lådorna och dörren, och då tar det väldigt länge innan man får bort allt och mycket söl med vatten.😣
Har slängt räkorna och övriga frågetecken får jag försöka komma ihåg att plocka fram och kolla av eftersom.
#4 Ja, ibland kan det faktiskt vara svårt att få till det med avfrostningen pga det milda vädret men nu gick det bra, det skönk ner till -16 grader den dagen, lite därför jag tänkte jag skulle passa på också. Temperaturen har åkt lite upp och ner här ett tag nu, i morse var det -19 och nu -5.
💖🧡💛💚💙💜
#16: Min förra frys köpte jag 2000 eller 2001 och den var självavfrostande, så det har funnits ett tag. Tyvärr gav den upp för ett år sedan, för det var den bästa frys jag har haft. Den nya är rätt bra - och självavfrostande, vilket var krav nummer ett för mig - men den är inte ens i närheten av min gamla.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
#17: Nä, då var det inget nytt, men man är väl inte så insatt i den marknaden, inte ofta man köper sådant! Fast min frys är från 2002.
Tråkigt att den är sämre, din nya frys, man blir så besviken då. 😕
💖🧡💛💚💙💜
#18: Ja, tyvärr verkar det inte finnas någon frys som motsvarar den jag hade. Kunde inte kolla runt heller, eftersom jag var i stort behov av en ny eftersom den gamla var proppfull, så jag fick ta en som verkade hyfsat bra.
Tack och lov kom den gamla igång igen så att den åtminstone höll kylan, men med tanke på att den var 23 år gammal så vågade jag inte chansa på att den skulle fortsätta fungera.
#19: Ok, jag förstår!🙂
💖🧡💛💚💙💜
Vi har en stor frysbox från mitten av 1970-talet som fortfarande fungerar bra.
Däremot har vi en frysbox som har ca 8 år på nacken och den har fått fukt någonstans i locket så locket står inte uppe utan måste stöttas så man inte får den i huvudet.
Avfrostning är inte särskilt kul, men ett måste. Vi har 4 boxar i två olika byggnader så det är lite att plocka med. Turligt nog är kökets frysskåp NoFrost
Nu har vi extra kallt i våra boxar och jag använder allt hur gammalt den än är. Viss mat kan bli lite torr (frostbränna). I värsta fall går det att göra buljong på den.
Låt dagen idag bli din bästa hittills!
#21 Att göra buljong på frysfynd är en riktigt bra idé, som jag också brukar göra 😊
/Désirée