Matlust iFokus

Matlust

LĂ€st 112 ggr
Tant Grön
1

Nobelmiddagen 2024

Tycker inte alls att det lĂ„ter gott, tur jag inte blev inbjuden. 😄

Kyckling och rotselleri ligger pÄ serveringsfaten nÀr kungligheter, pristagare och övriga gÀster satt sig till bords i BlÄ hallen. HÀr Àr Ärets Nobelmeny signerad köksmÀstaren Jessie Sommarström och konditorn Frida BÀcke:

Getost frĂ„n Östergötland fylld med libbsticka. Serveras med svenska betor, honung och rosenkvitten samt rostade pumpakĂ€rnor.

Quenell pÄ kyckling, svenska baljvÀxter och hösttryffel frÄn Gotland.

Rotselleri glaserad med miso pÄ svenska bondbönor och kÄlbukett med smak av örter och Àpple. Serveras med en modern kulturgröt pÄ klippt korn, vild och odlad svamp, jordÀrtskocka samt en rostad kycklingsky med Pomme de Vie.

Variation pÄ svenska Àpplen. Terrine pÄ karamelliserade FridaÀpplen. Brynt smörkaka pÄ jordmandel smaksatt med granskott. KrÀm pÄ rosenkvitten samt tunt skivade Àpplen med kamomill. Serveras med en glass pÄ gatkamomill och punsch.

• Redigerat 2024-12-11 01:02 av Tant Grön
flocken
1

LÄter vÀldigt spÀnnande.

..
SajtvÀrd sÀllskapskaniner och hÀst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Carmarino
2

#0: HÄller med. Inget jag kÀnner mig sugen pÄ att testa.

ÂĄÉčnʇɐuƃıs ÉŻos uǝp ɐɄ Ʉɔo uǝʇxǝʇ ÉčÀɄ uǝp ɐÉčǝıdoʞ ʇʇɐ ÉčĂ¶ÉŸ Éčɐlʞ Ă„sʞɔo uɐʇn ʇÉčɐɯs ɐÉčɐq ǝʇuı np ÉčĂ€ ÉčÀɄ ʇǝp ɐsĂ€1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

Maria
2

Jag hade gĂ€rna testat den menyn🙂

/Maria

Magi-cat
2

Jag tycker det lÄter vansinnigt gott, undantagandes kycklingen, den hade jag hoppat över eftersom jag inte Àter kött.
Men bra med kulturgröt och alla bladkryddor!

"Freden mÄste komma först. Gör den inte det, min vÀn, kommer inget efter den."
💓 SajtvĂ€rd pĂ„ Fenomen, HjĂ€rnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

DesK
2

Det lĂ„ter riktigt spĂ€nnande och extra plus för kulturvĂ€xter och bladkryddor 😊

/Désirée

Sindri
1

SuperspÀnnande meny utom gröten som innehÄller gluten. Hade gÀrna smakat. Jordmandelmjöl som fanns i efterrÀtten Àr vÀldigt gott, jag anvÀnder bl a det nÀr jag bakar glutenfritt.

beem
1

Kulturgröt lÄter inte lockande men i övrigt skulle jag vilja testa.

Sorg Àr kÀrlek som blivit hemlös

• Redigerat 2024-12-11 13:11 av beem
Magi-cat
2

NĂ€r kocken beskrev kulturgröten i ett inslag igĂ„r lĂ€t det vĂ€ldigt gott och genomtĂ€nkt. 😋

"Freden mÄste komma först. Gör den inte det, min vÀn, kommer inget efter den."
💓 SajtvĂ€rd pĂ„ Fenomen, HjĂ€rnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

hemul
2

Vad skönt att flera tyckte det sÄg trist ut! EfterrÀtten möjligtvis, men saknade grÀdde. KÀndes vÀl sliskigt med glass till för min smak.

Men, man fÄr vÀl anta att t.ex. kycklingen var av bÀttre kvalité Àn den vi kan köpa pÄ Willys och ICA. Minns frÄn min barndom att kyckling VAR vÀldigt gott och serverades som festlig söndagsmiddag.

• Redigerat 2024-12-12 03:04 av hemul
hemul
3

#0 JÀttetur! Man hade ju blivit ruinerad pÄ kuppen ocksÄ. Visste inte att gÀsterna betalade för sig. Ja, inte de mest prominenta förstÄs.