Nobelmiddagen 2024
Tycker inte alls att det låter gott, tur jag inte blev inbjuden. 😄
Kyckling och rotselleri ligger på serveringsfaten när kungligheter, pristagare och övriga gäster satt sig till bords i Blå hallen. Här är årets Nobelmeny signerad köksmästaren Jessie Sommarström och konditorn Frida Bäcke:
Getost från Östergötland fylld med libbsticka. Serveras med svenska betor, honung och rosenkvitten samt rostade pumpakärnor.
Quenell på kyckling, svenska baljväxter och hösttryffel från Gotland.
Rotselleri glaserad med miso på svenska bondbönor och kålbukett med smak av örter och äpple. Serveras med en modern kulturgröt på klippt korn, vild och odlad svamp, jordärtskocka samt en rostad kycklingsky med Pomme de Vie.
Variation på svenska äpplen. Terrine på karamelliserade Fridaäpplen. Brynt smörkaka på jordmandel smaksatt med granskott. Kräm på rosenkvitten samt tunt skivade äpplen med kamomill. Serveras med en glass på gatkamomill och punsch.
- Redigerat 2024-12-11 01:02 av Tant Grön
Låter väldigt spännande.
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
#0: Håller med. Inget jag känner mig sugen på att testa.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
Jag hade gärna testat den menyn🙂
/Maria
Jag tycker det låter vansinnigt gott, undantagandes kycklingen, den hade jag hoppat över eftersom jag inte äter kött.
Men bra med kulturgröt och alla bladkryddor!
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Det låter riktigt spännande och extra plus för kulturväxter och bladkryddor 😊
/Désirée
Superspännande meny utom gröten som innehåller gluten. Hade gärna smakat. Jordmandelmjöl som fanns i efterrätten är väldigt gott, jag använder bl a det när jag bakar glutenfritt.
Kulturgröt låter inte lockande men i övrigt skulle jag vilja testa.
Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris
- Redigerat 2024-12-11 13:11 av beem
När kocken beskrev kulturgröten i ett inslag igår lät det väldigt gott och genomtänkt. 😋
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Vad skönt att flera tyckte det såg trist ut! Efterrätten möjligtvis, men saknade grädde. Kändes väl sliskigt med glass till för min smak.
Men, man får väl anta att t.ex. kycklingen var av bättre kvalité än den vi kan köpa på Willys och ICA. Minns från min barndom att kyckling VAR väldigt gott och serverades som festlig söndagsmiddag.
- Redigerat 2024-12-12 03:04 av hemul
#0 Jättetur! Man hade ju blivit ruinerad på kuppen också. Visste inte att gästerna betalade för sig. Ja, inte de mest prominenta förstås.