Örtagårdsstek - recept
Örtagårdsstek är en variant av tjälknöl, som steks färsk och sedan läggs i marinad. Under tiden gör jag en kryddmarinad och kokar upp den. Sedan låter jag steken svalna lite och lägger ned den i marinaden. Låter den svalna helt, innan jag ställer steken i kylen. Den här gången provade jag att steka rostbiffen i aifryern, vilket gick jättebra och nästan dubbelt så fort som i den stora ugnen. Denna stek kan man äta på flera olika sätt och den har följt mig genom åren. Tror att det ursprungliga receptet finns en en kokbok om helgmat.
Till en liten stek på ca 1kg blir ca 1/2 liter vatten med några matskedar ihopkokad, eller färdig buljong, ca 1 msk Maggi, en halv deciliter japansk eller kinesisk soja, någon matsked vitlökspulver och lökpulver, nymalen svartpeppar, valfri blandad örtkrydda och lite gochugaru.
Kryddningennkan varieras på många olika sätt.
Detta är riktigt bra och enkel bjudmat som uppskattas av dom flesta som äter kött.
/Désirée
Låter jättegott 😋
/Maria
Så himla praktiskt man tar tillvara på allt in i det sista 😉
/Maria
#4 Vi börjar bli riktigt bra på det 😊 En sån där örtagårdsstek är jättebra att ha i kylen, när tid och / eller orken tryter 😊
/Désirée