Matlust iFokus

Matlust

Etikettertipsköksutrustning
Läst 298 ggr
Krullibull
1

Istället för teflon

Jag har velat byta ut min traktörpanna och gryta i teflon ett tag nu pga hälsorisken (även om den är omtalad) och eftersom traktörpannan börjar tappa sin funktion har jag börjat småkika och fundera lite på vad jag ska köpa i framtiden.

Vad för redskap med non stick-funktion i ett bättre material bör jag kika på?

Det viktigaste är att det är just non stick, även om det behöver underhållas regelbundet. Även glaslock är viktigt för mig att ha. Bra värmefördelning är inte superviktigt eftersom denna panna inte heller är bra på det. Inte gjutjärn pga att maten blir oätligt metallisk i smaken om den behöver stå över natten, men har inget emot tyngre material.

Budget upp till 2000 kr, men helst runt 1000-1500 kr. Om något superduper med massor av bra betyg dyker upp så kan jag gå upp lite och kanske även kompromissa på glaslocket.

Sindri
5

Non stick är alltid en hälsorisk. Min traktörpanna, liksom alla mina kastruller är rostfritt, mina stekpannor och grytor i gjutjärn.
Om maten behöver stå över natten kan du väl lägga den i ett annat kärl? Det finns även grytor i rostfritt.
Om man inte sätter upp på högsta värmen och använder bra fetter så bränner inget vid.

Liz85
3

#0: gjutjärn är kanske inte non-stick. Men en riktig gjutjärnspanna kommer vara din vän många år framåt.

Jag tog över mammas gjutjärnspanna för ett antal år sedan, som hon skaffade på 60-talet eller nåt. Den är rätt tung så man får använda båda händerna för att lyfta den. Men den används flitigt och lär fortsätta vara behjälplig i matlagningen i x antal år till.

Den går också att använda till allt, typ. Även som vapen till att knocka inkräktare om det behövs.. 😉

Tillägg: Dock ser jag att du inte vill ha gjutjärn. Men vad du än letar efter, så i de flesta fall tror jag man ska undvika pannor som är billiga och tunna i materialet. För att hitta en i lite bättre kvalitet. Gissningsvis…

• Redigerat 2024-10-20 01:37 av Liz85
hemul
3

Ska inte de där pannorna med keramisk beläggning vara giftfria?

Jag har också bara gjurgjärn och rostfritt. Är du bombis på att du känner en matallisk smak från gjutjärn? Har aldrig känt nåt sånt eller hört att nån annan gör det, men det är ju olika hur känsligt smaksinne man har. Du kanske är en sån där super taster.

• Redigerat 2024-10-20 01:43 av hemul
Maria
3

Jag har bara gjutjärn. Har aldrig känt någon metallisk smak på över 40 år. Däremot så lägger jag över maten i något rostfritt kärl eller kastrull om det blir rester kvar.

/Maria

oh-la
1

Vi vi har lite olika märken och stekpannor hemma. Min absoluta favorit är från De Buyer. Det är en kolstålsstekpanna som funkar till allt. Inger fastnar och det får att steka ägg och pannkakor utan att det fastnar det minsta. Nackdelen är att de behöver stekas in, men der behöver i princip alla stekpannor som inte är teflon. Det innebär att det tog en liten stund att få den som den är nu. Zwilling gör fina grytor i rostfritt. Vi har rostfria stekpannor från demeyere och de är också fantastiska. Samma som med kolstål, de behöver stekas in. Förutom det har vi kokkärl från Amcook. De är också kanon, men för vår del är det för att de riktar ånga till fläkten som är centrerad i hällen. Jag skulle absolut rekommendera en De Buyer att steka i. Håller med dig om järnsmak från gjutjärn, men tycker personligen det är värst i grytor som får stå lite.

https://bagarenochkocken.se/de-buyer/?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=P%20-%20S%C3%B6k%20-%20Trademark%20pages&gad_source=1&gclid=Cj0KCQjwsc24BhDPARIsAFXqAB0z2wYTQP8iOoCEsutI1Rm68EAvklO0ynOzjkEhzfF24CUbON5PiucaAqMjEALw_wcB

Vi har ett stort sortiment av de Buyer stekpannor, mandoliner, grytor och kastruller hos Bagaren och Kocken. Bra priser och snabba leveranser.
hemul
1

Intressant. Det du säger fick mig att tänka på att om det är lite kvar som får stå och kallna i pannan uppfattar jag också en speciell smak, men vete sjutton om jag tycker det smakar metall. Ännu konstigare är att om jag värmer upp maten igen försvinner smaken.

• Redigerat 2024-10-20 08:36 av hemul
oh-la
0

#6 jag tycker inte att smaken är "järnig" utan "metallig" - svår att beskriva. Lite unken kanske? Ingen favorit alls.

DesK
3

Inget slår en väl instekt kolstålspanna, den funkar precis som en panna med non-stickbeläggning.
Gjutjärn är också fantastiskt och nya gjutjärnspannor är ofta instekta. Jag fick en gjutjärnswok från Satake med glaslock som var instekt. Den är superbra och vi använder den flitigt.
Viktiga saker att tänka på med både kolstålspannor och gjutjärnspannor är att dom aldrig får diskas med diskmedel utan bara med hett vatten. Vidare bör man vara försiktig med syror som t ex burktomater och vin i dom, syror förstör instekningen. När man lagar sådan mat bör man flytta över maten till ett uppläggningsfat såsnart maten är färdiglagad och diska pannan omgående. T ex tomatpuré kan ge en metallisk smak om man inte fräser den ordentligt. När vi använder tomatpuré, så fräser vi den alltid ordentligt först och ofta tillsammans med lök.
Vi har också 2 grytor i emaljerat gjutjärn en låg vid och en stor djup, dom är också jättebra om man är nätt med värmen. Överlag är det bra att vara lite försiktig med värmen. En av få saker där jag brassar på med värmen är när jag steker en biff, för jag vill ha den välstekt på ytan, men ordentligt röd inuti.
Till sist vill jag påminna om att man kan hitta fina och bra pannor i andrahandsbutiker till bråkdelen av priset för en ny panna.

/Désirée

• Redigerat 2024-11-07 18:23 av DesK
Liz85
4

#8: hittar du dessutom en bra stekpanna på second hand så är det många gånger redan instekt. Och det sparar på miljön. Så jättebra tips! 👍

Krullibull
1

Nu har jag varit jättedryg på att svara! Fy på mig!

#1 Om du menar non-stick som en beläggning så är det kanske sant att det inte finns något av det som är hälsosamt.

Jag försöker att bli bättre på att lägga in mat, men det funkar inte alltid pga att jag antingen inte har orken, disken inte är gjord. det inte finns plats eller att jag har lagat mat för sent så att det inte hinner bli svalt nog på varken balkongen eller i ett kallt vattenbad innan det är dags att sova. Det funkar inte ens alltid med ris som är jätteviktigt att kyla ner, så det är bättre att välja någonting annat för min del.

Nu var det väldigt länge sen men jag har prövat flera olika redskap och det har ändå bränts vid även på en lägre temperatur, så jag är inte sugen på att lägga ut pengar på de jag inte är mer säker på. Det var därför jag köpte Tefals kärl i samband med flytten hit.

#2 Jag använde faktiskt pappas gjutjärnspanna flitigt medan vi var där och var mycket nöjd med funktionen. Dock så blev jag påmind om mina klena händer när jag skulle stjälpa ur en rätt som kräver det.

Dessutom så hade den inget skydd i handtaget på andra sidan så det gick inte att ta i, vilket jag också blev påmind om när jag brände mig. Inte första gången jag gjorde det! Att behöva en grytlapp eller liknande känns bökigt.

Jag vet att det finns lättviktsgjutjärn, men frågan är om de är något att ha. Sedan så har vi eftersmaken också.. Men jag är lite mer öppen!

Mitt vapenval vid ett eventuellt inbrott är för nuvarande min tunga kavel ;)

#3 Jag skulle inte säga att jag är så värst feschlig med matsmak. I detta fallet så vill jag minnas att jag stekte lök och pangasiusfiléer och hade i bacon, vilket jag såg mycket fram emot att äta. Fisken var till mestadels okej, resten blev HELT oätligt pga all järnsmak dagen efter, trots att det hade varit gott dagen innan, så det var bara att slänga.

Jag funderade på det där och slutsatsen var helt enkelt att det var pannan, vilket jag också tror då det smakade åt samma håll som den luktar, järnaktigt. Jag gav bort mina gjutjärnskärl efter det.

#4 Hur länge får maten stå i kärlen?

Det här var ju ett intressant ämne! Jag undrar om det skiljer sig mellan utformningen på något vis.

#5 De ser suveräna ut med fina betyg och är nog det jag har funderat på mest, tillsammans med de fina vita som jag tror är i emalj! Problemet är att de verkar ganska så tunga med sina 3 kg och traktörpannorna inte har något extra handtag fram.

Jag försökte hitta vikten på de jag har men det står inte på sidan. Det kanske inte är så mycket tyngre. Däremot kanske det blir svårt att stjälpa över mat utan ett extra handtag. Hur är de att hantera, tycker du? Egentligen kanske jag även borde införskaffa mig en stekpanna för att tillaga stjälpmat.

Inga problem med att steka in! Det hade jag redan väntat mig med mina önskemål!

#6 Samma fråga till dig: Hur tycker du att de är att hantera?

Visste inte att disk utan diskmedel även gällde kolstål, men det är ju logiskt. Tack för att du sa det! Intressant att syror kan påverka instekningen.

Hur länge skulle en instekning hålla om man tillagade syrlig mat regelbundet? Jag gillar mustiga grytor eller pastasåser med passerade och/eller färska tomater, nämligen. Att steka in oftare är inte i hela världen, bara inte smaken påverkas som med gjutjärn.

De maträtter som jag kör en högre temperatur på är wok (5-6) då det blir för blött och inte blir bra annars eller för det som behöver få till en stekyta, såsom din biff. Annars så håller jag mig till 4:an på en spis som går upp till 6. Funkar det?

Jag får kanske få tummen ur och gå och kolla på second handen här. Jag behöver ändå köpa mig lite skålar och teserviser :)

Tack för alla tips, hörrni! Ledsen att svaret dröjde så! Det har varit mycket på gång ett tag.

Maria
2

#10 Jag tar hand om maten som blir över en stund efter vi har ätit men jag har också gjort färdigt grytor på förmiddagen som vi sedan ätit till middag uta att byta kärl.

/Maria

hemul
2

Bösta nonsticken är mycket smör! 😁

Krullibull
1

#11 Bra att veta! Tack! Det spelar säkert in. Jag har ju ätit väldigt mycket mat ur gjutjärnskärl under uppväxten men inte haft några problem förrän den gången. Det kan säkert ha att göra med typen av mat också, för det har definitivt stått över natten många gånger.

#12 Jag undviker smör i min matlagning och tycker inte heller att det har gjort särskilt mycket i kärlen innan mina Tefal. Jag undrar om min stora 8-litersgryta skulle behöva stekas in, för den är värdelös med att bränna fast oavsett vad man gör. Dock så borde jag ju ha märkt det tidigare eftersom jag använde den utan problem mellan 2016 och 2021.

hemul
1

Vad är det för material i grytan då? Det är väl bara gjutjärn och kålstål som behöver stekas in.

Sindri
1

Om mina gjutjärnskärl blir lite torra på ytan någon gång smörjer jag mer kokosfett - absolut bäst.

Maria
1

#15 Jag använder rapsolja. 🙂

/Maria

Sindri
1

En smaksak, jag gillar inte det, men använder doftfri kokosolja till mycket.

Torparmor
1

Det finns ju emaljerade grytor, som inte kan ge metallsmak men är bra - de har ju inga glaslock förstås

Låt dagen idag bli din bästa hittills!

hemul
1

Det är sant! Emaljerat gjutjärn är trevligt.

Liz85
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

#18: Oh, apropå lock…

Min gjutgjärnspanna saknade lock men efter att ha mätt diametern drog jag till Ikea och köpte största glaslocket. Passade jättebra, så nu kan jag ångsteka bröd utan att behöva improvisera fram något lock. 👍

Maria
1

Jag hittade ett perfekt glaslock på loppis.

/Maria