Matlust iFokus

Matlust

Etikettertipsrådtillbehörsallader
Läst 96 ggr
[Undertaker]
1

Tillbehör inspiration

Jag är ute efter att få samlat lite ideer kring vad man kan ha till kött och fisk (eller allmänt proteinkällor). Gärna olika grönsaker men även sallader och frukt och rotfrukt funkar. Jag försöker mest få in lite mer färg i min partners kost då han är lite mer kräsen av sig när det kommer till mat så det blir lätt att jag upprepar det jag vet att han gillar.

Det kan få vara allt från sallader till varma tillbehör (utöver just potatis, ris och pasta i olika format).

Ända är att det ska vara utan tomater, paprika och inget för syrligt (så en appelsinsallad funkar till exempel inte).

Saker som en koreansk kålsallad, koreanska gurksallader av olika slag, etc. går hem. Allmänt även sallad med sås. Men vore kul om någon har lite kreativare förslag som vi kan våga oss på. Får gärna vara från lite blandade kök.

Just sådant som tål att vila i kylen i några timmar är praktiskt men det är absolut inget måste!
Det måste dock gå att antingen göra i steg (att man förbereder vissa saker dagen innan) eller att det går hyfsat snabbt att "slänga" ihop. (10-30min). Mest för att fungera i vardagen.

Grace2009
2

Jag har en 3-veckorssallad i kylen just nu. Vet inte om han tycker det är för tuggigt? Min har paprika i sig men ser inga problem med att hoppa över det. Du kan ha i andra rotsaker som kålrabbi till exempel också, eller blanda vitkål och rödkål för mer färg.

Recept från Zeinas kitchen.

Detta blir väldigt mycket sallad dock. För mig är den där satsen nog minst 20 portioner så jag halverar receptet när jag gör.

Treveckorssallad är en klassiker som är en favorit hos stora som små. Underbart god och den blir desto godare ju längre den får stå och gotta sig i kylen. Salladen har lång hållbarhet och ska hålla upp till tre veckor, men den är så god att den brukar gå åt i ett nafs hemma hos
[Undertaker]
1

#1: Påminner lite om den ena jag gör, dock väldigt annan smaksättning. Ska testas vid tillfälle!

Maria
1

Jag/vi tycker om kål.

Att riva rödkål eller vitkål och blanda med riven morot blir gott.
Dressing brukar jag göra av olja, vitvinsvinäger, riven vitlök och lite socker. Massa svartpeppar.

/Maria

hemul
5

Jag har snöat in på pumpa, sån vanlig butternut (det är en pumpa fast den brukar säljas som squash). Har inte lärt mig så många sätt att tillreda den än, men favoriterna är mos och stekt i tärningar. Har sett recept på Hassebackspumpa som såg spännande ut. Det mesta som funkar med potatis går nog.

Det viktiga är att hålla den från vatten. Om jag gör mos tärnar jag den och "kokar" den under lock med lite smör eller olivoja på svag värme. Sen får den ånga av lite på slutet. Brukar krydda med bara salt (men man kan så klart ta peppar också, men jag har just nu ofta chili i proteindelen av middan, så jag skippar det). Det blir väldigt gott om några vitlöksklyftor får koka med. Sen mixar man alltihopa. En gräddksvätt gör det väl inte sämre, men behövs inte.

Stekt i stora träningar blir också väldigt gott och den får fin krispig yta. Den behöver bara steka en kort stund för att bli mjuk och man får passa på den lite för den bränner lätt på slutet.

En bra grej med pumpa är att den håller sig runt ett år. Min sista från förra hösten åt jag upp i sent i somras och den var precis som ny. Det finns ju nästan bara att köpa så här års, så jag har bunkrat upp rejält. Willys sålde för 14 kr nånting förra veckan, Hemköp för 15 den här veckan och Lidl för 16:90 nästa vecka (medlemspris), så lika bra att passa på. 😁

Du ville ju ha färg. Och det blir det. Lite improviserad pytt på pumpa och spill från revbensspjäll som jag åt igår.

pumpa.jpg

• Redigerat 2024-10-11 23:35 av hemul