Kaffebryggare i metall?
Jag vet, det är inte mat. Men vem har inte fått ta en kaffe på maten ute på nån restaurang eller så? ;)
Jag har haft en som jag fick av mamma, men den blev solskydd så plasten sprack till slut bara man tittade på den.
Nu säker jag en kaffebryggare i metall. Alltså ingen plastbryggare. Ge mig era bästa tips!
- Redigerat 2024-08-09 20:13 av Liz85
Vad menar du med kaffebryggare?
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
#1: Jag menar kaffebryggare. En sån där vanlig sak som typ alla hushåll har.
Ingen annan konstig mackapär som har andra namn. :)
- Redigerat 2024-08-09 20:33 av Liz85
#2: Förstår fortfarande inte vad är det som ska vara av metall?
De flesta är väl en blandning mellan glas, metall och plast?
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
#4: kollat på den lite men den känns för plastig.
Sett en från Electrolux som har rätt bra recensioner men som fått lite minus på någon punkt. Den är en kandidat. Så får jag tillfälle att känna på sen så kommer jag göra det.
Under tiden letar jag efter andra kandidater. :)
Denna är en termos men kanske funkar? Dock väldigt dyr.
Lite andra:
https://www.elon.se/elvita-ckb2900x?gad_source=1
https://www.cervera.se/produkt/aroma-coffee-maker-thermo-to-go?gad_source=1
https://www.cervera.se/produkt/lono-kaffebryggare-thermo
Jag tror denna gör lite annorlunda kaffe men den är av stål :
https://www.clasohlson.com/se/Perkolatorbryggare-C3-Basic/p/44-2061?gad_source=1
#6: tack! Får dra igenom din lista sen. :)
#7: Inga problem! Hoppas du hittar någon bra 😀
#4:
Den här som du visar från Clas Ohlsson har min syster , den är bra för det är kanna som man kan servera ur och ställa på bordet.
Jag har en enkel Kaffe bryggare från Rusta, vänta.
HH 🙂
Det är klart att frågan hör hemma här 😊 Kaffe på maten är ju en svensk tradition 😊
Jag hade i många år en perkulatorbryggare. Den tyckte jag mycket om för att den gör kaffet riktigt varmt och för att det inte krävs något engångsfilter till den. Nu har jag en Moccamaster och en Pressobryggare och den är ju bara i glas och metall.
/Désirée
Hittade inte recensioner över alla på listan men de brukar ju säljas på flera sidor. Så nånstans finna det säkert recension över de också. :)
Neronnets ser också ut kunna vara en bra kandidat. Visserligen skulle jag önska glaskanna nånstans. Men ser man till fördelarna med stålkanna så, tappar du den i golvet eller annat så går den ju ej sönder lika lätt. 👍
Och enda negativa jag såg med den var nån som undrade varför man inte kan diska lösa delar. Annars var det bara positivt.
#9: Jag får nog revidera den i #4 och gå till butiken för att kika på den i alla fall. :)
Bilder kan ju faktiskt också vara missvisande.
#13: Jag har en liknande den från Clas Ohlson, och den är jättebra. Köpte två stycken när de var på extrapris på ICA Maxi för många år sedan, så när den första var utsliten (efter många års flitig användning) så var det bara att ta fram den andra. Det är också en Melitta och det är den jag har nu. Använder den dock inte till kaffe utan till te. 😊
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
Hittade den här på NetOnNet:
https://www.netonnet.se/art/hem-fritid/kaffemaskin-kaffe/kaffebryggare/philips-hd754780/238821.9394/
Enligt produktbladet är termoskannan i rostfritt stål och kaffebryggaren i titanfärgad metall, men lite längre ner i produktbladet står att huvudenheten är i rostfritt stål och plast och vattenbehållaren av plast. Så det är lite förvirrande.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
Så här ser min nuvarande bryggare ut.
#11:
Håller med dig!
Jag ska nog ta upp min perkulator från källaren . Godare kaffe ☕️
HH 🙂
#16:
Jättefin ! 😊👍
HH 🙂
#18: Tack. Jag är väldigt nöjd med den, så jag är glad att jag köpte en extra. 😊
Nu har jag bestämt mig.
Att hitta en kaffebryggare gjord i princip i bara metall fattar jag också själv är svår att få tag i. 😅 Så backade en aning på den punkten och nöjde mig med att det är ståldetaljer utåt, även på den rörliga delen för kaffefilter vad jag förstår. Det känns lite tryggare så sätt.
Det blev alltså denna:
https://bagarenochkocken.se/kaffe/kaffebryggare/severin-ka4810-kaffebryggare/
Och det av flera anledningar:
Den har fått många bra recensioner, folk verkar enstämmiga och betyget är 4.9 av 5 stjärnor.
När jag ringde de för att reka muntligt så fick jag höra samma sak där, och att det är en bra och populär maskin han kunde rekommendera.
Den har ändå ståldetaljer så det är inte plast rakt igenom. Och de är utåt så solen möter mestadels krom.
Enligt köpguiden i länken i denna punkt, blev kaffebryggare också rekommenderad. Samt med info om att den är lätt att rengöra o har höga betyg i flera tester.
https://kaffekvarn.net/kopguider/kaffebryggare-med-kvarn/(Bonuspunkt!) och det är att det är inbyggd kvarn. Så vill man köra bönor istället för pulver går ju det lika bra.
#20: Den verkar ju inte så tokig. 😊
#29 Den ser jättebra ut. Snygg var den också.
/Maria
#21: Nej, kände det också. Dina tips var också superbra o nån av de hängde med väldigt länge i ekvationen. 🙂
#22 Ja, det är också ett plus. 🙂
Jag köper sällan första bästa sak jag ser även om jag letar efter just det. Det brukar bli lite förundersökningar av olika slag, både fysiska ibland i butik. Men även lite infoläsning om produkten och så.
Så kostar den lite mer än liknande produkter gör det inget. Förhoppningsvis betyder det bara att den håller längre (bra ur miljöaspekt isf) och slår du ut det på tiden du äger den så vinner du isf på det även ekonomiskt.
Gillar inte slit-och-släng-tänk! Har en mikrovågsugn från Whirlpool som min far skaffade nån gång under min ungdom. Den är fullt fungerande än och den borde ha typ 30 år på nacken. Om inte mer..
#23 Jag håller med om att det är värt att kosta på sig när det gäller prylar man använder ofta.
/Maria
#23: Jag gör likadant. Har lärt mig av min mor att köpa kvalitet, för då håller sakerna längre. Så jag jämför och jämför för att hitta bästa möjliga till ett bra pris. Det behöver inte vara det lägsta priset, för jag vill köpa av en seriös säljare där jag vet att jag får hjälp och service om något krånglar.