Var köper man kärnmjölk?
Jag har ett pannkaksrecept (egentligen två) som innehåller kärnmjölk. Var kan jag köpa det? Vår lokala Ica-butik hade det inte.
Om det inte går att köpa kärnmjölk, finns det något alternativ som fungerar lika bra till pannkakssmeten (amerikanska pannkakor)?
Kärnmjölk är väl typ "sur/syrad mjölk", så filmjölk är sannolikt att bra enkelt alternativ. Eller tillsätta citron eller vinäger till vanlig mjölk.
Mvh // Johan
- Redigerat 2024-01-24 13:11 av johan
Här är lite tips på hur man gör kärnmjölk själv.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
Kärnmjölk är restprodukten när man kärnar mjölk. Ja, jag har förstått det som att den är lite syrlig.
Om jag gör som du föreslår, och blandar mjölk med exempelvis citron, gäller det att veta vilka proportioner det ska vara. 🙂
#3: Se #2.
Tydligen säljer ICA kärnmjölk. Åtminstone i vissa butiker. Kanske finns det någon annan butik i närheten av dig?
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
- Redigerat 2024-01-24 13:41 av Carmarino
#2: Ah, tack! Där är svaret på det jag skrev till Johan. Så här gör du kärnmjölk hemma utan att kärna grädde till smör:
Blanda 5 dl mjölk och 2 msk citronsaft.
Låt stå 10 minuter eller tills den tjocknar.
Används på samma sätt som kärnmjölk. 😃 👍🏻 Använd mjölk med den fetthalt du önskar. Ta mer citronsaft om du vill ha den syrligare och därmed mer lik kärnmjölk.
#4: Du hann före mig. 🙂 Den där Ica-länken var lite lustig. När jag söker efter butiker som har kärnmjölken visar den vår butik i listan. Om jag väljer den står det att den inte har det. 🙃
#6: Såvitt jag förstått visas butiker som finns på det postnummer man anger och de som finns inom några mils omkrets. Så man får gå igenom de närmaste och kolla om man har tur och hittar någon som säljer kärnmjölk. Tydligen gör "mitt" ICA Maxi det. Har inte tänkt på att kolla, eftersom jag inte haft behov av det. 😊
- Redigerat 2024-01-24 13:54 av Carmarino
#7: Nu gick jag igenom hela listan jag fick upp. Det var 36 butiker. Ingen av dem har kärnmjölk. 😃
Fast du har redan räddat mig. Jag gör egen. Familjen slipper svälta idag.
#8: Vilken tur! 😁
Misstänker att affärerna häromkring säljer kärnmjölk eftersom det är hyfsat nära till Wapnö mejeri. Det är ju lite längre att köra ut mjölken till övriga landet.
- Redigerat 2024-01-24 14:19 av Carmarino
#9: Så kan det säkert vara.
Jag tänkte fel och hällde ättika i stället för vinäger i mjölken. Tror ni det fungerar ändå? Det smakar syrligt i alla fall. 😃
#10: Hittade det här. Dock har tydligen ingen utvärdering gjorts, men det kan du ju göra själv. 😁
#11: Då borde det funka. Jag testar.