Matlust iFokus

Matlust

Etiketterråddrycker
Läst 130 ggr
flocken
1

Ingefära- och gurkmejashot

De recept Jag läst är det apelsin och citron i.
Citron inga problem. Men jag tål inte apelsin.
Vad kan jag ta istället? Eller bara hoppa över?

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

• Redigerat 2024-01-16 09:44 av DesK
Sindri
1

Bara hoppa över. Gurkmeja är inte så gott så apelsin och citron är mycket för smakens skull. Det finns annat som innehåller mer C-vitamin.

flocken
1

#1: tack för svar 🙂

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Dahlia_8
2

Du vet kanskje at hvis man spiser gurkemeie sammen med svart pepper, så klarer kroppen å ta til seg mer curcumin fra gurkemeien?

DesK
1

Jag gör ingefära- och gurkmejashot med citron och svartpeppar, precis som #3 säger.

/Désirée

flocken
1

#4: tack för råd. Kommer bli min första gång.

…………………………………..

DesK
1

Så här kan du göra:
Hemgjord ingefärashot
Sedan vill jag tipsa om att tillsätta färsk ingefära och gurkmeja i salladsdressing. Lite gurkmeja i maten ger just ingen smak, men en viss fyllighet. Mina killar tillsätter gurkmeja och svartpeppar eller chili till dom flesta maträtterna. Vitlök är också gott tillsammans med både gurkmeja och ingefära. Gissar att du är ute efter bådas hälsobringande effekter 😊

/Désirée

Recept på uppiggande ingefärsshot som ger en kickstart på morgonen. Denna ingefärashots är lätt att tillaga, och den håller upp till 10 dagar i kylskål
flocken
1

#6: tack. Det receptet passade mig.

Jag ska få hjälp med min kassa kropp. Men de ville att jag skulle börja med kapslar av dessa ingredienser samt försöka få i mig lite under dagen. Så tänkte att en shot kunde bara bra 🙂

…………………………………..

DesK
1

Här hittade jag en shot med torkade aprikoser, den kanske också kan passa dig.
Ingefärashot med gurkmeja

/Désirée

"Shoten är sötad med aprikoser, men du kan använda honung, lönnsirap eller någon annan sötning om du vill. Är du riktigt hardcore på kolhydraterna, drick då din shot helt utan sötning, det är också väldigt gott när man väl vant sig av vid de söta smakerna. Jag silar inte min shot för det finns en hel del bra fibrer i den, men det är förstås en smaksak." /Birgitta Höglund Tips! Tänk på att C-vitaminet är ett väldigt flyktigt vitamin, så gör inga stora satser åt gången.
flocken
1

#8: den lätt oxå god. Torkade aprikoser brukar vi ha hemma.. sen i en bulgursallad.

…………………………………..

CasaRamon
1

Jag gör en juice som jag dricker av varje kväll, som består av:
1 gurka
1 citron
1 bit skalad ingefära
persilja
Allt mixas med 7 dl vatten och silas. Häller upp i en kanna med lock.
"gröten" som blir kvar när jag silat, äter jag som tillbehör till maten. Så gott och
så nyttigt.